Istornet börjar ta form...

Håller på att bygga ett istorn på tomten, i avsaknad av en isklättringsstadion i Stockholm. Först hade jag tänkt mig ett stort istorn på 6 m, samt ytterligare en liggande balk på 8 m.

Eftersom detta krävde mkt material osv bestämmde jag mig för att bygga en mindre variant i vinter och kanske bygga ett större torn nästa år.

Så nu kämpar jag med att bygga ett fristående torn på 5 meter. Jag började med att bygga en bas på ca 1.5 * 1,5 * 1.4 meter. Basen utgörs av mycket hårt packad snö. För att få lodräta väggar så släpade jag ut stora playwoodskivor från källaren som jag stadgade med metallrör.

När basen var klar började jag bygga aluminiumstommen till tornet (i morse). Först hade jag tänkt ha 3 st stegar som är fästa så att det ovanifrån bildar en liksidig triangel. Pga. att jag bara hade 2 stegar så består stommen av 2 st 5 meter långa och 40 cm breda stegar. Dessa har jag fäst med rep i ca 90 graders vinkel (sett uppifrån) och därefter sågat till 3 st 40 cm långa aluminiumrör som ersätter den tredje stegen. Allt detta är alltså ihoppbundet med rep.

När stommen var klar var det dags att gräva ett hål i mitten av basen. Detta var ganska besvärligt, i synnerhet frammåt slutet då hålet var så djup att jag var tvungen att utföra diverse akrobatiska manövrar för att få ut den sista snön (hålet blev 1,4 m djup, men får litet för att man skulle kunna stå i det). Jag spolade vatten på sidorna i hålet för att de ska bli starkare.

Därefter kom den farligaste manövern hittills. Jag skulle själv, i avsaknad av medhjälpare, få i den 5 meter långa stommen i ett 1.4 m djupt på på den 1.4 meter höga kuben. Eftersom jag spolat vatten över kuben var ovansidan isig och hal. Med två pensionärer som publik lyckades jag tillslut på något sätt med detta.

Jag kände mig väldigt nöjd när jag kunde stå och beskåda mitt halvfärdiga torn. Stegen stog förvånadnsvärt helt rakt, och lutade inte en grad åt något håll. Nu var det dags att börja fylla igen hålet som stommen stog i. Jag började spola vatten, samtidigt som jag öste ner lössnö, för att avkyla vattnet. Det mesta av vattnet rann dock ut, men nästa gång jag fyller på med vatten kommer mer att stanna kvar, speciellt om man spolar mindre.

Därefter började jag fästa hönsnät på ena sidan av stommen. Planen är att börja med att belägga två sidor med is först, så jag kan använda en stege som servicestege tills det är klart. Dock måste jag fylla upp hela hålet med is först, vilket jag kommer fortsätta med om en timme.

Tänkte lägga upp lite bilder här om någon kan förklara hur man gör.
 
Coolt! Har du någon websida eller något? Det vore JÄTTEHÄFTIGT ifall du gjorde en, där du berättar hur man bygger en isvägg på tomten! Vilken ball idé! Riktigt, riktigt ball. Var i Stockholm bor du, sa du? Vi kanske kan bli kompisar, nu när du har isvägg och allting! :)

Lycka till med det vidare isväggsbygget, och återigen, oj, vad coolt!

MVH

/Kotten
 
Delrapport 2

Har nu lyckats fylla igen hålet i basen, så nu sitter stommen som berg. Det kändes ändå ganska nervös att klättra upp för första gången.

Monterade trädgårdsslangen längst uppe på stommen och under satte jag en skiva av frioglit, som jag hade gjort små hål i för att vattnet skulle spridas jämnt över alla sidor.

Isbildningen sker dock ganska långsamt, då det endast är 5 minus och jag överväger att först "mura" hönsnätet med snö, för att påskynda isbildnigen. Det är dock bekvämare att bara sätta på vattnet och vänta. Hittills så är det fortfarande stora hål i hönsnätet.

När jag hängde fastsatt i toppen med cowtail för att justera hönsnätet, så lyckades jag på nått sätt frysa fast. Det gick dock skapligt lätt att komma loss. Har planer på att skriva ICE CLIMBING i röd text längst sidorna, för att göra lite reklam. Om det förövrigt är någon som vill köpa reklamplats är det bara att maila ;)

Imorgon så är det bara att fortsätta att spola vatten och hoppas på 20 minus. Har tagit lite bilder, går det att lägga upp dem här?
 
Bilderna...

Grymt coolt projekt...

Bilderna kan du väl lägga in i ditt fotoalbum i din profil, eller infoga dem i den här tråden.

Jag ser fram emot fler rapporter.

/Albert.
 
SÅ himla COOLT!

Så himla coolt projekt. Det GÅR liksom inte att tycka illa om det. Om man, som jag dessutom är i det närmaste beroende av isklättring är ju det här precis hur ballt som helst. Du bara MÅSTE lägga upp dina bilder någonstans, så man får se hur det ser ut...

Den här grejen är bara så cool att man vill se den i verkligheten, snart.

Keep up the good work!

/Kotten
 
Bland det bästa

jag någonsin hört! Kommet inte Mohammed till berget får berget komma till Mohammed

Är det tillräckligt stabilt att klättra på eller behöver du stadga upp med wire eller rep från toppen?

Helt grymmt.

Heja, heja!
 
Kul att se att någon annan har tänkt samma (bisarra?) tanke som jag - och dessutom inte bara låtit det vara fantasier. Efter en smula funderande har jag kommit fram till att det enda som saknas är fritid. Det känns liksom viktigare att komma ut och klättra över huvud taget.

Själv är jag lat. Jag skulle aldrig orka pytsa vatten så mycket och så ofta som det skulle krävas. Det första (och mest tidsödande) jag skulle göra om jag skred till verket vore att bygga ett pumpmaskineri med en styrdator som mäter temperaturen och styr en vattenpump. Vid minusgrader sätter man igång att pumpa då och då. Vid fler minusgrader pumpar man mer. Det här är speciellt praktiskt när man som jag inte har turen att bo i norra sverige, då man inte kan förvänta sig att det är kontinuerligt minusgrader mer än några veckor i stöten. Kanske något att pyssla med under regniga dagar då det inte är säsong för någonting alls...

Jag hoppas att ditt projekt går bra. Fortsätt gärna att rapportera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
föhl Det börjar bli kallt... Isklättring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.