Vedkök = Miljövinst= Vedkök

är att allt bränsle blir till koldioxid och vatten. Ofullständig förbränning (lågan sotar) producerar många olika kolväten aromater mm förutom partiklar och många av dessa har potentiellt farliga hälsoeffekter. Miljöpåverkan blir också större av dessa ämnen.

Vad gäller verkningsgrad så är det enkelt uttryckt hur stor del av energin i bränslet som värmer upp maten. Dålig verkningsgrad ger mera utsläpp och större bränsleåtgång. Ett gaskök eller fotogenkök har både fullständig förbränning (blå låga) samt bättre verkningsgrad.

Thure
Jag tänker lite längre än så, tillverkning av kök, bränsle, bränslebehållare (många ggr engångs) och transport till försäljning, veden ligger ju redan på plats så att säga.etc, borde väl vedöket vinna miljömässigt iallafal, eller hur? + vedköket är återvinningsmtrl.
Glömde en sak, raffinaderiernas utsläpp, och din egen transport för att hämta bränslet kommer till ochså...
peter1959
 
Senast ändrad:
är att allt bränsle blir till koldioxid och vatten. Ofullständig förbränning (lågan sotar) producerar många olika kolväten aromater mm förutom partiklar och många av dessa har potentiellt farliga hälsoeffekter. Miljöpåverkan blir också större av dessa ämnen.

Vad gäller verkningsgrad så är det enkelt uttryckt hur stor del av energin i bränslet som värmer upp maten. Dålig verkningsgrad ger mera utsläpp och större bränsleåtgång. Ett gaskök eller fotogenkök har både fullständig förbränning (blå låga) samt bättre verkningsgrad.

Thure

Bra skrivet!
Det är faktiskt inte så enkelt som att allt som innebär återvinning och att använda "naturens spill" är miljövänligt, även om det känns så för den som gör det. Tyvärr...

/OJ
 
Givet att man rör sig i områden med tillgång till ved av något slag: Med vedköket "eldspisen" får man inte bara en miljövinst, utan reglerar även lätt lågan. Bara att ställa på kastrullen och flytta den som man vill ha den. Regleras utmärkt lätt beroende på klabbstorlek som justeras också. Med tältet "tältkåta" används den säkert. Finns inget som kan gå sönder som på gas/bensin/fotogenkök, så ved är säkrare än gas/bensin/fotogenkök även om det inte är lika bekvämt för exempelvis bara snabba vattenuppkok. Långkok på låg värme, raka undan så kastrullen får lagom med värme. Elden går också ner när kastrull ställs på.

Effekten vid köldgrader är att man blir varm. Blötväder får man planera för, och även om man inte gjort det ska det väldigt mycket och långvarigt blötväder till för att det ska bli problem med bränsle. Effekten vid blötväder är annars att man blir torr och kan torka upp sådant som är blött. Tar alltså tillvara värmen på ett bra sätt.

Vill man ha ett spiksäkert bränsle är det ved som gäller. Andra bränslen, bortsett rån möjligen sprit i Trangiabrännaren, är knappast lika driftsäkra.

74e26905bb4a198609820afe0986ba08.jpg


8a38eee0abbd3ff59c7fa9e1cc8604cd.jpg


Använder man en titanpanna, vilket jag gör under vandringar då den inte väger speciellt mycket, är öppen eld jämfört mot en låga från ett sprit/gas/bensin/fotogenkök överlägset, då man får fin värmespridning över hela pannan:

a9493d7d3b1e66ee2f97f0de191eee10.jpg



Raskesven
 
Raskesven!
Du har fötterna på jorden, älskar att debattera miljöutsläpp, som vi gör nu, och ditt sätt att hantera matlagning o eld är helt enkelt underbart...Men det kräver KUNSKAP+ lite mer tid kanske men det har vi väl alla?
Och du Oscar, läs mitt inlägg om Thurebs invändningar....

peter1959
 
1. Nu förstår jag inte, vad menar du med syftet att man måste få "optimal förbränning" ?
Om man inte får det, vad händer då menar du?
Jag menade egentligen (vilket jag även skrev längre ner) fullständig förbränning.

Se t.ex.
http://energihandbok.se/x/a/i/10059/Allmant-om-forbranning.html

http://www.sp.se/sv/index/informati...er_info/wood_boiler_firing/sidor/default.aspx

http://www.horby.se/moh/Sidor/Vedeldning.aspx

(Några sidor som jag snabbt googlade fram)

2. Är det optimal förbränning på något kök ?, vilket ?
Från ett korrekt använt spritkök får man såvitt jag vet bara koldioxid och vatten som avgaser. Det är tämligen optimalt. Detsamma gäller såvitt jag vet även ett korrekt använd gaskök. Bensin och fotogen tror jag innehåller lite för mycket föroreningar för att man ska få en fullständig förbränning av allt.
3.Det är väl inte samma sak att elda ved som med sopor ?
Det beror på vad man menar med samma sak. Elda som elda. Det går att elda även ved på olika sätt.

Men det var mest tänkt som en jämförelse.

4. Verkningsgrad förstår jag heller inte vad du menar med, tiden för att laga sin mat på vedkök eller att använda ett vanligt utekök är väl i friluftssammanhang försumbar, om jag vore så stressad skulle jag be en helikopter komma med färdiglagad mat som hissades ner till mig medans jag vandrade....(med ät-temperatur givetvis)

Nu pratades det om miljöaspekter. Då är verkningsgraden i högsta grad intressant.
 
Skrivet av Nermnder :
Nu pratades det om miljöaspekter. Då är verkningsgraden i högsta grad intressant.


Intressant ur miljöhänsyn är väl inte verkningsgraden, det måste väl vara Vedeldningsverkningsgraden kontra
tillv, transporter,utsläpp av tillv.ind. av kök, bränsleflaskor, raffinaderier, gasutvinningsindustrier etc som vi jämför med ?
Nu snackar jag TOTAL miljöpåverkan, hänger du med ?
peter1959
 
Skrivet av Nermnder :
Nu pratades det om miljöaspekter. Då är verkningsgraden i högsta grad intressant.


Intressant ur miljöhänsyn är väl inte verkningsgraden, det måste väl vara Vedeldningsverkningsgraden kontra
tillv, transporter,utsläpp av tillv.ind. av kök, bränsleflaskor, raffinaderier, gasutvinningsindustrier etc som vi jämför med ?
Nu snackar jag TOTAL miljöpåverkan, hänger du med ?
peter1959


Nåt blir inte rätt för att det finns andra som är mer fel.I rubriken nämns "Miljövinst",som i jämförelse ändå är försumbar.


peter
 
Nåt blir inte rätt för att det finns andra som är mer fel.I rubriken nämns "Miljövinst",som i jämförelse ändå är försumbar.


peter

Var får du ifån att miljövinsten skulle vara försumbar ?

Är det försumbart att :utvinna material till bränsleflaskor metallutvinning i dagbrott eller gruva med tillhörande dieseldrivna maskiner etc. , tillverka, transportera allt detta till lager (truckar brukar lossa lastbilarna) och försäljningsställena, samt transporter för att hämta bränslet där det säljs ? Oftast med hjälp av fossilbränsledrivna fordon.
Veden ligger ju på plats utan utvinning, tillverkningsindustrier, transporter etc ?

Inser inte du miljövinsten då när jag förklarat ?

Nu känner jag att du inte hänger med riktigt.
Tänk mera stort, hela totala miljövinsten är det jag talar om!


peter1959
 
Senast ändrad:
Man får

allt finna sig i att valet av kök, mat, bränsle etc är till stor del subjektivt.

I många sammanhang ser man nackdelar med att ved hämtas på plats. (t ex i U-länder, nationalparker, andra populära friluftsmiljöer.

Jag har köpt en klassisk kaffepetter och använder denna med behållning på kortare halvdagsvandringar. Oftast tar jag med ved för att inte tära på skogens förråd (jag går ofta i populära och stadsnära marker).

Det är roligt att hantera ved, göra upp eld, laga mat över öppen eld etc. En brasa är ofta meditativ och trivsam. Men det finns många nackdelar också som jag berört i tidigare inlägg.

Var och en av er får väl välja metod kök och bränsle för varje enskild situation.

Thure
 
Var får du ifån att miljövinsten skulle vara försumbar ?

Är det försumbart att :utvinna material till bränsleflaskor metallutvinning i dagbrott eller gruva med tillhörande dieseldrivna maskiner etc. , tillverka, transportera allt detta till lager (truckar brukar lossa lastbilarna) och försäljningsställena, samt transporter för att hämta bränslet där det säljs ? Oftast med hjälp av fossilbränsledrivna fordon.
Veden ligger ju på plats utan utvinning, tillverkningsindustrier, transporter etc ?

Inser inte du miljövinsten då när jag förklarat ?

Nu känner jag att du inte hänger med riktigt.
Tänk mera stort, hela totala miljövinsten är det jag talar om!


peter1959

Jo,och alla kan krypa tillbaka till sina grottor,eller vadå.

En del av vinsten bolagen gör går till att effektiva och utveckla moderna metoder för ut- och återvinning,miljövänligare och effektivare transporter.Skatteintäkter går till att bygga bostäder,skolor,sjukhus etc. till att utbilda och medvetandegöra människor.På det hela blir jorden en bättre plats.


peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...