Issäsongen 2009/2010

Cogne

Jag hann visst först. Finfin klättring i Cogne i helgen. Snöigt i fredags men annars fint väder. Några bilder från Lau bij. Klart fin led!
 

Bilagor

  • laubij-1.jpg
    laubij-1.jpg
    57 KB · Visningar: 1,274
  • laubij-2.jpg
    laubij-2.jpg
    27.3 KB · Visningar: 1,191
Isgradering vad e den vard?

Gjorde i dag en kort tur som i foraren ar graderad WI6/WI6+ den var 180 meter men de forsta 60m var hardast. Ca 10m 90 grader sedan 35 meter 92 till ca 95 grader och sedan 10 m 90 grader.

Nu fragar jag mig ar den WI6+? Det var extremt tappigt och svarklattrat. Isen var kall och tappig men det gick att sakra ganska hyggligt. Ska is ha en E grad? Ar 90 grader 5+? Will Gadd graderar ju hogre men sager samtidigt att allt ar 5/5+.

Vad tycker ni? Jag ar en ganska usel isklattrare sa jag har svart att bedomma detta.
 
I Danmark har vi også fin is. På Bornholm i Østersøen ser der sådan ud. Alle ruterne er 20-25 meter.

4365015589_10ebe40e48_b.jpg


Flere fotos her

med venlig hilsen
Anders
 
http://web.mit.edu/~maznev/www/khumbu-ice/index.html

Har ar en lank me info om isklattring i narheten av Namch. Klart intressant for den som vill klattra i en ny miljo. Vi gjorde nagra sma turer kring BC och det fins gott om langa nyturer at gora.

Grymt!

Fråga: Har du gått österut, mot Mera Peak-hållet?
Vi planerar ju en tripp tlll Mera i November, och undrar om man eventuellt kan fördriva någon acklimatiseringsdag med is (eller för den delen rock)klättring.

Vi vilar enligt schema på följande platser:

Thagnak
Mera La (Basläger)

Tips emottages tacksamt!
 
Avslutning på isklätterkursen och vi fick en solig och kall avslutningshelg i Cogne på det klassiska turen Patri. Det har snöat (och snöar för tillfället) och man får tänka sig för var man klättrar! Laviner brakar ned titt som tätt på sina håll!

sergiog.jpg
 
Avslutning på isklätterkursen och vi fick en solig och kall avslutningshelg i Cogne på det klassiska turen Patri. Det har snöat (och snöar för tillfället) och man får tänka sig för var man klättrar! Laviner brakar ned titt som tätt på sina håll!

Klättrade ni vänster eller höger? Gjorde höger den 11:e eller 12: feb och då var den väldigt "chandelerie" vad det nu kan tänkas heta på svenska
 
@HannesG: Vi klättrade båda två varianterna.

Vårt årliga besök i Dolomiterna (det börjar bli en vana nu..) och vårt planerade besök kring Cortina ändrades till två helt nya områden. Lördagen utforskade vi Sappada (med många kortare isfall i direkt anslutning till vägen) och dagen efter en sväng till Val di Gares.

Självklart så var maten höjdpunkten på turen!

Kul klättring kring Sappada:

dolo01.jpg


Mr "Jeff Lowe" som gick från enkel till intressant klättring på två dagar:

dolo02.jpg


Besökets höjdpunkt:

dolo03.jpg


Ha en trevlig vecka!
 
Har varit och klättrat ett par gånger på ett nytt ställe i Stockholm, definitivt det hårdaste jag sett häromkring!

Solade första halvan upp till hyllan där jag drog i de första skruvarna.




Här någonstans skulle jag skaka ut högerarmen, precis när jag släppt yxan så rippar vänsteryxan, Genom en stor dos av tur så hakar den fast igen 2 dm längre ner och jag slipper ett trevligt fall


Bilderna är några dar gamla, var där igår kväll också, isen är rätt så ihålig nu tyvärr pga det tidvis varma vädret. Led på egen risk!

Ska ni klättra, ta det lugnt och riv inte ner isen, vill gärna kunna klättra där några gånger till i vinter

Vart ligger det då? Nacka strand, kör igenom tunneln, ta vänster och sen vänster igen 150 meter senare upp på en gata med några små röda hus på höger sida. Look to your left!
 
Kölapp til Vettis

Vettis är inne men var god ta kölapp om ni klättrar på helgen. Vi blev omsprungna av två skottar som också var på helgtur. Omgruppering till Gudvangen och Kjerskredkvelva. Men här ska man ha mer eld i brallan än oss för att hinna upp. Först har du ett "insteg" med 3 solida 60m repor sen väntar 300 höjmeters scrambling med en eller två solida replängder insprängda och sen är du framme vid huvudväggen på bilden. Då återstår bara 7 eller 8 branta repor till toppen...
 

Bilagor

  • Pic_0305_026.jpg
    Pic_0305_026.jpg
    18.9 KB · Visningar: 706
  • Pic_0306_027.jpg
    Pic_0306_027.jpg
    18.4 KB · Visningar: 534
Till nästa säsong tar jag gladeligen emot en kölapp om någon är utan replagskamrat!

Vi mer eller mindre avslutade vår säsong med en klassiker i Val di Mello i perfekta förhållanden bland vänners lag.... Adam Lontra, Uli Stack, GadanW och Mr Ikea... och en utomordentlig trevlig middag på kvällen.

Leden Romilla i Val di Mello:

rom01.jpg


Snart dags för klippklättring på väggarna i bakgrunden?

rom02.jpg


Otrolig trevlig omgivning:

rom05.jpg


Hacka lugnt!
 
Rjukan

Inte helt oväntat så är i stort sett allt inne. Några solvända fall är väl risiga men annars sjukt med is. Haugsfossen är tydligen bra formad och frusen på toppen, Juvsöyla var utbankad och mkt soft. Blindtarmen går att klättra på is i stort sett hela vägen och der Graue har en pelare som går att säkra. Säsongen kan nog vara länge i år. Det är väl bara Lipton som är hårdare än vanligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
iBjorn Isklätterveckan Stora Sjöfallet 2009... Isklättring 8
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...