Issasongen 2007/2008

Hm, det var inte händelsevis ni (en kille runt de trettio och en lite äldre man med klockrent klingande västgötsk dialekt?) som stannade och pratade med oss vid vemorkbron i fredags när jag och min kompis fajtades med snökedjor för att ta oss upp för backen (jo vi fick dit dom och kom upp tillslut ;-) )?

Nåväl, det var ju en del svenskar på plats föralldel, bara en tanke.

Fina förhållanden i rjukan som sagt, på något ställe har de stora mängderna av snö försämrat underliggande is, men i övrigt var det kalasfint.
/Jörgen
 
Hm, det var inte händelsevis ni (en kille runt de trettio och en lite äldre man med klockrent klingande västgötsk dialekt?) som stannade och pratade med oss vid vemorkbron i fredags när jag och min kompis fajtades med snökedjor för att ta oss upp för backen (jo vi fick dit dom och kom upp tillslut ;-) )?

Nåväl, det var ju en del svenskar på plats föralldel, bara en tanke.

Fina förhållanden i rjukan som sagt, på något ställe har de stora mängderna av snö försämrat underliggande is, men i övrigt var det kalasfint.
/Jörgen

Nej, det var jag! :)
Kul att höra att det gick bra med kedjorna till slut.

Vi klättrade samma leder som Slob gjorde, förutom Rjukanfossen. Och så var vi lite i Krokan och på Ozzimosis också.
Och vi träffade Slob också ;) , för vi var på Climb-inn på lördag-kvällen och hälsade på ett par brittiska bekanta, som vi satt och pratade med en stund.
Och jag känner igen kommentaren om köks-logistiken, haha! :)
 
Kön till Repentance var lång och vår första plan gick i tusen bitar direkt, i princip hela världen var där tyckte vi. Men vi lyckades dock rädda dagen på ett utomordentlig sätt ;)

Först gjorde vi högra fallet som uppvärming i trevliga förhållanden:

monday_01.jpg


monday_02.jpg


Hacka lugnt!
 
Repentance del I

När vi sedan hade gjort klart det högra fallet så hade vi tid över och inga replag på Repentance. En riktigt trevlig vertikal (II/4) de första 110 m och man kan sedan forsätta och klättra några lättare replängder på platån. Men vi hann dock inte med dem och gjorde så att säga bara nyckeldelen...

Fast vi återvänder med säkerhet för att göra hela ända till toppen ;)

repentance_01.jpg


repentance_02.jpg


Hacka lugnt!
 
Repentance del II

Trevlig exponering och sista bilden är utsteget detta året, bara att slipa yxorna och hoppa på isen!

repentance_03.jpg


repentance_04.jpg


repentance_05.jpg


Hacka lugnt!
 
I närheten av Valmalenco

Trots nollgrader kring 3300 m och otroliga fönvindar så gick det att hitta trevlig klätterbar is:

Vårt fall för dagen:

malenco_02.jpg


Ett fall, till höger i förhållande till ovanstående, i utmärkt skick och många replag var där under dagen:

malenco_03.jpg


En trevlig formation som skall klättras nästa gång vi kommer vara i krokarna:

malenco_04.jpg


Hacka lugnt!
 
Fler bilder från Liteldalen tack :)

Klicka på bilderna för att få upp dem i större format.


Kasper på väg upp till insteget, knappt tio minuter från bilen.


Utsikt inåt dalen. Längst bort i dalen skymtar högerkanten av Tågveggen. Den smala rännan, "Slaktarrännan", används som nedstigning för Tågveggen.
 

Kasper Kotake gör vad han gör bäst


Hårstanebba. Orginalleden bjuder på ca. 1500 höjdmeter klättring upp till 5+
 
Fantastiskt!

Detta måste vara Utsidans intressantaste tråd någonsin! Nytur efter nytur rapporteras, dessutom alpina nyturer! Kan detta möjligen vara starten på en ny era? Klätter sverige breddas och även fjällklättring får lite välförtjänt exponering? Jag gillar verkligen Alpinism med korta anmarscher. Borgahällan i Jämtland är också bra, ca 30 min från bilen! Jämför med sylarna, 20 km platt kalfjäll till insteget! Men det är fint det med...

Kul som tusan iaf!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84
iBjorn Isklätterveckan i Stora Sjöfallet 2008, 28/2-2/3 Isklättring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.