Ice Axe Double Spring 2.0

Varför swivel på yxan?

Jag förstår hur du tänker, men Grivel skriver själva på sin hemsida att loopen lärkfotas i selen och karbinerna går till varsin yxa. Allstå swivel på yxa..

Vidare skriver de att leashens egenskap är att den kan vara lång när du behöver det..

När behöver man ha en av yxorna utom räckhåll? När är denna 7-form bättre än standard Y-form?
 
Jag har aldrig gillat de spring leashes jag klämt på. Antingen kände jag motstånd i dem när jag sträkte ut yxorna över huvudet (blir jobbigt med extra motstånd varje högt hugg om man klättrar en led på nån hundra meter) eller så sträkte de sig så förbannat så att man inga kunde nå yxorna om man satte sig i dem... och de håller väll inte för fall heller?

Jag tog ett twinrep jag inga använde, kapade upp den, knöt ändorna genom hålen på mina Nomic's och lärkfotade mitten i selen. Jag skar bort plast från handtagen så att repen inte stack ut och störde greppet, filade ned hålkanterna på yxorna lite så att det inga var så vasst och sen tejpade över handtagen med hockey tejp som har bra grepp. Jag slipper stora klinkade karbiner i vägen, känner inte av repen genom handtagen alls och använder hålen i Nomic's som har full styrka... Jag skulle kunna falla i yxorna utan att grejorna pajar... Det känns lite extra tryggt att se yxorna som temporära säkringar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.