Dubbdäcksförbud

Att folk är konservativa är väl inget nytt...

Det märkliga (men rätt normala) är ju dock att många försvarar den lösning de själva använder utan att ha prövat alternativen.

Det finns ju varje år vinterdäckstester, och dubbfria däck klarar sig ju minst sagt bra i dem - trots att det mesta av testet bukar vara förlagt till sjöis, vilket knappast är representativt för bilvägar.

Beträffande dubbdäck till cyklar, så vet jag inte om det finns friktionsdäck dit, misstänker att det är svårt att göra djupa sajpningar i cykeldäck - som det är gjort i friktionsdäck.
Ska dock inte säga nåt mer om cykeldubbdäck - för jag har inte provat dem!
 
http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0721/072107.pdf

Observera den intressanta noteringen att nya bilars kontrollsystem griper in sâ tidigt att det eliminerar en stor del av dubbdäckens fördelar.

Största skillanden märker jag själv när man stâr pâ en isig stallbacke och ska iväg med släp pâkopplat, utan dubbdäck är det bara att stänga av o gâ hem.

Eftersom vi har bâde nya dubbfria och nya dubbdäck pâ bilarna, samtidigt märks skillanden lätt. Vissa dagar fâr bilen med dubbfritt stâ kvar hemma.
 
Idiotiskt om slitaget ses som onödigt slöseri, det måste ju ses som säkerhetskostnad, som skyltar,räcken,kameror,saltet,osv.
 
Jag tycker helt klart det är skillnad på dubb- och dubbfritt när det blir mer isigt. Dubbfritt funkar dock överlag rätt bra men när det släpper så släpper det som påpekades i gundj´s testlänk. Med en bil med abs och antispinn så ökar ju naturligtvis säkerheten men här där de flesta vägarna vintertid från november till april konstant är is och/eller snötäckta (förutom större vägar som 97.an mellan Luleå och Boden eller E4) föredrar jag bra dubbdäck. Jag körde faktiskt dubbfritt ett par månader när jag flyttade upp igen förra året och tänkte att det väl kommer gå bra men köpte sen nya dubbdäck eftersom jag tyckte det var skillnad. Jag har varken abs eller antispinn på min bil.

Dubbfria däck är dock inte dåliga och skulle jag bo i mälardalen eller söder därom så skulle jag nog köra dubbfritt. För att inte tala om i Skåne där ju barmarksförhållanden råder större delen av året och dagar med riktig ishalka är förhållandevis få.

På min mtb är skillnaden mellan dubb eller icke-dubb att det med dubb överhuvudtaget går att cykla och jag vet inte hur många gånger jag cyklat omkull på isfläckar innan. En klar skillnad!
 
Det frågades efter samband med asbest, men hon hade inte varit med om rivning av asbest, inte arbetat i kända asbestmiljöer, utan kontorsarbete på statliga verk hela livet.

Men ventilationen sprider väl asbest damm om det inte är sanerat ?

Enligt läkarna behövs ingen jättelång exponering, utan det kan räcka med kortare tid, men om de menar minuter eller år vet jag inte, vad vet du om detta Tureb ?, och ni andra ?
Så det lät som om man har otur så räcker det med ett asbestdamm-moln, så KAN det vara kört ?

Lungsäckscancer eller mesoteliom är en sjukdom där man bara känner till att asbestfibrer och andra snarlika mineralfibrer framkallar sjukdomen. Det kan räcka med en mycket kort exponering. Det tar i allmänhet mycket lång tid innnan sjukdomen utvecklas. Olika känslighet för olika personer. I många fall kan man aldrig identifiera en asbestexponering så det kan finnas andra idag okända mekanismer för uppkomsten av sjukdomen.

Lungcancer kan också delvis orsakas av asbest där de som både röker och utatts för asbest får en mångdubbel riskökning.

Den som vill veta mer kan t ex googla på mesoteliom.

Thure
 
Finns dubbfria cykelvinterdäck?)
Finns. Conti Top Contact Winter har. Istf dubb så har den hårt granulat inbäddat i däcket.

http://www.conti-online.com/generat...d/themen/city/city/topcontact/topcont_de.html

TopContact Winter:
Für den Einsatz im Herbst und Winter ist die Version des TopContact Winter konzipiert. Die Laufstreifenmischung ist mit scharfkantigem Granulat versetzt, das an der Profiloberfläche zusätzliche Griffkanten bildet. Der Reifen gewinnt an Halt auf Eis und Schnee.
 

avslutad210712

Gäst
Saltning kör man fram som ett alternativ till dubbdäck och jag håller med. Vi kan salta hur mycket vi vill för det har inga som helst negativa effekter på vare sig vägbeläggning, bilar eller naturen. Dessutom inträffar det aldrig att temperaturen sjunker under -10 på vägbanan för annars hade man kanske kunnat misstänka att saltblandningen som ligger på vägen fryser till is och den vägbana som ser ut som fin asfalt är rena rama blankisen. Och inte heller får man en otrevlig beläggning på däcken som visar sig när man svänger av den saltindränkta vägen och kör ut på snöbelagd väg igen.

Nej saltet har kommit för att stanna och det är människans gåva till alla bilister.
 
Nån som har erfarenheter

av TopContact Winter från pendelcykling? Egenskaper på korrugerad is, rullmotstånd etc.

Thure
 
Saltning kör man fram som ett alternativ till dubbdäck och jag håller med. Vi kan salta hur mycket vi vill för det har inga som helst negativa effekter på vare sig vägbeläggning, bilar eller naturen. Dessutom inträffar det aldrig att temperaturen sjunker under -10 på vägbanan för annars hade man kanske kunnat misstänka att saltblandningen som ligger på vägen fryser till is och den vägbana som ser ut som fin asfalt är rena rama blankisen. Och inte heller får man en otrevlig beläggning på däcken som visar sig när man svänger av den saltindränkta vägen och kör ut på snöbelagd väg igen.

Nej saltet har kommit för att stanna och det är människans gåva till alla bilister.

Salt är förvisso på många sätt ett gissel.
Fast det är väl så att dubbade däck, salt och en hel del annat har sina rätta platser och förutsättningar.
Jag kan absolut tänka mig att dubbdäck kan vara ett bra alternativ för de som bor där det verkligen är en längre period med övervägande riktiga vintervägar.
Man hamnar dock rätt långt från Mälardalen då.

Sen så ser jag ju som sagt övergångsperioderna (okt-jan resp mars-maj?) som ett rätt stort problem i Mälardalen. Problemen med vinterkaos uppstår ju inte i februari häromkring, utan som regel tidigare när folk har sommardäcken på fortfarande. Har även varit med om att en framför mig på motorvägen åkte i diket i 120 km/h när han på breda och dåliga sommardäck skulle göra en omkörning på motorvägen i närmare 1 dm snö - 13 maj...

Jag tycker att saltet är rätt äckligt, men många är de morgnar då just saltet tar död på frosthalkan eftersom det i Mälardalen är ovanligt med vintervägar - men ofta fryser på under nattimmarna, och tinar under dagen. Det går antaligen inte att komma ifrån att saltet löser en del problem då.
 
Hur jag än vänder och vrider på detta känns det dock ändå som om ett lokalt förbud är ett väldigt klumpigt medel att åtgärda problemet.

Visst är det säkert en stor majoritet som klarar sig utmärkt med friktionsdäck, men hur det nu är så finns det väl situationer då dubbarna behövs. Kanske du bor på söder men har ett fritidsställe dit du tar dig via skogsvägar (vatten som rinner över vägen på vårvintern och fryser till...)
Och har man tänkt sig att förbjuda norrlänningar att köra in i storstan?

Varför inte göra det lite lättare: Förbjud inte framfart med dubbar, förbjud boendeparkering med dubbar. Förmodligen mycket lättare rent byråkratiskt, möjligt att gå runt för den som verkligen måste men tillräckligt jobbigt för att ingen lokalt boende skall köra dubbat om det inte verkligen behövs.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...