Ankare med isskruvar i serie

För att delvis börja svara på min egen fråga:

http://www.c2safety.com/Download-document/42-Test-av-ankare.htm

För den som inte orkar läsa: detta är en jämförelse mellan sliding-X och avknutet V-ankare, två punkter. Man belastar med 100kg. Det visar sig att skillnaden i belastning mellan punkterna i V-ankaret är ca 6,4 kg, vilket torde betyda en fördelning ca 53-47. Nu tycks detta röra sig om statiska belastningar, men det är hur som helst ganska talande, och långt ifrån 87-13. (Sliding-X ger intressant nog betydligt sämre resultat.)

Ursäkta alla inläggen... Hemma och VABar för andra dagen i rad...

J
 
... och efter att ha plöjt en mastodonttråd på rockclimbing.com och läst alla John Longs inlägg hittade jag äntligen det jag misstänkt:

"The cordelette is only clearly less effective when combining more than two placements and when the arms are of unequal lengths." (observera att de använder ordet cordelette för avknutna slingor, typ standard SKF V-ankare)

Det tolkar jag som att med ett isankare med ungefär lika långa ben och bara två punkter så finns inga direkta skäl att inte jämvikta med V-ankare (eller varför inte sliding-X) i en sådan situation.
 
Verkligen intressant resultat i den studien, även om jag då verkligen inte förstår hur det kommer sig att ettt självjämnviktande ankare inte jämnviktar bättre?

När det gäller v-ankaret så vore det ju konstigt om dom inte fick det hyffsat jämnviktat under perfekta förhållanden i labb men hur är det i verkligheten? Jag är rätt övertygad om att många v-stand som byggs är långt ifrån perfekt jämnviktade, kanske inte alla men många. Jag håller egentligen med dig, v-ankare känns som det bästa valet för stand men jag tror inte skillnaden mot Gadds variant i praktiken är speciellt stor...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.