is-/mixsäsongen 2008/2009

I gar han jag med 4 otroliga leder.

1. WI 4+, 45m och super ihallande. Klart svar for graden.
2. WI 5+/6-, 30m Forsta delen en "latt" cigar pa 10m sedan mycket delikat andra cigar och lite skrack.
3. M6 / WI 6-, 45m Svarast att lamna klippan och komma ut pa cigaren aven om den var stor och solid.
4. M7 / W6, 45m Mycket klippa gjorden den pa forsta forsoket med forplacerade slingor och skruvar.


I de franska delarna av alperna ar det smatt desperat om man inte ar skidakare da det ar riktigt skitvader och lavinfarligt. Sa gardagens spot var valbefolkand med 18 personer... Hoppas jag kan lagga upp nagra bilder senare.
 
Mycket snö och höga temperaturer gör att man får vara väldigt försiktigt på vad man hittar på! Efter mycket letande så kunde vi iallfall klättra denna trevliga formationen fem minuter från parkeringsplatsen efter snöovädret....

bon.jpg


Ta det lugnt bland snön!
 
Mycket snö och höga temperaturer gör att man får vara väldigt försiktigt på vad man hittar på! Efter mycket letande så kunde vi iallfall klättra denna trevliga formationen fem minuter från parkeringsplatsen efter snöovädret....

Det har du förbannat rätt i Christian! Med en meter nysnö ställde vi in vara planer och fick nöja oss med ett lite mer lavinsäkert omrade. Dock kan promenadvägen ocksa vara farlig...

POFF!! sedan lag tva av tre under snön. Kunde gatt illa men som tur var blev ingen allvarligt skadad. Konsekvensen nu blev att vi inte hanns först till fallet vi ville klättra. När vi grävt fram K. sa att hon kunde andas fick vi tillatelse att ta ett foto.

IMG_0447.jpg
 
Trots snön, lavin och inställda planer fick vi mycket intressant klättring. Det har varit en riktigt bra issäsong med manga fall som sällan bildas.

Pelare1 valde vi att backa pa da isen inte kändes ok

IMG_0418.jpg


Pelare2 var däremot bland det vildaste jag har klättrat.

IMG_0450.jpg


IMG_0509.jpg
 
Coolt! Kandersteg och pelarlandet!

Min fråga blir om detta kan vara du på väg upp?

immagine067rx0.jpg


Angående laviner så har det var flertalet olyckor i Aosta de senaste dagarna med klättrare som blivit ''avlavinade'' från isfall, även tyvärr med ganska olyckliga utgångar!
 
Coolt! Kandersteg och pelarlandet!
Min fråga blir om detta kan vara du på väg upp?

Vilken stor bild du infogar :)

Nej, det är Alex pa väg upp.

Fan vad coolt. Det maste ha varit Italienarna pa "Bärentritt" som tagit kortet eller? Kompisar till dig? Har du mer bilder?

Vi hade egentligen tänkt göra Rübezahl men blev slagna med 5 minuter. Sen gick vi till Bärentritt men där var redan halva Italien.

Satt först och funderade pa hur du fatt tag i mina foton och tyckte att vinkeln var lite konstig :)
 
Senast ändrad:
Jopp, flertalet bekanta var där i knutarna under helgen, det var alpinskolan Gervasutti som hade förlagt två dagar av säsongens isklätterskola till Kandersteg..... ;)

Om du vill så kan du få dem i full skala? Hör av dig!

På Bärentritt så var nog Max Piras och drog upp någon duktig elev... ;)

Ps. Max klättrade för några veckor sedan det stora projektet i Kandersteg...
 
Kul, skicka gärna nagra bilder om du kan.

Ja, en av italienarna sag riktigt saker ut. Kan ha varit Piras. Det var rena rama cirkusen i Kandersteg i helgen. Mycket värre än under isfestivalen. Antagligen eftersom valmöjligheterna var rätt begränsade pga snön.
 
FUCK that is some radical shit. Otroligt fina bilder. Hela omrader nor om Gap och bort till La Grave, Valle de Diable ner mot Alp dHuez ar helt kort pga sno och storm. Laskiga olyckor dar med. En kompis i koma i Grenoble efter isras pga lavin.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.