Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Jumalauta;409269 Jag tycker att man ska ta fram alternativ och utrota oljeindustrin... Alternativen existerar ju sa:
Plasten kräver inte 80% av all olja, utan 4%. Källan till det är en man jag träffade en gång som arbetar med att utbilda folk som ska jobba innom plastindustrin, så jag finner honom vara trovärdig.
 
Tror det är att till 80% av plasten som tillverkas används petroleumbaserad olja, troligen en omskrivning av faktauppgifter där nåt gick förlorat. Ur ett plastpåse perspektiv kanske det finns en miljövinst i att använda spannmålsbaserad olja, men sett till hela kedjan är det hugget som stucket.


peter
 
Hej på er

Skulle någon vänlig själ berätta en sak jag funderar på angående detta ämne, (som jag inte sätt in mig i, så finns svaret någonstans kan ni väl hänvisa mig dit).

Vilken yrkesgrupp/yrkesgrupper är det som besitter den bästa/mesta informationen angående detta ämne, alltså vad som händer gällande klimatet. Vare sig det är naturligt eller skapat av oss.

Självfallet handlar det ju till sist om tolkningar av ett material, men vilka är då dessa grupper som sitter på "källan" för att sedan presentera den för världen/pressen/intresserade?

Tack för svar!
 
Det är inte helt enkelt, men jag skulle säga lite olika naturvetenskapliga ämnesområden där det finns kompetens som är viktig för att förstå hur klimatet förändras:

1. Meterologer, luftmassan och hur den beter sig. Temperaturer, luftfuktighet på olika nivåer i atmosfären, gasers påverkan etc
2. Oceanografer, havets temperatur, strömmar, värmeinnehåll, havsisar etc
3. Naturgeografer och glaciologer, hur förändras vår jord med olika nederbörder etc, glaciärers utbredning osv

JAg litar på det jag hör av forskare från dessa områden
 
Hej på er

Skulle någon vänlig själ berätta en sak jag funderar på angående detta ämne, (som jag inte sätt in mig i, så finns svaret någonstans kan ni väl hänvisa mig dit).

Vilken yrkesgrupp/yrkesgrupper är det som besitter den bästa/mesta informationen angående detta ämne, alltså vad som händer gällande klimatet. Vare sig det är naturligt eller skapat av oss.

Självfallet handlar det ju till sist om tolkningar av ett material, men vilka är då dessa grupper som sitter på "källan" för att sedan presentera den för världen/pressen/intresserade?

Tack för svar!

Dä ä ju dom på dän där sajten "Utsidan.se" ( mao rymdvarelser som låtsas vara människor) som sitter inne med allt, men de håller på lösningen på hur man ska fixa en ren framtid troligen på att priset på informationen stiger för varje dag, så varför ha brottom ???
Så lugn, en dag så ordnar sig allt, då dessa kunskapsinnehavare vill ha betalt ( i utsläppsrätt) och tagit över jorden, och far iväg till nya problemjordar o väntar....
 
Tror nog att folk som forskar i jordens/mänsklighetens historia har en hel del intressanta fakta som kanske inte riktigt passar in i vad som nu är "för de flesta riktigt". Utan tvivel är det ju så att jordens klimat har ändrats extremt både vad det gäller värme och kyla under årtusendena. Vi som homo sapiens har ju egentligen bara levt en ytterst liten bråkdel av jordens historia och med tanke på vår historia så tycker jag inte att vi ska förvänta oss att (vad vi kallar mänskligheten) ska bestå! Nu vet jag att folk reagerar! Men tänk efter! Med vårt sätt att leva så kan inte jag se egentligen överhuvudtaget att någon fortsättning av vår livsstil är möjlig! Vi kommer att dö ut (vilket hör och häpna är naturligt). Jag är gärna med på att sopsortera etc och alla varianter till att bevara miljön men det har för mig ffa att göra med respekt för miljön att göra (tjänlig föda till allt levande). Minska på miljögifter som påverkar allt levandes föda är för mig självklart. Jag ställer upp på de åtgärder som görs för miljön men kanske av lite andra orsaker. Extrema värmeperioder och köldperioder är för mig naturliga inslag i jordens historia och även om vi påskyndat en värmeperiod nu så spelar det egentligen ingen roll i långa loppet. Jag känner att de här tankebanorna nog är svåra för många att ta åt sig men för mig är det logiskt och egentligen ser jag inte att det kan vara på något annat sätt.

Jag gissar att en del av er har svårt för att acceptera vad jag nu skrivit och också kommer att protestera. Men för mig så är det här bara logiskt och ingen anledning att försvara. Det är bara så det är! Jag tycker att vi ska njuta av vår tid samt våra generationer/släktningar och ha respekt för naturen och acceptera att förändringar är naturlígt!
 
... Med vårt sätt att leva så kan inte jag se egentligen överhuvudtaget att någon fortsättning av vår livsstil är möjlig! Vi kommer att dö ut ....

Varför skulle vi dö ut om vi inte fick fortsätta vår livsstil? Svenska folket var inte precis nära något utdöende vid avspärrningarna under senaste världskrig.
 
Jag gissar att en del av er har svårt för att acceptera vad jag nu skrivit och också kommer att protestera. Men för mig så är det här bara logiskt och ingen anledning att försvara. Det är bara så det är!

Nä jag accepterar att du har en egen åsikt och att du baserar den på eget tyckande och känslor istället för fakta. Det är helt Ok. Jag tycker mest synd om dig som så gärna tror på ditt eget fabulerande att du tycks tro att det är fakta för att du tycker något.

I denna och andra trådar finns massor med länkar till texter som stöder olika åsikter, du kanske skylle läsa dem?
 
Det jag också tänker på är evolutionen och hur det blir mer över tid (världskrigsexemplet var inte ens nära i de tankebanorna). Vår (vi som lever nu och närmast efterföljande) tid som existerar är absolut värd att kämpa för. Jag är inte heller bitter utan trivs verkligen med livet (om någon trodde annat). Som sagt ja - min åsikt och för mig är det logiskt med förändringar och att inget består i evighet. Självklart har jag läst andra argument också. Ångrar dock lite att jag skrev ner mina tankar här.
 
Varför det? Du är inte ensam i världen om att ha lite luddiga funderingar. Brukar själv bjuda på en del sådant här. :)

Nä som sagt ingen ide att ursäkta sig, så vida man inte kränker någon.
Sen att man är ute och cyklar eller ej, det bestäms av en självskriven jury.
I den jutyn sitter bla jag, mellpat, almgren, peter 1959, peter 1969, patric, peacefull (tänkte skriva ner alla namn som jag hört men orkade inte) och många många fler. Sen att vi inte är ett dugg överrens är ju bara mysigt.

Så myospinae flumma på.... :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.