Olycksrapporter och fall

Jag har klättrat is i ca 5 år. Jag har tagit ett fall på is, det gick bra men gör helst inte om det. Det hände min andra isklättersäsong.

Leden var Host wi4 i Rjukan. Klättringen var mkt lätt eftersom isen var klättrad o full av pockets. Efter drygt halva leden kommer en liten hylla, efter det lite brantare avslutning. Jag hade placerat en skruv ovan hyllan och en till som jag satt en screamer i, efter det gick jag med fötterna ca 2,5-3 meter ovan sista skruven när jag stannade för att sätta en till. För att nå den skruv jag vill ha bytte jag hand och matchade ovanpå gripresten på yxan. Jag hade bara huggt fast yxan lätt i en pocket och när jag belastade yxan från det högre greppet poppade yxan och fallet var ett faktum. Jag hann tänka "f-n, hyllan.." drog upp knäna för att ta mig för med svikt, träffade hyllan o flippade runt med huvudet före och fortsatte några meter till innan repslack, screamer och repets töjning gjort sitt. Ena foten var lite öm men iövrigt var jag ok, hela fallet inkl töjning screamer o slack mm summerade till 13-14meter. Efter en stund på backen klättrade jag upp och avslutade leden. Jag hade en jäkla tur, jag tror knappast att mitt liv var i fara, men fötter och ben hade kunnat skadas illa vid mötet med hyllan.

Jag fick mkt tankar en tid efteråt. Nybörjarmisstag, när man matchar högt på yxan är det väldigt lätt att dra ur yxan om man inte är noga med dragvinkeln, det vet jag nu.. Min orutin, att klättringen var lätt och att jag kände mig i kalasform för dagen bidrog alltihop på nåt sätt. Kanske borde jag satt ytterligare en skruv med tanke på den lilla hyllan, men på is måste man trots allt hushålla lite med skruvarna för att inte riskera en aldeles för lång runout på slutet. Svårt att säga.. På positiva sidan så lärde jag mig en del av eftertanken.

Jag har bevittnat 3 fall på is. Ett liknande mitt där yxan poppade vid matchning (föll 2-3meter bara), ett där ett stort isstycke drog med sig bägge yxorna (omöjligt att förutse, fallet blev dock inte alls långt då yxan klippte fast i en karbin 3-4 dm i en isskruv och klättraren blev hängande i handlovsremmen!!) och slutligen ett där bägge fotisättningarna slant på en känslig smal o brant is (wi 5-6) och pumpade händer gled ur yxhandtagen.
 
Inte isklättring men detta är ett avsnitt från det norska programmet "330 Skvadronen", eller "Räddningsdivisionen" som det hette när det sändes på SVT som handlar om en räddningsinsats på Norska Trollväggen där en klättrare befinner sig - till synes livlös.

Se avsnittet här:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/478144/

/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Fall mot ramundberget Isklättring 2
swedeclimber Klattrare overlever 23 meter fall Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.