is-/mixsäsongen 2008/2009

Söndagens tur bjöd på sämsta tänkbara förhållanden. 30-40cm riktigt blöt nysnö, nollgradigt, ingen is och väl upptinad mossa. Möjligheten att klättra en sån dag får bara inte missas!

Mixklättring ,the way vi gör det i Dalarna.

PC070433.JPG


081207%20021.JPG
 
Rapport lovades i nån annan tråd, men den framgår nog här likaväl. Tre dagar i rjukan i för säsongen fina förhållanden. Inga stordåd, mjukstart och lek på glada amatörers vis. Mest ren isklättring, men lite mix gick inte att motstå ändå.
"De kallar meg fjård M7"
viewpic.htm

Bra is för att vara såpass tidigt. (Jomfru, Fyrstikka och... eeh.. en pelare som tydligen oftast bara är en tapp)
viewpic.htm
 
Mixklättring i Italien ;)

mixit_01.jpg


mixit_02.jpg


Tre dagar ledigt och mycket is klättrat och skall försöka lägga ut lite filmmaterial i slutet på veckan.
 
Vi hann även med en favorit i repris i utmärkta och trevliga förhållanden, dvs i princip inte nedklättrat någonting vilket är en fröjd teknisk sett..... ;)

Candelonepatri.jpg
 
..verkar som om jag soppade till infogningen av bilder i min lilla rapport, men de finns i mitt album för den som inte kan bärga sig...
 
Samt en isfall som inte har varit "inne" (den sista pelaren helt formad till backen) de senaste fem åren........

Sentinelice.jpg


Nu har det dock vräkt ned massor med snö så man får vara väldigt försiktig flertalet dagar, nästan rekommenderat att lämna yxorna hemma!
 
Lugnet före stormen så att säga och vi klättrade en favorit i repris......

Den käcka starten för dagen:

mix_01.jpg


Utsikten vid stand:

mix_02.jpg


Här kommer lite rörligt material som visar hur otroligt snabbt och actionfylld klättring är..... Återkommer när jag lyckats redigerar vårt material och förstått hur man kan lägga ut allt i bättre kvalitet..... Håll till godo än så länge!

chrtur i snigel fart!

http://www.youtube.com/watch?v=ebsxd0DOPWA

Snigla lugnt!
 
Is finns pa de mest otippade ställen - även i centrala Tyskland till min förvaning. Dock maste man leva med risken att polisen kan komma och ge böter. Klättringen ligger nämligen i ett aktivt stenbrott pa knappt 1000 meters höjd. Det finns linjer upp till 100 meter.

Tunn men klätterbar is igar och det bygger pa bra nu. Imorgon tänkte vi köra en night session efter att arbetarna och vakten har gatt hem. Om kylan haller i sig kommer jag spara mycket pengar pa inte behöva bränna ner till alperna ;-)

IMG_0076%
 
Nice bilder, blir grymt sugen på att prova. Är än så länge bara en stenklättrare men is lär väl komma det också. En fråga bara, blir inte stegjärnen utslitna jävligt fort när man klättrar på sten också?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.