Stegjärn, vad kör ni med?

Vad kör ni med för stegjärn?

Kör nu med ett par G-14 som behöver nya fronttaggar, så funderar på om man inte ska prova nått annat... M10 ska ju vara bra men DMM Terminator ser ju också fasligt fina ut...
 
m10

klättrade i helgen och den bakre taggen, den som håller hälbygeln, på mina petzl m10 gick av! vänster stegjärn hängde som en vimpel runt foten. var på lead, men hade klivit upp på en kanonhylla, så ingen ko på isen(!).
 

Bilagor

  • IMG_0081.jpg
    IMG_0081.jpg
    19.8 KB · Visningar: 955
Nån som klättrar med plattjärn?

Är det nån som har prövat Grivel G12 eller Black diamonds Sabretooth och Serac?
Jag har länge klättrat med ett par Camp icerider som är grymma på det mesta, men dom passar väldigt dåligt på mina spantik, så nu söker jag efter nya järn tänkta för främst isklättring och alpint.

Vad använder ni för stegjärn på rena isturer?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Klättrade med ett par riktigt gamla Grivel Rambo förra säsongen, funkade bra men var sugen på något nytt till den här vintern, stod i valet och kvalet mellan Black Diamonds Sabretooth och Grivels G12.

Men kom fram till att Sabretoothen verkade bättre för både teknisk isklättring och alpinism,
G12orna har längre taggar och anti-snöplattorna ser riktigt grymma ut men taggarna längst bak på den främre delen som ska stoppa när man går nerför såg ut att vara mindre, Sabretoothen har också en extra fullängdstagg(nummer tre framifrån) och hela stegjärnet verkade mycket stabilare(mindre flex) vilket också underlättar.

Så då blidde det ett par Sabretooth, grymt bra tycker jag, inga problem att sparka in dem i hård is men 9 fall av 10 så använder jag små hyllor att stå på.

Den rostfria metallen ser ju rätt nice ut men egentligen rätt onödig, visst det blir en del ytrost om man kör med chrome-molybden stål men so what? Big deal, har faktiskt fått några små rostfläckar på mina också.
 
DMM Terminator ser ju också fasligt fina ut...
Då jag föredrar horizontella stegjärn kan jag inte uttala mig så mycket om hur de presterar mot andra med vertikala, men jag kan säga att du får se till att de är korrekt inställda för dina skor innan du ger dig ut! Att byta taggar eller justera järnen ute i fält är ett riktigt jäkla pill jobb... Det är som om DMM har tänkt: "Hey, why don't we make this really cool little puzzel out of our crampons? It could be like a team building excersize!" "Yeah, that would be cool, and hey, lets make all those little spacers different sizes, so if they forget the instruction papper they can be at it all night!" Tappa inte bort instruktionslappen! Jag tror det är minst sju olika storlekar på de där spacers och allt måste isär bara för att justera längden på dem! Inte kul om du ska låna ut stegjärnen temporärt och den andra har en annan storlek! Själv vill jag bara hamra sönder mina... Vill du köpa ett par beggade???

Är det nån som har prövat Grivel G12 eller Black diamonds Sabretooth och Serac?
Jag kör uteslutande med Sabretooth. För några helger sedan dammade jag av mina Terminators med nya fronttaggar... det dröjde inte länge tills jag bytte tillbaka till mina Sabretooth. Jag tycker att man har betydligt mera rörlighet för hälen och behöver ej tänka lika mycket på att hålla härarna nere, i mjuk is som hård, och det passar min klätterstil betydligt bättre än vertikala taggar. Vissa håller med, de flesta inte (men många har nog inte prövat själva)... Jag undrade lite över vad andra tyckte om detta och frågade här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58306
 
Grivel G-14 sen jag började med is för 7-8 år sedan.
Finns säkert järn som är lika bra eller bättre, men har inte sett någon anledning att byta.

Gillar att de är lätta, enkla att justera (byglarna är ett h-e dock!) och går enkelt att byta mellan duo- och mono-point-mode.
Har använt duo och mono omväxlande, beroende på dagshumör. Just nu tillbaka på duo som jag tycker funkar bättre på tunn och "tappig" is.

Köpte precis ett par G-12, främst för att jämföra med på mjukare is. Verkar bra såhär långt. :)
 
Vad kul att det är fler som föredrar platta järn! Som sagt, Bättre känsla och mer bäryta vid tunn och tappig is. Helt enkelt mer förlåtande för personer som jag med dålig fot-teknik!

Det blir nog ett par Grivel G12.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Har hittills kört med Petzl Vasak för såväl glaciär som vertikal is. Köpte precis ett par G14, men har inte hunnit testa dom än. (suck att det alltid är annat att göra när isen finns där)

Precis som Mike tycker jag att horisontella taggar passar min klätterstil rätt bra, å andra sidan finns det mycket utrymme för förbättring av den stilen... så jag ska experimentera med de nya järnen.

Intressant det gahne skriver om duo-mono. Har haft samma dubier själv mot att köra mono. Duotaggar kan liksom "hålla fast" i en tapp som jag aldrig skulle våga sparka i.
(Då är jag iofs långt inne på törs bara testa på topprep-territorium)
 
Jag klättrar med Petzl M10, repkamraten har Black Diamond Cyborg.
Vi bygger om de till duo-point för alpina turer, mono-point för brant is.

Det som är bättre med M10 är att man kan ställa in dem på många fler sätt. Vinklar på fronttaggen, längd på fronttaggen osv.
Det som är bättre med Cyborg är anti-balling-plattorna. Samt att hela designen känns mera robust och genomtänkt.

Hade jag fått välja mellan dessa två idag hade jag nog valt Cyborg.
 
Always BD

Jag kör med ett par BD Sabretooth. Har fungerat utmärkt både alpint och på is. Inte optimala för vertikal isklättring men det fungerar ändå hyfsat. Känns väldigt robusta och ser läckra ut.
 
G12 / Dart

Har tidigare bara haft G12 m rembindning för att de skulle passa olika skor. De var bra som allrounders.

Nu har jag köpt ett par dart med monopoint med leverlock. De sitter på väldigt bra, är väldigt lätta jmf med g12, och efter att bara ha hunnit klättra en dag is med dem tycker jag att de känns jättebra. De är precisa och jag skrapar mycket mindre mot isen jmf med tidigare. Vill man kicka istället för att placera, sitter de också bra. Monopointen var jag lite osäker på men den känns bra och är inget man tänker på. Rekommenderas för is. Dock har de inga antibots om man ska klättra alpint men jag ska testa att fixa en antibotlösning, för jag vill inte gå tillbaka till gamla G12orna. /js
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.