Isklättrare i Stockholm, nätverk

Hej,

Nu är issässongen i princip över och de flesta isklättrare i Stockholm/mellan Sverige och många är besvikna i varierande utsträckning. Det jag kan notera är att isklättring är en liten sport och att få håller på aktivt över tiden, vilket leder till att man behöver hitta nytt folk att åka iväg och klättra med.

Med tanke på usla vintrar och vinterlogistik är det ju praktiskt och kul att åka i grupp på typ 4 pers. Hur ofta hittar man 3 andra isklättrare som vill åka över helgen och inte har tenta eller barnfamiljsbestyr?

Vi bör inse att vi är lite av en sekt och tittar man på hur sekter beter sig så har ju de en tendens till att organisera sig i nätverk? (ex. Al-Qaida, Talibaner, nykterister, etc)

Jag har själv flyttat hem från tropikerna, för att bland annat få njuta av ett härligt vintersportante. Lyckats med nöd och näppe uppfylla minimekvoten för att slipa yxorna. Hade till och med gått så långt som att skaffa en stor fyrkrafsare för att kunna cruisa lungt och gott överallt i alla väder.

Det känns som att de enstaka isklättrare man känner och stöter på hackar sig fram utan självförtroende och känner sig ensamma. Hur kan det komma sig?

Är det inte dags att organisera sig för nästa säsong och fylla bilar och stugor/tältplatser och ha lite kul? När jag bodde i Azerbaidjan (med ökenklimat på somrarna) hade jag fler isdagar än jag nu har haft i Sverige!!!

Hör av er så får vi förena oss och kanske bilda ett nätverk???...
 
Detta låter mycket intressant, ju fler man känner, desto större chans att komma iväg;)

Är det inte dags för en isklätterförening, i stil med bouldrarnas bloxc.com?
 
Jag är med

Hej!
Förening varför inte? Om ni forfarande är aktiva hör av er sommaren är snart slut och sen går det fort....
 
friluftsfrämjandet....

kör med isklättring också...bredberg här på utsidan vet nog mer...bara ett litet tips så där...
kram från anna
 
hahaha..vad roligt ni skriver :) jag är jättesugen på att lära mig isklättra, dvs. jag har ingen som helst aning om hur man gör, jag har inte så mkt utrustning heller, men om någon vill lära mig, låna ut prylar till mig så är jag verkligen intresserad av att dra ut i vinter :)
Hur går det med föreningen?
MVH
/madden.
 
Ett förträffligt sätt att bygga upp isklätterpumpen innan den riktiga säsongen sätter igång!

Rekommenderas även som träning om man är intresserad av att klättra alpint vid ett senare stadium

Lycka till!
 
Hej
Jag är intresserad att börja drytoola lite under hösten när vanliga klättringen börjar avta. Kan vartannan helg, vissa veckokvällar och även en del vardag på dagtid. Kör gärna lite oregelbundet men planerat pga varierande arbetstider.
Klättrar klippa och is men har aldrig drytoolat vertikal klippa så topprep är nog mest aktuellt för min del i början.

Är även intresserad av ovannämda nätverk. Har tänkt att komma iväg ett antal gånger under vintern i Sverige, Norge eller alt. alperna. Hör av er den som behöver någon i andra repänden.

Bor i Stockholm och finns på
patrik.brolin@home.se
0735725632

MVH
Patrik
 
Hej, Jag bor också i Stockholm och skulle gärna testa dry tooling.
Har testa lite mix (i princip is men med ett par placeringar på klippa) men aldrig ren klippa.

Har länge velat testa men jag vet inte riktigt vilka klippor i stockholmstrakten som är ok att klättra på. Jag antar att dry tooling till viss del kan jämföras med aidklättring när det gäller slitage på klippan...

Mvh

Felix
 
Nu börjar det bli dags att planera isklättring

Hej alla ni som kollat in och kommenterat stringen. Jag har vaknat till liv och skickat hälsning till er. Nu är det ju dags att börja planera lite och kanske träffas?

Jag hör mig av till er intreserade så kan vi "gang-up" på klätterverket eller via satelitlänk...

Det kliar i fingrarna och det är dags att börja kolla var man har grejorna, byta till vinterdäck, kolla in vilken mössfärg som gäller i vinter etc.

Ha det så bra så länge och träna på, så kan vi köra något pass på verket eller karbin och drytoola någon helg!!

Robert
 
13:e November Klätterverket 18.30 Träff!!!!

Hejsan,

Nu är vi 4 st (+någon till) som träffas på Klätterverket torsdagen 13:e November klockan 18.30. Vi känner inte varandra och har fått kontakt genom denna message string. Jag tycker det är helkul. Det är ju så att man inte riktigt har exakt samma nivå och inte samma ambition och att man klättrar av olika skäl. Det är kul är att se lite isklättrare krypa fram ur sina hålor när hoppet om frost har återvänt. Ni som är super ice heads, kanske hittar fler chanser att komma iväg och ni som inte är så jättevana kan få lite hjälp att få fart.

I min lilla tanke bubbla ser jag en fylld bil åka till isfall titt som tätt under vintern och att det är bara att kolla vilka som skall åka vart och se om det finns plats över. Med lite planering kan vi boka stugor och planera vintertältning efter behag. Sånt är jättekul, särskilt när man inte riktigt känner varandra. Jag och en norsk oljenisse i Baku stack ut på en vecko trekk och isklättring i Kaukasus med 4 lokala alpinister från Baku som tjänade mellan 50-150 USD/månad. Norrbaggen, fd special forces norwegian mountain rescue invasion, hade allt i exotiska material och vi käkade hans norska rymd diet som smakade fan (näringsrikt frystorkat sälspeck med citron typ). Våra lusfattiga vänner, upptäckte vi, hade stoppat lökar i fickorna (fryser ej sönder) och hade mörkt bröd och rökt sidfläsk med sig och 96% sprit som de blandade med smält snö. De hade party varje kväll och våran mat smakade verkligen skit (och super dyrt norskt skräp). De bjöd in oss till deras party och vi hade en riktig super vecka med stenhårda bacon ätande vodka muslimer som kedjerökte cigg på standplatserna. Sensmoralen är att man inte alltid vet hur roligt det kan bli :)
 
13:e November Klätterverket 18.30 Träff!!!!

Glömde lite formalia; om ni är intreserade, hör av er till mig om frågor. Mitt nummer är 070 768 50 42.

Mvh, Robert
 
Det här var ett sjysst initiativ, jag ska försöka komma loss från familjeuppdragen och prata lite isklättring istället. Verket 18.30 alltså, inne eller ute? Med eller utan sele?

/Micke J.
Enskede
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.