Handskar???

Det var tyvärr länge sedan dom hade några rimligare (inte gigantiska) storlekar och nu har dom inga alls tror jag. Någon annanstans?

MVH

Rickard
 
Re: Re: Re: Samma här..

0la; sa:
Raskesven; sa:
0la; sa:
...
Jag har kikat lite på http://www.recon.se/Handskar/kraghandske.htm den är ju onekligen billig, men jag har inte kollat upp om man kan plocka ur innerhandsken och hur vattentät den verkligen är.
....
Nix, innerhandsken sitter fastsydd. Vattentät är den, men snodd saknas på kragen, om nu en isklättrare vill ha det.

Raskesven

Så den skulle funka fint till ändamålet? Eller? Man kommer ju i sammanhanget ändå billigt undan...
Reconhandsken är tålig för verksamhet i skog och fjäll. Men jag är inte rätt gubbe att svara på om den funkar fint för ändamålet isklättring. Vet inte riktigt vilka spec som isklättrare poängterar med handsken, utöver vattentäthet. Beklagar.

Raskesven
 
Borde inte neoprenhandskar vara bra för isklättring om det inte är för kallt? Bra fuktokänsliga, bra grepp, värmer även om blöta, något stöttåliga och inte särskilt dyra jmf med goretex. De funkar i alla fall utmärkt för paddling i minusgrader och kallt vatten även om man doppar händerna helt då och då. Någon som testat?
 
Neoprene

Bra idé, men dessvärre håller inte neoprene för den tuffa behandling som det innebär att skruva isskruv. Någon fabrikant borde belägga neoprene med ett riktigt tufft yttertyg...

Men neoprene inne i ett tuffare skal borde funka...

/föhl
 
Gosigos

När det gäller vantar å isklättring säger jag bara Lovika... Visst dom blir blöta, men ull värmer skönt ändå. De ska vara bra jäkligt innan de blir tal om nå skal.
 
Budgetalternativ!!

Det billigaste och ofta också väldigt bra alternativet tycker jag är stickade fingervantar helst av krympt ull men även vanliga thinsulate varianter, (billiga lådan på bensinmackar eller sportaffärer) Se till att att du har två, tre par extra med dej o byta med.

Ofta värmer dom förvånansvärt bra även under blöta förhållanden under normala dagsutflykter här i södra Sverige i allafall. För att hantera skruv, slinger, handlesremmar osv är dom jättebra.

Jag packar alltid med mina dyra överdrag men minns inte när jag använde dom sist utanför fjällteräng.

Dessutom är det ganska kul att pröva "dirt cheap" varianten bland all goretex freak i bland.

//Tomas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.