Ice Axe Double Spring 2.0

Har inte själv testat den här modellen av leash men sett andra liknande varianter på den.

Den funkar som så att du tar ena slingan med sydd loop och lärkfotar fast den i selen, sedan är det bara att klippa in karbinerna i yxorna.

I de flesta fall så har man en leash till vardera yxa från selen men med den här varianten så verkar det som om det blir en leash från selen och sedan en leash mellan de två yxorna, hur bra det funkar vet jag inte, men personligen skulle jag nog välja en "standard" leash.

peace


edit/ på sidan du länkar till står det ju hur den funkar ser jag nu!
 
Intressant.

Min slutsats är att med den här modellen (till skillnad från den tidigare eller alt. bd spinner) kan man alltså sätta en yxa i isen och sen förflytta sig utom räckhåll från den och sätta en andra yxa inom räckhåll. Ovanför varandra eller sida vid sida, vilket som.

Som nybörjare på isklättring kan jag inte ta ställning till vilken nytta man har av det.

Någon annan?
 
Intressant.

Min slutsats är att med den här modellen (till skillnad från den tidigare eller alt. bd spinner) kan man alltså sätta en yxa i isen och sen förflytta sig utom räckhåll från den och sätta en andra yxa inom räckhåll. Ovanför varandra eller sida vid sida, vilket som.

Som nybörjare på isklättring kan jag inte ta ställning till vilken nytta man har av det.

Någon annan?

Det är väl exakt så du kan göra med BDs motsvarande?

Den enda uppenbara nackdelen jag kan se med denna är att det är skruvkarbiner istället för wire samt att du lärkar ena yxan, vilket gör att det kan vara svårt att ta av yxan.

Edit:
Jag blir inte klok på den.. Hur exakt är den avsedd att fungera?
 
Nja det är här jag inte vet om jag tänker fel...

Jag har kört med bd spinner, där går en enskild snodd till varje yxa, det gjorde det också på de "gamla grivel double" men på de nya så verkar det som om yxorna "seriekopplats eller har jag fattat fel?
 
Nja det är här jag inte vet om jag tänker fel...

Jag har kört med bd spinner, där går en enskild snodd till varje yxa, det gjorde det också på de "gamla grivel double" men på de nya så verkar det som om yxorna "seriekopplats eller har jag fattat fel?

Jag fattade det först som att yxorna parellelkopplades, med röd karbin i selen, lärka i ena yxan och svart karbin i andra... Men nu vet jag inte.
 
Hej Allihopa!

Det råder total förvirring verkar det som! Hur har grivel egentligen tänkt? Men nu ska vi inte hänga upp oss på småsaker... Har någon prövat Blueice rem?


Is/moss säsongen är i full gång här i Jämtland med begynnande isar i Offerdal med omnejd. Dessutom lovas det kallgrader hela veckan!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 

Bilagor

  • boa-leash.jpg
    boa-leash.jpg
    8.7 KB · Visningar: 514
Nejdå ingen förvirring, se mitt svar högst upp...

1. Lärkfota slingan i selen.
2. Koppla in karbinhake med swivel i en yxa.
3. Koppla in andra karbinhaken i nästa yxa.
4. Klättra.


Peace
 
Hej allihopa!

Pierre: Jao så kan det nog vara, men blir det inte lite väl mycket massa som skramlar med sviveln på yxan när man svingar den? Skumt att Grivel inte lagt ut en instruktionsvideo på youtube, källan för all kunskap!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Ja, det känner jag med, är rätt tveksam till den leashen. Den du nämner (Boa) ser ju grymt bra och föredömligt enkel ut, går också att koppla karbiner till yxorna istället för att lärkfota fast dem om man vill det!

Peace
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.