Anläggning av isfall i Stockholm

Precis

Man blir ju inte mer entusiastisk av att vädret är efterblivet.

Det formella håller fortfarande på att utredas men det finns en hyfsat klar plan och bild av hur projektet skulle kunna gå till.

Blir det minusgrader så kan det hända något.

Jonas
 
Fågel Fenix

Blidvädret håller Stockholm i ett järngrepp, isen gäckar med sin frånvaro och lika bortblåst som vintern är drömmen om ett isfall i innerstan. I vart fall detta år.
Men misströsta ej kära medborgare!
Som en fågel fenix som reser sig ur askan, återföds vi på nytt till nästa vinter i ny praktfull skepnad.
Blicka då söderut! Mot den plats där skidliftar reser sig över Stockholms silhuett.
För med en gnutta tur, och en kall vinter, får vi nog se ett isfall på dessa sydliga breddgrader trots allt.
 
Konstfruset?

Borde det inte gå med lite schyssta kylslingor, konstgjort torn och vattenslang? Fast då borde man ha rätt isolerade slingor så ingen hugger hål och då kyler det inte lika bra...
/Patrik
 
Isklättring liksom skridsko är en död sport i sydsverige. Vi har det väder vi förtjänar. Dags att skaffa biogasbil och sluta flyga.
 
Hej, är det någon som vet något om anläggning av ev is i stockholm i år/nästa år;)


Det har ju varit kallt nu en vecka och förhoppningsvis fortsätter det så...
 
Jag satt precis och funderade på varför ingen tar en pump och en isborr och ger sig iväg till ryssgraven i norra järfälla och skapar en stadig isvägg där.

Att klättra Bidners gamla linjer på is måste ju vara hur kul som helst.
 
Kolla med tidigare erfarenheter

Det ar inte helt latt att gjora is att klattra pa. Avrinning av vatten som inte frusit ar problematiskt, varfor tex Sodermalarstrand inte skulle funka utan nagon form av pump vid botten av vaggen...

For ett par ar sedan holls isklattertavlingar i Are pa konstgjorda isstrukturer. En svensk kille var ansvarig for att gjora denna is - forsok hitta honom...

Jag var pa isklatterfestival i Ouray, Colorado i helgen. De har en hel ispark dar (storsta konstgjorda i varlden sa vitt jag vet). Kolla deras hemsida pa www.ourayicepark.com. De har en "ice-meister" som ar ansvarig for produktionen, kolla med honom om han har nagra tips. De bade droppar/haller och sprayar vatten - kanske nagot att ta efter. Avrinning ar inte ett problem for dem eftersom de har en fors nedanfor vaggarna.

Fundera vidare over hur ni ska hindra roren for att frysa nar de inte anvands... I Ouray ar det vanligen +grader pa dagen men kallt pa natterna (=perfekta forhallanden).

Nagon namnde honsnat. Det ar sa vitt jag minns en utmarkt ide - man kan till och med knyta fast lite tyg etc for att fa isen att bildas.

Jag var en av dem som klattrade pa Sodermalarstrand, 2003-4 om jag minns ratt. Tunnt, men helt magiskt. Hoppas ni lyckas med projektet.

/Oscar
Numera Palo Alto, California
 
Hur gick det med den där fågeln..

Dags att pusha tråden lite. Hur avlöpte diskussionen med Skistar egentligen? Något att hoppas på inför kommande säsong?
 
Isklättervägg Stockholm

Vi kollar ett annat upplägg. Skistar kan bli lite komplicerat. Vi i Stockholms klubben skulle önska ett enkelt upplägg.

Under tiden skulle jag gärna rekomendera Vox Populi väggen i Träskberget för dry tooling, helt suveränt. Grym träning. Åker dit söndag typ 12.30. Nu i höst är vi flera som kommer köra där vid typ 12.30 på södagar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...