Issasongen 2007/2008

Grym islinje Chrtur! Själv föredrar jag dock att klättra mossa.

Från ett nytursförsök i norska Litledalen (se Bergsport dec-06) vecka 1 i år. En helt fantastisk, 50 meter lång, ihållande replängd med is,klippa, massor av mossa och spridda men dåliga säkringar. Kasper Kotake säkrar.
2177642985_49554ca2b8.jpg


Vi var aldrig längre in i dalen för att kolla förhållandena på Tågbekken men den är troligtvis inte klätterbar då det var väldigt dåligt med is i dalen. En liten hemlis jag kan avslöja är att i angränsande Sunndalen finns hur mycket långa islinjer (300m+) som helst och inte en enda är klättrad. Anmarsch från Sunndalsøra centrum: ca 30 minuter.


Ted: Bra! skicka in nån fin bild så kanske du vinner ett tält från hilleberg!

Det kommer ett gäng bilder, jag lovar. Tält kan man aldrig få för många av;)
 
Schysst Ted!

För någon med kännedom om området så är jag lätt en frivillig replagskamrat för några försök där ;)

Här är vårt lilla nytursprojekt som är på agendan om vädret inte ställer till det igen. Is första delen och sedan nyckedelen med mix/is klättring för att avsluta med lite alpinscrambling. Återkommer om/när vi gjort den......

test01.jpg
 
Höhö!

Chrtur: Ha! jag har slutat med rep, nu solar jag allt! Snabbt och inge trassel!

Nejdå, inte riktigt så. Som sagt, nya skor inga gränser!

Kaj
 
Jag var och besökte "Ice Climbing Ecrins" en is träff i Franska alperna. Sadly sa dumpade det ganska mycket snö och manga omraden var stängda i övrigt var det inga höjdar Förhallanden. Kring La Grave var det bra vid jul och nyar men sedan kom varmen och manga leder blev pissiga. Trotts detta sa fick vi en del gjort och det var ett kul evenemang.

För er som tänker aka dit: Kolla is och lavin förhallanden.

http://www.ice-fall.com
 
Så extremt dåliga förhållanden kring Briancon är det ju inte om man ser till isen? Problemet ligger väl mer i att om det kommer snö, som det gjorde under helgen, så blir ju många områden väldigt riskfyllda just på grund av lavinrisken.
 
Lördag

Ett besök i en mindre trevlig dal....

15-20 min från parkeringen (efter att vi först kört upp i fel dal....)

dam_01.jpg


Fallet för dagen:

dam_02.jpg


En trevlig vägg att klättra på och har ännu inte satt mina händer på den och är projekterad för våren och sommaren om man känner sig i form:

dam_03.jpg


Hacka lugnt!
 
Söndag

En dagsbesök i Aosta och lite lek med Monster Quantum, XMonster, Asolo och Kayland fruitboots....

cognefal_01.jpg


cognefal_02.jpg


cognefal_03.jpg


Hacka lugnt!
 
Senast ändrad:
Grym islinje Chrtur! Själv föredrar jag dock att klättra mossa.

Från ett nytursförsök i norska Litledalen (se Bergsport dec-06) vecka 1 i år. En helt fantastisk, 50 meter lång, ihållande replängd med is,klippa, massor av mossa och spridda men dåliga säkringar. Kasper Kotake säkrar.
2177642985_49554ca2b8.jpg


Vi var aldrig längre in i dalen för att kolla förhållandena på Tågbekken men den är troligtvis inte klätterbar då det var väldigt dåligt med is i dalen. En liten hemlis jag kan avslöja är att i angränsande Sunndalen finns hur mycket långa islinjer (300m+) som helst och inte en enda är klättrad. Anmarsch från Sunndalsøra centrum: ca 30 minuter.




Det kommer ett gäng bilder, jag lovar. Tält kan man aldrig få för många av;)

Ted och andra med lokalkännedom om isarna och kättringen runt sunndalen o litledalen; hur långt fram på säsongen skulle ni gissa islinjerna är bra o klättringsbara?

Jag har bara varit på toppturer i sunnmöre strax söder därom runt påsk några ggr, min gissning därifrån är att påsk nog vanligen borde vara på absoluta sluttampen av den bra issäsongen? Om man vill köra en blandad skid o isklättervecka kanske början-mitten av mars kan vara lämpligt? Ju tidigare man åker desto vanligare brukar det va med instabila snötäcken o sämre väder. April-maj brukar vara bra ur skidsynpunkt, men isarna är väl på gärdsgårn där då gissar jag?
/Jörgen
 
Jag har bara varit i Sunndal en gång så jag vet inte om jag har nån värst lokalkännedom men vi ska inte blanda ihop Sunndal och Sunnmöre, det är en bit emellan. Jag var i Romsdalen i mitten av april förra året och då fanns ingen klätterbar is nere i dalen även om det var OK förhållanden i högfjället. Skulle tro att säsongen är samma för Sunndalen.
 
Ingen fara, jag har inte blandat ihop sunndal o sunnmöre! :) Romsdalen mm ska ju få plats nånstans oxo.. ;) Men sååå förbaskat långt emellan tycker jag nu inte det är. Tillräckligt nära för att skilnaderna mellan inland o kustnära ska spela större roll, men ok, "strax söder.." var kanske lite o ta i, medges. Nämnde det bara för att det är det närmaste ställe jag har erfarenhet ifrån. Din upplevelse från romsdalen stämmer rätt väl med hur jag upplevt sunnmöre (låt vara att jag inte isklättrat där, bara toppturat med lagg).

Någon annan som vågar ge sig på råd o dåd?

Annars får jag väl leta rätt på ett norsk forum, lär väl dessutom finnas en klätterklubb i närheten man kan kolla med.
/Jörgen
 
Rjukan

Det mesta är inne i Rjukan. Vi klättrade i Lower Gorge samt Brufossarna, Host, Tungt Vann och Rjukanfossen i helgen. Trappfoss och Verdens Ende såg fina ut, Juvsoyla och Lipton hade tydligen klättrats men såg tunnare ut än vanligt. På fallen vi klättrade var iskvaliten mycket varierande och något fall och anmarscher var ordentligt snötyngda. Det har dessutom varit rätt varmt på sistone.

I februari låter det som att i stort sett allt boende redan är uppbokat av britter. Vi bodde f.ö på ett helt nytt och genomtänkt ställe som jag varmt rekommenderar. Den enda reservationen jag har, förutom att det inte är helt färdigt, är att jag inte vet hur kökslogistiken kommer att funka när det är fullt, för fullt kommer det att bli. Det är milvis bättre än ex Rjukan Gjestegård. Det är även rätt skönt att toppa ut något av fallen vid bron och ha några minuters promenad till stället. Det ligger alltså uppe i Våer, nära Vemork.
www.climb-inn.com

.d
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84
iBjorn Isklätterveckan i Stora Sjöfallet 2008, 28/2-2/3 Isklättring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.