Tips på bra naturfotokamera?

Det kan nog stämma. Jag har märkt att lite äldre batterier med färre mAh fungerar bättre än de här nya 2500 mAh-batterierna. Men det känns ändå som att alkaliska batterier går bäst i min kamera...
 
Som redan sagts:

Alkaliska batteriers effektivitet sjunker väldigt markant vid det höga strömuttag digitalkameror stötvis vill ha.

I praktiken: Använd dem aldrig i digitalkameror!
Ifall de fungerar kan ni räkna med drifttider hälften av medelmåtta Ni-MH eller vanligtvis mindre.

Om ni har kameror som tar vanliga stavbatterier: Ta med flera uppsättningar Ni-MH, och även någon enstaka uppsättning Lithium engångsbatterier (fungerar bra om det är kallt, och kan ligga länge på hyllan utan att laddas ur.)
 
Tipset jag kan ge dej..

Köp en begagnad Canon eos 40D. Begpriserna är låga i förhållande till vad du får för pengarna. Ofta säljs 40D husen med ett 17-85 med is, dvs Image Stabilizer. Detta paket borde du få för runt 8K. Nöjer du dej me kitzoomen 18-55, så ligger det på runt 6K.

Ska du fotografera djur så lär du behöva en långzoom eller ett fast teleobjektiv minst 200 mm. Eftersom denna kamera har en sensor med cropfaktor 1,6 (förstorningsfaktor), så blir 200mm i verkligheten 320 mm.

Ett tips på långzoom e ett "gammalt" ef 80-200 f2,8 utan is. Detta ligger på ca 4-5K begagnat.
Detta objektiv klår det mesta vill jag påstå i det omfånget, rent optiskt. Väger dock en hel del.

Sen hade jag köpt ett Soligor 1,4X telekonverter så har du plötsligt 450mm osv...

Att Canon e behäftade med fel stämmer säkert men det är även nikon och sony och de andra.

Största fördelen med Canon e att det finns en uppsjö av objektiv på marknaden, i alla prisklasser både nya och begagnade.

Har ägt fyra Canon systemkameror och har varit nöjd med alla utom en. Men det blev åtgärdat snabbt av Canon trots att garantitiden var över.

Min egen kameraväska innehåller:

Canon EOS 40D
Canon EOS 50D
Canon Batterigrepp BG-E2N
Canon speedlite 580EX II
Canon Powershot A95
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM (normalzoom)
Canon EF 50mm f/1.8 I (normal fast)
Canon EF 80-200/2.8 L (långzoom)
Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8) (supervidvinkelzoom)
Soligor 1,4X PRO Digital AF (telekonverter)
Soligor 2.0X PRO Digital AF (telekonverter)


Om du inte e med på fotosidan.se så gå med där. Där finns massor av recensioner och ett forum fyllt med folk som kan ge dej råd och tips.

Lycka till
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...