Söker remsystem för isyxor...

Fortsättning för förra inlägget...

Så här ser de ut under användning. Kroken är från Claes Olsson och var S format så jag bankade in övre ändan lite. Den ändringen jag tänker göra är att skaffa en annan krok där 'ryggen' är rak mot yxan så att öppningen för ringen är vinklad lite mer rakt uppåt än utåt utan att förminska öppningen. Den övre slangklämman är en lite tjokare Claes Olsson klämma och den undre följde med remmen.
4.jpg

5.jpg


Nu är det så att det var bara Andriod remmar jag hade tillgängligt men jag kan tänka mig att Petzl/Charlet remmarna på denna yxa skulle kunna vara lite bekvämare: http://www.rei.com/product/717525
Han jag klättrade med i helgen hade dessa remmar så jag kollade lite på dem och remmen som skulle gå över handflatan kändes lite mer egonomiskt vinklad och det ser ut som remmen blir tillräckligt lång för att få spännet på baksidan av handen efter att ha sprätt upp den, kanske lite längre än Andriod remmen t o m. Jag skulle vilja jämnföra men det blir en lite för dyr experiment för min del, jag är ändå riktigt nöjd med min lösning.
 
@Mike C

Sweetness! Coolt trick!

Är det nåt helt unikt som du har kommit på eller har det gjorts förr?

Det har gått ett par år nu, använder du fortfarande samma setup? Några efterkloka reaktioner?
 
@Mike C

Sweetness! Coolt trick!

Är det nåt helt unikt som du har kommit på eller har det gjorts förr?

Det har gått ett par år nu, använder du fortfarande samma setup? Några efterkloka reaktioner?
Själva tanken med krokar fick jag från en som hade ett sånt system från Camp, men jag kom själv på idén att slakta mina befintliga remmar och mecka om dem själv. Jag vet inte om någon annan gjort så tidigare.

Nackdelen med systemet mot vanliga remmar är att man kan fotfarande tappa sina yxor, så jag rekomenderar att man har dem fast i selen via repsnöre eller annat om man klättrar längre leder eller solo klättrar. Annars vart det riktigt bra tycker jag.

Jag använder inte systemet längre då jag har gått over till Nomics. Jag använder inga remmar till dem men har däremot lite kapad twinrep som går från selen till yxorna.
 
Som Micke C skriver så har nog de flesta som använder leashar övergott till den typen man fäster i selen t.ex. Black Diamond Spinner Leash eller Grivel Double Spring.

Nackdelen med dessa jämfört med varianten ovanför är att man inte kan hänga och vila i dessa samt att det blir lite mer som kan trassla. Fördelarna är att de förhindrar att man tappar yxorna och får lite ökad säkerhet när man skruvar då man forfarande är kopplad till båda yxorna om man skulle lyckas falla av.

Kör själv med BD's variant och är kanon nöjd.
 
Det dar ser juh galet bra ut!


Problemet med spring leashear ar att nar man val ska lagga upp ankare so kan de krongla in bland slingor, skruvar etc... inte varldens problem.
 
Jag kör med kapad twinrep då jag upplever dessa spring leash som lite väl dynamiska. Det första jag gjorde med mina helt nya oanvända Nomics var att skära ut skåror i handtaget så att jag kan knyta twinrepet direkt i hålen med full styrka utan att det stör. Sen tejpar jag ändå handtaget med hockey tejp för bättre grepp så det märks inte alls att det är något knutet genom hålen under tejpen. Visst, twinrepet är inte lika dynamiskt som ett spring leash system men jag skulle tro att dynamiken räcker om den översta yxan håller för det ev fallet, och jag når den förmodligen lättare efter ett fall då twinrepet töjer sig lite mindre.

Problemet jag hade med systemet i bilderna ovan var när jag hade slagit in yxan lite väl hårt så det krävdes lite bankande underifrån för att få ut den. Då släpper man helt greppet om yxan och det var lite pirrigt att banka ibland. Jag hade funderingar på att försöka hitta ett smidigt sätt att snabbt kunna koppla in yxan på nått sett, bara för de tillfällen då jag måste banka ut den, och ville inte ha trassliga linor till selen inkopplad hela tiden bara för dessa få tillfällen. Jag kom inte så långt med att testa något bara...

Edit: Jag bytte ut krokarna mot små Clas Olhson karbinhakar som jag sågade bort grinden på. De funkade fin fint och kunde ensamt ta hela min tyngd utan att böjas.
 
För de som är intresserade av ett kroksystem på borde handledsfästen till längdskidstavar funka att bygga om. Ett alternativ till de som vill ha lite stöd men ändå inte bli hängande i en rem om allt annat ryker är att, som Andreas Spak hade -04, fasta en remögla på yxan på den blir som en oldschool skidstavsrem.

Fast jag tycker att ergo-yxor tar bort behovet, man hänger väl så bra utan hjälp i dem som med hjälp i 'raka' yxor. Och får anpassningsmöjligheter som bonus.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.