is-/mixsäsongen 2008/2009

Ny isled öppnad under måndagen och repeterad av oss idag tidigt på morgonkvisten. Om nu ingen fler klättrade den igår (alt. i måndags) så har vi en första repetition på den? Med säkerhet den första svenska.......?! ;)

Ny led i Orco:

orconew.jpg


En intressant repetition och led av Yuri:

http://www.youtube.com/watch?v=q3vfPl2IREU

Repetera lugnt!
 
Du far garna forklara hur forhallande pa bilden kan skilja sig sa mycket pa 3 dagar. Jag ser inga likheter mellan bild och film men jag e sannolik ite sa smart sa rita garna in hur ni klattra. Ser fint ut pa filmen men forplacerade sakringar ar pissig etik.
 
Hum lat lite bister dar mot dig Jr.

Jag kan beratta for den som ar historiskt intresserad att jag haft en Terrordactyl den tillverkades av Clogg om jag inte mins fel. Detta i ref till leden som Turk gjort.

Grattis den ser fin ut
 
Du far garna forklara hur forhallande pa bilden kan skilja sig sa mycket pa 3 dagar. Jag ser inga likheter mellan bild och film men jag e sannolik ite sa smart sa rita garna in hur ni klattra. Ser fint ut pa filmen men forplacerade sakringar ar pissig etik.

Tack för de senaste smickrande kommentarerna! Det värmer i hjärtat så här sent på kvällskvisten!

Att det skiljer så mycket mellan fotot och videon beror helt enkelt på att det är två helt olika leder och även därtill två olika dalar?

Ett gott skratt förlänger livet!
 
Vi akte norrut istället för söder. Det blev en annan intressant repetition av "Große Säule" (höger i biled) i ismeckat Harz i centrala Tyskland ;-) Garanterat utan förplacerat...

IMG


IMG_0323.jpg


IMG_0349.jpg
 
Tyvärr slutade det roliga för mig redan pa uppvärmningen första morgonen.

IMG_0287.jpg


Unbenannt.jpg


Jag ska köpa ett visir till helgen.

Reminder to self: titta INTE pa isen som faller mot dig!
 
Dolomiterna under vintern är inte fy skam om man känner några lokala filurer i dessa trakter?

Trevlig start på isklättring (även om det bara är isklättring?):

dolo_01.jpg


Utsikten vi har är inte fy skam (helt ensamma i dalen):

dolo_02.jpg


De obligatoriska köttbullarna i trakterna kring ett känt bergsmassiv:

dolo_03.jpg


Köttbulla lugnt!
 
Tyvärr slutade det roliga för mig redan pa uppvärmningen första morgonen.

IMG_0287.jpg


Unbenannt.jpg


Jag ska köpa ett visir till helgen.

Reminder to self: titta INTE pa isen som faller mot dig!

Så det -finns- visir till klätterkrukor nu???? :-O
Man kan iofm göra som en gammal studentkompis till mig gjorde när vi började klättra is som extrakurikulär aktivitet under mina skogsstudier i Bispgården, dunka yxan i skallen (han körde korkat nog utan hjälm) När vi kom hem på aftonsidan så hade mössan fastnat ihop med blodet och håret. Tur han knackade i med hammaren och inte adzen ;-) Har själv fått en del is i skallen genom åren, fast bara småbitar. Men bilderna blev bra ;-)
 
Toppenförhållanden på många håll trots mycket snö...... Här kommer tre trevliga isfall med gångavstånd på 15 min från parkeringen och trots det inte en själ så långt ögat når?

En klassiker i Dolomiterna med en start direkt ovanför en mindre flod:

extra_01.jpg


Ett Aosta fall som efter fem år är inne igen:

extra_02.jpg


Intressant avslutning på den sista delen och väl värt klättringen:

extra_03.jpg


Hacka lugnt!
 
Opps.... Jag glömde att lägga till denna videolänken:

En trailer av Fabio Salini och Matteo Bernasconi av deras repetition av Via dei Ragni på Cerrro Torre (de har även en film som de kommer att presentera). De klättrade leden nu i december och var uppe på toppen efter sju dagar från deras avresa i Italien..... Det gäller att vara på rätt tid och plats ibland!?

http://www.youtube.com/watch?v=-A7zmAbHHcg

Dröm lugnt!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.