is-/mixsäsongen 2008/2009

Oj, sadan där ihalig is med vattenfall bakom var det i Öziland ocksa. Läskigt!! Fick smyga upp och hade hela tiden Njupeskärsolyckan i atanke. Borde nog ha klättar ner...

IMG_0578.jpg


Den förbannade snön fortsätter att ösa ner och förstör alla mina klätterplaner.

IMG_0589.jpg


I alla fall lite skidskoj...
IMG_0635.jpg
 
Well given the snowing

This was a nice route on altitude and some scary mixed run out climbing
 

Bilagor

  • DSC08095-1-1.jpg
    DSC08095-1-1.jpg
    61.9 KB · Visningar: 682
  • DSC08088-1.jpg
    DSC08088-1.jpg
    70.5 KB · Visningar: 690
  • DSC08094-1.jpg
    DSC08094-1.jpg
    33.9 KB · Visningar: 693
En dal helt för oss själva, 220 m isklättring, i goda vänners sällskap och en perfekt "merenda" gav oss en femstjärnig lördag......

chrtur latjar i solskenet:

ba_01.jpg


Delar av "merenda:n":

ba_02.jpg


ba_03.jpg


Hacka lugnt!
 
Ibland är daligt väder bra väder...

I det bästa lokala mixomradet är klättring inte populärt sa vi tog vara pa det daliga vädret för att göra en natt nattbestigning av gammal klassiker.

Mer gräs, snö och klippa än is
SNV34703.jpg


Trevlig bivack i grottan pa sista standen.
SNV34706.jpg


SNV34714.jpg
 
Sol, öl och crack...

Tillbaka till pelarlandet och vi bestämde oss för att ta "ledigt" pa lördagen. Med mycket god mat och dryck i ryggsäcken gjorde vi anmarschen i lugnt tempo. Resten av dagen tillbringade vi i solen med fin utsikt över morgondagens mal.

IMG_0665.jpg


IMG_0705.jpg


300 meter brant is under oss med en RL to go.
IMG_0718.jpg


Detta kan mycket väl ha varit den sista "Water Ice"-turen denna säsongen för min del. Hur är det med isläget i Norge? Annars är det väl sedan länge dags att stiga in i "Alpine ice"-säsongen om det bara slutar snöa.
 
Vintern ar over den 21 mars sa nu ar gooda rad dyra. Man kan ju lungt saga att denn vintet inte varit den basta for alpinism och isklattring aven om myck isar varit formerade sa har snoandet gjort det lavinfarligt. Jag ar personligen extremt besviken. Men det fins ju lite tid att gora nagot sa vem vet.
 
Jag kan hålla med om att det varit mycket snö men isklättring och dock varit helt fenomenal enligt mig och många andra....? Det har klättrats många och återigen många linjer som aldrig varit inne på väldigt länge....

Men å andra sidan så kan man ju ha kul ändå när vädret är dåligt:

Mello Snowgames:

http://www.youtube.com/watch?v=V-T4CGYK30Q
 
@turk


Jag vet inte om du bara ar ignorant eller bara korkad. Jag skrev att det varit BRA isar med manga isar som formats. Men det kan ju knappas undgatt dig att laviner tagit livet av rellativt satt manga isklattrare i ar. Tex en av min vanner. Sa att saga att det varet en bra sasong kanns fel.

Dessutom inkluderade jag alpinism du vet sadant som bedrivs pa hojd int vid parkeringen. Och hade du rort dig i bergen hade du upptackt att forhallandena inte varit de basta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.