Isklättring Aosta/Cogne

Sitter och planerar en tripp till Aosta-dalen och Cogne över jul. Skulle vara roligt att höra från någon här på forumet som har klättrat is där. Något man inte bör missa i de enklare graderna? Behövs det normalt snöskor för approachen?

Har kommit över en fransk förare, men min franska är i princip lika med noll.
 
Behövs det normalt snöskor för approachen?

I princip aldrig om man håller sig till de klassiska fallen (som första besök) då spåren trampas upp rätt fort. Kommer det snödumpar så kan snöskor vara bra att ha, men så är det bättre att inte klättra alls, då många isfall blir väldigt lavinfarliga. Därefter får man hoppas att man inte gör första spår.

Om man tänker göra fallen djupare in i dalarna så kan faktiskt skidor vara väldigt trevligt, det är lite medlut på tillbakavägen, snabbt och trevligt istället för en lång oändlig promenad. Men inte så att jag skulle släpa med mig det om jag har lite bagageutrymme.

Har kommit över en fransk förare, men min franska är i princip lika med noll.

Det är bara att gilla läget och lära sig de enklaste orden, det är väl Cascades... TOME II av Damilano du har? Upplägget är inte så extremt avancerat? Annars om italienska går bättre så har du det som ett alternativ...... ;)
 
Japp, det är den guiden du nämnde som jag har. Har införskaffat ett lexikon nu, så här ska till och översättas :).

Annars är guiden rätt bra. Bra gradering av lederna, med både hur seriösa och tekniska de är.
 
Annars är guiden rätt bra.

Guiden fungerar utmärkt för dalarna kring Cogne och ställer inte till så mycket till problem. Har klättrat dessa linjer där (vissa ett flertal gånger) så om du har några specifika frågpr så hör bara av dig?

Il sentiero dei Troll
Flash Estivo
Valmiana
Patri de gauche
Patri de droite
Gran Val (båda två)
Acheronte
Monday Money
Mistira
Lillaz (både höger och vänster)
Lillaz Gully
Pattinaggio Artistico
Hard Ice in the Rock
Ecknaton
Lau Bij
Erfaulet
Chandelle Levure
Repentance Super
Il Candelabro del Coyote
Tuborg
Cold Couloir
Parto Gemellare

Dessa ligger på min väntelista och formas tyvärr inte varje år, i vissa fall en gång vart femte (eller tionde) år, då de består av intressanta fristående partier (kräver bra vinterförhållanden och mycket vatten i omlopp). Efter dem så är jag nöjd för Cogne och kan till hundra procent titta på alla andra flertalet intressanta områden i krokarna.

Stella Artice
E Tutto Relativo
Di Fronte al Tradimento
Sogno di Patagonia
Direkt varianter på Hard Ice och Pattinaggio

Planera lugnt!
 
Lillaz är väl nästa obligatorisk, bra att starta med har jag hört. Sen skulle jag vilja göra någon lång och förhållandevis lätt. Gianduiotto by Night lär visst vara en sådan, men det kanske bli mer snö- än isklättring?

Sen är det väl som alltid att man måste känna på några leder innan man får ett grepp om graderingen. Ser verkligen framemot att klättra i solen :).

Hittade förresten en bra artikel på tyska på Klettern.de:

http://www.klettern.de/gebiete/ital...sklettern-im-val-di-cogne.145869.5.htm?skip=1
 
Lillaz är ett perfekt nybörjarfall i Cogne (ett typ av trappstegsfall med branta sektioner som man kan promenera mellan). Det finns även en enkel startvariant till vänster om "pelarstarten" och fallet ligger som sagt 5 min från parkeringen. Vattenflödet är stort så se upp när man går på "minisjöarna" mellan sektionerna. En nackdel med fallet är att det kan vara väldigt mycket trafik under helgdagar (guider-klienter). Nedstigningen gör man till fots antingen till höger eller vänster av fallet beroende på hur man avslutar det (till höger brukar innebära en nedfirning).

Gianduiotto by Night erbjuder inte så mycket (kanske högst två replängder is och därefter en snöränna med lite isavslutning) och är inte att rekommendera vid större snömängder. Samtidigt en lång promenad för lite klättring.

Är du ute efter längre och enklare klättring så är klassiker Il sentiero dei Troll (återigen ett fall med flertalet branta sektioner varvat med enklare klättring) att föredra (upp till 10 replängder samt bultade standplatser hela vägen). Antigen kan man fira av sig utmed fallet eller ta sig ned till fots i skogen (men ta det bara försiktigt). En nackdel är att det kan vara många som klättrar på den (om man har otur) så att den blir väldigt fort nedklättrad.

Om man vill ha ut lite mer av utbudet bland isfallen så bör man vara minst en 3+/4 ledklättrare kring området. Fast grader inom isklättring säger ju inte så mycket ändå, de existerar egentligen inte.... ;)

Efter klättringen är det obligatoriskt med ett besök vid Bar Licone (finns även en loggbok där) och har du tänkt åka dit under jul/nyår så försök att boka in boende så snart som möjligt. Det är inte bara isklättrare som finns där under dessa helgdagar.
 
Tack för tipsen. Troll verkar var en fin tur. Jag är inte total nybörjare, då jag klättrat is i Rjukan och Stora Sjöfallet. Gjort Vemork väst, WI5, på topprep och lett kortare WI3. Men gradering i isklättring kan ju vara rätt förvirrande. Rjukan är rätt soft graderat jämfört med Stora Sjöfallet. Sen beror det ju också på isen. När jag var i Stora Sjöfallet var det -20 på mornarna och isen var verkligen stenhård. Har även upplevt en dag i Rjukan runt nollan och is mjuk som gummi.

Får se hur det känns i Cogne. Fundrar på att köpa ett par riktiga isklätterings yxor också. Har kört med ett par BD Venom, typ alpin isyxa med lite böjning i toppen. Remmen på dem är skräp, då de kan strypa handen. Råkade ut för det när jag skulle leda första pitchen på Grevinnan i Stora Sjöfallet. Hela handen började dunka och domnade sen av. Funderar på ett par BD Viper med Android rem.
 
I Cogne så kan det skifta fram och tillbaka med graderna, dvs det kan vara allt mellan -20 till +10 beroende på hur vintern ser ut? Man kan inte exakt säga hur det ser ut, men man brukar kunna sätta igång och klättra från november och framåt....

Ni kan ju kolla lite ett tag innan avresa vad som händer med temperaturerna i Cogne:

http://www.regione.vda.it/protezione_civile/meteo/dettaglio_i.asp?id=32

Eller så lägg in ett nytt inlägg i den här tråden så kan jag get dig en kort uppdatering om förhållanden?

Om jag är i korkarna och Ni inte har några problem i att klätta i lag på tre för någon dag så hör bara av Er!
 
Tack för länken. Ser ut som att jag kommer ner den 22:e och sen sticker min replagskompis tillbaka till Spanien den 26:e, men jag tänker stanna längre ifall jag har nån att klättra med. Får se ifall jag får med mig nån mer från Sverige.
 
Fick en liten idé. När jag ändå är i krokarna så kanske en bestigning av Gran Paradiso skulle vara nått. Jag håller nämligen på att jaga 4000-meters toppar i Alperna och Gran Paradiso ligger ju lite avsides.

Nån som gjort en vinterbestigning av Gran Paradiso? Är skidor ett måste tro? Vad jag läst ska det vara en enkel tur upp till toppen, typ gradering F+ eller nått.
 
Nån som gjort en vinterbestigning av Gran Paradiso? Är skidor ett måste tro? Vad jag läst ska det vara en enkel tur upp till toppen, typ gradering F+ eller nått.

Vi har gjort en vinterbestigning av berget (via Oggioni kammen) och nedstigning via normalrutten till hyttan Vittorio Emanuele II. Om du tänker göra en vinterbestigning av toppen så rekommenderar jag dig starkt att minst ha tillgång till snöskor (alternativt skidor) beroende på hur snöförhållanden är? Hyttorna i området är stängda (men det finns tillgång till vinterrum däromkring) och vet inte exakt nu hur det kommer att vara kring Vittorio Emanuele hyttan, då det var en ras däromkring under sensommaren?

Det finns några förrädiska zoner med glaciärsprickor kring rutterna och i kombination med att ingen i princip rör sig däromkring under vintern, så ta dig en extra funderare om du har tänkt att gå ensam upp dig (oavsett om det är en F). Som sagt ingen regelrätt klättring utan en lång promenad (med några mindre brantare delar) upp till toppen.

Ps. Se bara till att ta den riktigt toppen, vilket inte är den med Madonnan på..... ;)
 
Jag har väl mer eller mindre skrinlagt planen att bestiga Gran Paradiso, i allafall under denna tur som ju ska handla om isklättring. Hörde av flera att skidor var att föredra, vilket ju är rätt självklart - det är ju vinter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1
owahlund Isklättring i uppsala Isklättring 3
Jonte Myra Var prova isklättring? Isklättring 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...