Vedkök = Miljövinst= Vedkök

allt finna sig i att valet av kök, mat, bränsle etc är till stor del subjektivt.

I många sammanhang ser man nackdelar med att ved hämtas på plats. (t ex i U-länder, nationalparker, andra populära friluftsmiljöer.

Jag har köpt en klassisk kaffepetter och använder denna med behållning på kortare halvdagsvandringar. Oftast tar jag med ved för att inte tära på skogens förråd (jag går ofta i populära och stadsnära marker).

Det är roligt att hantera ved, göra upp eld, laga mat över öppen eld etc. En brasa är ofta meditativ och trivsam. Men det finns många nackdelar också som jag berört i tidigare inlägg.

Var och en av er får väl välja metod kök och bränsle för varje enskild situation.

Thure
Ur miljöhänsyn så är väl mina miljöbelastningssynpunkter objektiva, eller tror du att ditt bränsle + behållare, bara kommer till dig av sig självt?

Tycker inte att jag varit subjektiv på dom punkterna, tycker jag varit väldigt tydlig att beskriva hur bränslet når ditt kök, eller ?, kanske ngt mer jag glömt som belastar milön, tex all personal som hanterar alla delarna från början till slut som måste ta sig till sitt jobb tex???

Och du, tära på skogens förråd ??? till ett vedkök ??? ...hmmmmm.

Och du har rätt att som vem som helst att välja ditt bränsle, men om du vill tänka på miljön så...
Det var det mitt inlägg handlade om, inte vad som är enklast o bekvämast....
peter1959
 
Jag tror inte på att det finns några enkla svar på nånting.

Ta t.ex. det här med läskförpackningar. I flera år ansågs det vara bättre med returglas, men så var det nån som satte sig ner och räknade på HELA kedjan och plötsligt så var de där mijlöförstörande aluminimburkarna inte så illa längre.


Bara en sån sak som att industrin har en massa lagkrav på sig när det gäller miljöskydd innebär ju att om industrin skulle elda med ved skulle det vara miljövänligare än när du eldar ute i skogen (eftersom lagarna skulle tvinga dem att använda bevisad effektiva förbränningskammare med fläktstyrd lufttillförsel, kanske rökgaskylning och även mätning av rökgaserna för att upptäcka fel i förbränningen.


Så det här med att man ska leva som för 100 år sen tror jag inte på ett dugg. Den odlingsyta som i ett sånt fall kommer att krävas per individ kommer att vara så stor att vi inte kommer få plats på den här lilla planeten.

Förr slet en bonde hela året för att hans gård skulle ge avkastning till den egna familjen. Idag försörjer en bonde antagligen flera hundra personer på samma yta.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte på att det finns några enkla svar på nånting.

Ta t.ex. det här med läskförpackningar. I flera år ansågs det vara bättre med returglas, men så var det nån som satte sig ner och räknade på HELA kedjan och plötsligt så var de där mijlöförstörande aluminimburkarna inte så illa längre.


Bara en sån sak som att industrin har en massa lagkrav på sig när det gäller miljöskydd innebär ju att om industrin skulle elda med ved skulle det vara miljövänligare än när du eldar ute i skogen (eftersom lagarna skulle tvinga dem att använda bevisad effektiva förbränningskammare med fläktstyrd lufttillförsel, kanske rökgaskylning och även mätning av rökgaserna för att upptäcka fel i förbränningen.


Så det här med att man ska leva som för 100 år sen tror jag inte på ett dugg. Den odlingsyta som i ett sånt fall kommer att krävas per individ kommer att vara så stor att vi inte kommer få plats på den här lilla planeten.

Förr slet en bonde hela året för att hans gård skulle ge avkastning till den egna familjen. Idag försörjer en bonde antagligen flera hundra personer på samma yta.

Va tråkigt att du spårade ur o lämnade debatten som förts, det du talar om är ngt annat, som inte hör hemma i denna tråd, försök argumentera mot mig o mina argument istället.
Hoppas argumenten inte trytigt för dig, jag gillar motstånd...
peter1959
peter1959
 
Peter1959

du prackar på din uppfattning som en väckelsepredikant.

Vad som är objektivt är inte så alldeles enkelt.

Jag menar att de flesta av oss är tillräckligt kloka för att tänka själva i den här frågan.

Det finns en princip om att inte ta något utom foton inte lämna något utom fotspår i friluftsliv. Frågan är alltså om vedeldning eller andra bränslen vid malagning utomhus lämnar större eller mindre spår i naturen respektive i våra kroppar.

Ingen lätt fråga att besvara.

Thure
 
du prackar på din uppfattning som en väckelsepredikant.

Vad som är objektivt är inte så alldeles enkelt.

Jag menar att de flesta av oss är tillräckligt kloka för att tänka själva i den här frågan.

Det finns en princip om att inte ta något utom foton inte lämna något utom fotspår i friluftsliv. Frågan är alltså om vedeldning eller andra bränslen vid malagning utomhus lämnar större eller mindre spår i naturen respektive i våra kroppar.

Ingen lätt fråga att besvara.

Thure
Oj ! väckelsepredikant ! ( märker en viss irritation ? argumenten slut ?,
kom igen Thure, ge inte upp!)

Ja en del behöver verkligen väckas ur sin slummer i ankdammen...
När du ändå spårat ur kan jag nämna kartongerna till tandkrämstuberna de tog bort för några år sedan, va hade vi för nytta av dem ?, så visst, vi behöver nog väckas o vakna till lite, eller hur???
Återigen, tråkigt o ledsamt att jag inte fick några miljövinstargument med andra kök, som krossar mina argument....
Som sagt, kom igen nu för fanken !!!
peter1959
 
Har du någon

miljö och hälsoutredning att hänvisa till Peter1959?

Att det finns hälsoargument mot viss förbränning vet jag från studier på lungsjuka patienter.

Ditt argument om att spåra ur ger jag inget för.

Thure
 
miljö och hälsoutredning att hänvisa till Peter1959?

Att det finns hälsoargument mot viss förbränning vet jag från studier på lungsjuka patienter.

Ditt argument om att spåra ur ger jag inget för.

Thure
1. Miljö och Hälsoutredning,
Svar: Det vet alla vuxna individer att sådan utredningar med nedslående resultat, beträffande
metallutvinning, brytning av metaller, fossila bränslens ( maskiner, transporter) inverkan på människan etc, dessa utredningar vimlar det av som beskriver den negativa inverkan på människor som sådan hantering innebär för människans hälsa. Känner du inte till dessa ?
De här industrierna som tar fram din bränsleförpackning+ bränslet har inte alltid så god inverkan på människors häls...

2. Hälsoargument mot viss förbränning. Svar: Kanske en del av dessa lungsjuka patienter arbetat
inom den kedja som tar fram din bränsle förpackning med innehåll blivit sjuka av det?

3. Det är väl urspårning att tala om att en enskild person i skogen framför sitt kök blir sjukare av vissa sorters drivna kök, har du förresten som vet ngn utredning att hänvisa till ?

Förresten, urspårning skrev du, tråden handlar om miljövinst totalt, inte hur det påverkar dig när du sitter vid köket o lagar mat och lungsjuka patienter. Och aluminiumburkar o returglas????
peter1959
 
Senast ändrad:
Peter1959

Visa dina faktakort om du har några.

Att sammanfatta den vetenskapliga litteraturen angående förbränning rökexposition och gasexposition samt samband med sjuklighet är inte gjort i en handvändning.

Men jag hoppas kunna återkomma.

Thure
 
Visa dina faktakort om du har några.

Att sammanfatta den vetenskapliga litteraturen angående förbränning rökexposition och gasexposition samt samband med sjuklighet är inte gjort i en handvändning.

Men jag hoppas kunna återkomma.

Thure

Stopp ett tag du diskuterar avgaserna från köken, eller hur ?
Anade att vi inte debatterade om samma sak.....
Trots mina återkommande förtydliganden, måste nog gå en kurs o lära mig uttrycka mig...
peter1959
 
Stopp ett tag du diskuterar avgaserna från köken, eller hur ?
Anade att vi inte debatterade om samma sak.....
Trots mina återkommande förtydliganden, måste nog gå en kurs o lära mig uttrycka mig...
peter1959

Jag ser det,jag vann...

Peter,om du inte slutar att plocka och bränna sånt som ska bli petroleum så kommer det aldrig att bli bättre.Självuppfyllande profetior...


peter
 
Jag ser det,jag vann...

Peter,om du inte slutar att plocka och bränna sånt som ska bli petroleum så kommer det aldrig att bli bättre.Självuppfyllande profetior...


peter
Nja, jag tänker inte så,Trooper, jag blir främst frustrerad av att inte nå fram, tänker på : Det går att leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka...
Och till Thureb, det var kul att debattera med dig !
Var o en har sin uppfattning tills man har den rätta... (skämt)
(Lovar att inte bli en väckelsepredikant !)
Peter1959
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.