Mitt förslag som sänker temperaturen på jorden :

Bygg apparater som tillsätter Terpener i luften, de samlas i molnen, och gör dem svårgenomträngligare för solljuset, på så sätt "kyler" Terpenerna jorden.

Iden bygger på uppsnappad info från P1 häromdagen.
(Forskarna har upptäck att barrträd avsöndrar Terpener som har denna inverkan)
 
...eller så försöker var och en släppa ut mindre skit i luften, Och sen så så utvecklar vi ny teknik så att de fattiga länderna kan utvecklas utan att skräpa ner som vi gjorde. Sen får vi se om det räckte.
Om inte så är det kört!
 
Jag

är så pessimistisk, att jag ska få uppleva en förändring, där allt vänder, och går åt rätt håll på jorden, upplever jag som orealistiskt, även om jag vore 12 år gammal nu.
Människan är en överlevnadsexpert, hon kommer klara i framtiden mycket svåra omställningar
av olika slag, men en dag så kommer människan inse att det hon gjort inte räckte till.
Så en dag när allt gått åt helvete, allt liv är borta,vaknar organismerna till, livet börjar på nytt i spillrorna av det gamla livet, så kommer det nog att fortsätta ett bra tag framöver.

Men jag traskar slokörad vidare i snöstormen med mina urskjölda mjölktetror till återvinningen, man ska väl inte ge upp,
Mina tunga steg med mjölktetrorna gav kanske alla på jorden
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000,3 millisekunder i respit...

Förlåt det nedslående inlägget, tog tre glas glögg med whiskysmak, "Dufveholms Special, (20%)ska nog inte köpa den flaskan mer, jag blev deppig....
 
Att jordens medeltemperatur sjunkit de senaste åren är ingen åsikt. Det är ett obekvämt faktum - för en del. Utan växthusgasökningen i atmosfären hade vi kanske nu varit på väg in i en superistid. Allt är fortfarande öppet i klimatfrågan.

Nej, detta är en spridd myt. Allt är inte öppet i klimatfrågan. Grunderna för vår förståelse av koldioxidens inverkan på klimatet lades redan i sutet på 1800-talet. På 1930-talet slog vår egen Svante Arhenius fast att mer co2 ger mer värme. Därefter foskades det på friskt, och i slutet v 1970-talet uppnåddes vetenskaplig konsensus omkring att våra utsläpp av co2 gör planeten varmare. Detta var INNAN det gick politik in i forskningen.

Man gjorde förutsägelser om hur klimatet skulle fortsätta att förändras, och dessa förutsägelser har slagit in. Mät-data stämmer med klimatmodellernas förutsägelser.

99,8% av världens vetenskapsmän är helt övertygade om att vi, inte naturen, ligger bakom klimatförändringarna. Den vetenskapliga debatten är avgjord. Sluta säga att det fortfarande är en öppen fråga, det är det inte. Frågan blir inte oavgjord bara för att du upprepar att den är det. Jorden blir inte heller platt för att några säger att den är så.
 
NASA-bilden över koldioxidspridningen är kanske intressant genom att visa att koldioxid blandas dåligt i atmosfären. Det har man garanterat inte tagit hänsyn till i pk-klimatpanelen.

Tror du verkligen att de är så urbota korkade att de skickar upp en dyr sattelit i rymden för att ta bilder utan att sedan ta in datat i modellerna? Då är du ju mer än lovligt korkad.

De tar in detta data i modellerna. Och den slutsats de drar är att det smälter lite långsammare på Antarktis än på Arktis. Men oj, det gör det ju i verkligheten också. Tänka sig, modellerna stämde visst. Igen.

Hade det varit någon studs på NASA hade de för länge sedan placerat milsbreda metallfolier i rymden som demonstration över hur man enkelt kan minska solens instrålning till jorden.

Spekultioner om detta görs, men man låterbli för att det är fullständigt livsfarlgt för planeten. Man vet inte det exakta resultatet, och ingen vill starta en ny istid. Forskrna rekomenderar mot det, även om det vor gratis.
 
Man vet inte det exakta resultatet, och ingen vill starta en ny istid. Forskrna rekomenderar mot det, även om det vor gratis.

Jamen,istider kommer ju hursomhelst.Om sisådär 12000 år kommer den senaste att avta.Räkna av isperiodens längd så står det svart på vitt hur många år det tar tills den sätter in.Det är en pendling som är sgs konstant.


peter
 
Att jordens medeltemperatur sjunkit de senaste åren är ingen åsikt. Det är ett obekvämt faktum - för en del. Utan växthusgasökningen i atmosfären hade vi kanske nu varit på väg in i en superistid. Allt är fortfarande öppet i klimatfrågan.

Jag måste hålla med Mellpat lite... Jag har oxå läst angående teorierna om hur växthusgasökningen stoppar en ny superistid och tror även på det men måste samtidigt skriva att min tolkning skiljer sig mot Mellpats. Det finns väl godkända teorier om att istiderna är cykliska och av den anledningen borde det komma en till inom en snar framtid och det är en stor del av klimatforskarna överens om. Det som skiljer dagens mellanistid från tidigare är att vi finns och påverkar klimatet och det är även de flesta överens om. Det finns även teorier om att vår klimatpåverkan inte går att stoppa så enkelt och kommer att påverka klimatet på så sätt att en ny istid eller superistid inte kommer. Så det kan mycket väl vara att våra utsläpp av växthusgaser medför att vi slipper framtida istider så det kan stämma som Melpatt skriver. Problemet är att det som kommer istället låter inte heller så bra...

Det bedrivs mycket forskning inom klimatfrågan och mycket är fortfarande öppet. Även om man bara tar klimatforskarna så är inte heller de överens om vad som kommer att ske men väl överens om att det kommer att bli en påverkan av klimatet genom att jordens temperatur blir varmare. Detta i sin tur innebär inte att det är helt säkert att Sverige blir varmare utan kan även bli kallare pga en avkylning av vattnet i Nordatlanten. Så visst är mycket öppet i klimatfrågan och att det gör nya undersökningar för att få fram nya teorier om klimatförändringarna för de äldre var inte bra. Vi kommer att få se många nya teorier om klimatpåverkan i framtiden men jag tror att varje ny teori blir mer och mer exakt.

/Stellan
 
Nja,växthusgaser och solgenomstrålning har väldigt liten betydelse om norra halvklotet ligger i skugga.Den pendlar liksom 'bortåt' från solen sett,de i söder får det å´andra sidan hett om öronen.
På två sätt,vi ska också bosätta oss på ett redan överbefolkat område.


peter
 
Nja,växthusgaser och solgenomstrålning har väldigt liten betydelse om norra halvklotet ligger i skugga.Den pendlar liksom 'bortåt' från solen sett,de i söder får det å´andra sidan hett om öronen.
På två sätt,vi ska också bosätta oss på ett redan överbefolkat område.

Det kallas "vinter" respektive "sommar" och brukar variera cykliskt med ungefär ett års upprepning.
 
Jag måste hålla med Mellpat lite... Jag har oxå läst angående teorierna om hur växthusgasökningen stoppar en ny superistid och tror även på det men måste samtidigt skriva att min tolkning skiljer sig mot Mellpats. Det finns väl godkända teorier om att istiderna är cykliska och av den anledningen borde det komma en till inom en snar framtid och det är en stor del av klimatforskarna överens om. Det som skiljer dagens mellanistid från tidigare är att vi finns och påverkar klimatet och det är även de flesta överens om. Det finns även teorier om att vår klimatpåverkan inte går att stoppa så enkelt och kommer att påverka klimatet på så sätt att en ny istid eller superistid inte kommer. Så det kan mycket väl vara att våra utsläpp av växthusgaser medför att vi slipper framtida istider så det kan stämma som Melpatt skriver. Problemet är att det som kommer istället låter inte heller så bra...

Det bedrivs mycket forskning inom klimatfrågan och mycket är fortfarande öppet. Även om man bara tar klimatforskarna så är inte heller de överens om vad som kommer att ske men väl överens om att det kommer att bli en påverkan av klimatet genom att jordens temperatur blir varmare. Detta i sin tur innebär inte att det är helt säkert att Sverige blir varmare utan kan även bli kallare pga en avkylning av vattnet i Nordatlanten. Så visst är mycket öppet i klimatfrågan och att det gör nya undersökningar för att få fram nya teorier om klimatförändringarna för de äldre var inte bra. Vi kommer att få se många nya teorier om klimatpåverkan i framtiden men jag tror att varje ny teori blir mer och mer exakt.

/Stellan

De säger ju att först blir det varm och med värmen stannar golfströmmen upp. och när den gett upp så blir det botten fruset och norrmännen kan gå till USA. Det vi gör nu kan på skynda en ny istid inte hindra den. Först varmt sen svin kallt. I bästa fall en ny lilla istiden i värsta fall kanske till och med vi kommer att få uppleva katastrofen. Sist tog det några hundra år mellan varmt och kallt. Och när det skiter sig kan ju alla överlevnads freak tacka sina lyckliga stjärnor.
 
är så pessimistisk, att jag ska få uppleva en förändring, där allt vänder, och går åt rätt håll på jorden, upplever jag som orealistiskt, även om jag vore 12 år gammal nu.
Människan är en överlevnadsexpert, hon kommer klara i framtiden mycket svåra omställningar
av olika slag, men en dag så kommer människan inse att det hon gjort inte räckte till.
Så en dag när allt gått åt helvete, allt liv är borta,vaknar organismerna till, livet börjar på nytt i spillrorna av det gamla livet, så kommer det nog att fortsätta ett bra tag framöver.

Men jag traskar slokörad vidare i snöstormen med mina urskjölda mjölktetror till återvinningen, man ska väl inte ge upp,
Mina tunga steg med mjölktetrorna gav kanske alla på jorden
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000,3 millisekunder i respit...

Förlåt det nedslående inlägget, tog tre glas glögg med whiskysmak, "Dufveholms Special, (20%)ska nog inte köpa den flaskan mer, jag blev deppig....

Så ja lilla vännen försiktig med spriten. Det handlar inte om dig utan dina barn kanske. Som det ser ut nu kommer det nog att göra ett bra tag. Jag bor på en kulle så jag klarar mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.