Norra Sverige/Norge

Hej,
undrar om någon rekat efter is ännu? Hur ser det ut i norra delarna av landet där det trots allt varit kallt ett tag?
Antar att det inte är nog bra någonstans, men vill gärna få information om var det börjat bildas?

OBS: Är intresserad av Sverige och Norge, vi kan lämna alperna åt en annan tråd.

Sara
 
Hej Sara!

Det är bara antydningar till is vid E10 längs Kiruna-Narvik just nu. Men det har i alla fall regnat mycket på sistone, så förutsättningarna finns. Det är fortfarande aid-klättring i Stiberg som gäller här uppe, en ny A2:a tillkom i helgen...

Micke
 
Hej Micke!

Det finns ett Stiberg i Skjomdalen en knapp mil sydost om Elvegård. Men har inte lagt märke till några uppenbara linjer nere vid vägen där; har väl iofs inte tittat. Är det kanske ett annat Stiberg som gäller?
 
På väg..

Bra, då är det klätterbart om en månad då kanske.. :)

Någon gällivare eller lulemänniska som kollat läget ännu?

Sara
 
Åh, har insett mitt misstag. När jag är där i trakten kikar jag tydligen alltför högt upp, t ex efter linjer som den här.
http://farm4.static.flickr.com/3296/2963808717_dae79e6e06_b.jpg
Kuinarčohkkas (1788) sexhundra meter höga obestigna nordvägg ligger en knapp mil nordost om Stiberg. Högra kanten på den väggen har jag gjort, i släptåg efter Torbjörn Berg, 7-8 juli 1979. Dock tydligen alltför lång anmarsch för dagens unga klättrare - samt svårare än det ser ut. :)
 
Bara skojar. För jag är nog på samma våglängd som de "bekväma ungdomar" som reser ända till Stiberg från Kiruna och längre bort för att aidklättra. Om det inte vore så hade jag inte frågat om klippan. :)
 
När vi nu ändå kapat tråden, är det någon som friklättrat den långa fina sprickan i Stiberg? (Som syns på flera foton).

Johnny
 
Ingen is efter Norgevägen, falska blondiner(torneträsk) blev klättrad i helgen men det var sporadiskt med is. Men dom har lovat -15 nästa vecka, så helgen efter är det nog full rulle här uppe.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.