Reparera yxa

Hej, jag har en väldigt välanvänd vandringsyxa som behöver lite omtanke. Det är gummit som täcker nedre delan av yxan som har börjat spricka upp och lossna. Detta vore inget problem om inte det vore så att snö samlas i sprickorna.

Jag har hört att man kan använda en speciell färg som ska ge friktion. Är det nån som har provat?
Tejp?

Tacksam för svar
 
På min gamla yxa fanns det inte ens något plast/gummi/tejp-handtag. Löste det i fält genom att dra ett par varv leukoplast runt den, sen försvann den utför ett stup (dock inte pga dåligt grepp). Testa sån tejp som används på hockeyklubbor kanske?
 
mera hockey...

Det finns en svart "gummikräm" för hockeyklubbor (stryks ut på klubbladet istf tejp) som kanske är användbar. Jag har använt den på klubbor men inte tänkt på att testa den på isyxorna. Kommer inte ihåg namnet, men den är förpackad i tub, stryks ut, jämnas till och stelnar/"härdar" till dagen efter.
 
Kanske kan Liquisole funka. Finns att få tag på lite varstans.

Från importören:

"LiquiSole

LiquiSole är ett fukthärdande, en-komponent polyuretanlim. Den unika kombinationen av hög torrhalt (78%) och flexibilitet gör LiquiSole idealisk för limning och tätning av de allra flesta material utom polyetenplast.

Lagningen blir färglös och flexibel och ger god beständighet mot vatten, olja, bensin och vanliga hushållskemikalier.

Används till gummi, läder, textil, trä, metall, målade ytor, kakel, glas, glasfiber, keramik, nylon, vinyl och alla plaster utom polyeten.

Exempel på användningsområden
Lagning och tätning av stövlar, skor, kängor, pjäxor, vadarbyxor, våtdräkter, regnkläder, väskor med mera.
Uppbyggnad av slitna klackar och sulor på skor.
Tätning av revor och sömmar i presenningar, tält och annan campingutrustning.
Tätning av tak, fönster, stuprännor, hinkar, trädgårdsredskap, detaljer i bil, husvagn eller båt.

Hur ser LiquiSole ut när lagningen är klar
Under härdningen bildas koldioxid. Den avdunstar vid tunna lagningar, men blir kvar som små bubblor i tjockare lagningsskikt. Koldioxiden påverkar inte slitstyrkan. När limmet har härdat är det transparent och luktfritt gummi. Det gulnar med tiden men åldras i övrigt inte."

Nej, jag har inga intressen/kopplingar till produkten.
 
Annars kanske självvulkaniserande tape fungera? Har använt det på en liten hammare med bra resultat. Finns också på CO. Väldigt lätt att applicera och man slipper kladd.
 
Vet inte om det funkar, se det bara som en idé/tanke:
Krympslang (vet inte om det finns i den dimensionen), som värms på och täcker handtaget.
Hållbarhet ???
 
Kanske denna?

Plasti Dip
Gummielastisk transparent färg som kan användas till bilen, gräsklipparen, båten mm. Fäster på trä, betong, metall, pvc, gummi, textil mm. Vattentät och rostskyddande. Elektriskt isolerande. Temperaturbeständig: -30°C till +95°C. Härdtid: 12 timmar. Volym: 214 ml. Färg: transparent. (Artnr: 502043)

Finns på Jula

/M
 
Vad är det för diameter pâ skaftet. Jag har en del krympslang liggandes om du behöver en halvmeter eller sâ. Den är väl ca 40mm diameter okrympt.
Annars tror jag pâ Plastidip eller Liquisole.
 
Cykelslang på Isyxa

Tjenix!

Jag brukar själv klippa till lagom längd cykelslang att dra på mina isyxor, man slipper fula märken på skaftet plus att de blir greppvänliga över hela skaftets längd!
Det jobbiga brukar vara att få slangen på plats, ju tightare desto mera arbete! Det underlättar att använda såpa på slang och skaft, såpan torkar på småningom och du har ett stycke cykelslang som sitter som gjuten på handtaget!
Med tiden får man byta slangen för det brukar bli små hål och spricka vid utsatta ställen, annars så håller det väldigt bra! Håller bättre än krympslang mot nötning.
Det kallas för "Re-Cycling" eller fattig-äventyrares-uppfinningsrikedom!

// -Tomas...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hultis Glömd yxa i Oppdal Isklättring 1
1200lle Hyra stegjärn och yxa i Sthlm Isklättring 1
Tyget Böjd + rak yxa Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.