Firning?

Tjo!
Jag läste i en av bergsport tidningarna om isklättring uppe i fjället nånstans, och där nämdes om en speciell form av firning med någe tyskaktigt namn. Vad är det för teknik igentligen?
( Om jag hittar blaskan igen så kan jag meddela er om namnet på firningstekniken utifall ingen vet vad jag menar).

haenbradag!
 
Ryskt

Abalakov är väl ett ryskt namn om jag inte missminner mig. Amerikanerna, t.ex. Jeff Loewes instruktionsfilm, kallar denna teknik V-thread.

Det är en förträfflig teknik för att fira av från en isklättertur utan att lämna några dyra prylar på berget/isen. Enkelt uttryckt är skapar man en ispelare som man slingar av eller trär repet runt. Två isskruvar i 90 graders vinkel som möter varandra i en tunnel. Bäst är att trä igenom sitt dubbelrep (som man ändå använder när man gör alpina turer). En backupskruv som siste man tar med sig är också bra.

Det är mycket hållbart också. Se en videosnutt på http://www.rock-ice.com/ där de testdrar en Abalakov med bil.
 
Abalakov, så var det...

Där ser man!
Alltid lär man sig någe nytt!
Fiffigt!
Man vill nog inte lämna en massa dyrt titan efter sig antar jag!
 
Ytterligare ett tips...

...är att med tejp eller annat mjukt material skapa en liten slinga längst ut på repändorna. Detta underlättar att när man vill få fast repet med kroken och sparar en hel del tid och dessutom drar man inte loss några fibrer från sitt nya fina rep.

Aahhrg, hela min isklättersäsong har spolierats av en axelinflammation. Kanske därför jag nappar direkt på inlägg om klättringen. :(
 
?

Hm, drar du firningrepet genom hålen? Är inte det väldigt bökigt? Eller missförstår jag dig. Jag bruker dra gammalt prusiksnöre och sen hänga repet genom det.
 
Re: ?

monkeyboy; sa:
Hm, drar du firningrepet genom hålen? Är inte det väldigt bökigt? Eller missförstår jag dig. Jag bruker dra gammalt prusiksnöre och sen hänga repet genom det.

Precis så gör jag. Det är, med min specialanpassning av repen, inte alls speciellt bökigt. Då slipper jag lämna gamla slingor efter mig på berget. Det är en miljömässig hänsyn och till viss del och en kostnadsfråga.
 
Ok, ska testa det nästa gång. Jag har för det mesta klättra med enkelrep och de är ju lite klumpiga. Men med ett nytt dubbelrep så kanske det går bra. Tack för tipset.

Är det trögt att dra ner repet eller går det bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Backup vid firning Isklättring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.