Hur är detta möjligt egentligen?

avslutad210712

Gäst
Är ett tag sedan jag höll på med Natriumhypoklorit men om jag minns rätt så är det så att NaClO är rätt känsligt för både ljus och värme och koncentrationen i vätskan sjunker rätt snabbt speciellt vid felaktig förvaring.

Är NaClO ett gift? Nja i stor mängd är det såklart inte speciellt hälsosamt men i svag koncantration är det nog rätt stor chans/risk att man fått i sig det med dricksvatten eftersom det är betydligt lättare och säkrare att handskas med NaClO jämfört med klorgas när man desinficerar dricksvatten. Är dock som sagt länge sedan jag höll på med det så det kanske inte används på det viset nuförtiden. Vi använde det i våra avloppsdesinfektionsutrustningar för att desinficera vissa typer av avloppsvatten från sjukhus.

[Ändrat]

http://www.se.skoghall.akzonobel.co...851D-FC7C4BF89D1F/15591/Natriumhypoklorit.pdf
 
Korgas - Cl2 och vatten H2O = H + OH men det måste ju till något med natrium också. Salt kanske, NaCl? Hursom så tycks det ju falla delvis sönder i vattenlösning eftersom det avgår klorgas. Mina kemikunskaper räcker inte för att reda ut vilken eller vilka reaktioner som sker men vi kan ju konstatera att i de koncentrationer som du hade så är varken klorin eller dess beståndsdelar giftigt för vitlök utan kanske tvärt om. För att svara på varför så måste vi ha reda på vad det faktiskt var för beståndsdelar...
 
Det låter som ett typiskt gymnasieexperiment? Då får biologi/kemiläraren väl svara.

Lite reflektioner.
Gödningens farlighet har redan avhandlats. En växt styrs av hormoner precis som vi. När löken skickar ut rottrådar så styrs det av hur den får kämpa för resurser. Om det är brist kommer den att växa längre. Om det istället är mycket av något satsar den på annat. Kan tänka mig att du har fått två system att motverka varandra. Om det är för mycket gödning kommer växten att skicka ut korta trådar, men om det är korta trådar får den inte vatten.

När det gäller klorinet så omvandlas natriumhypoklorit till bl a klorgas som är giftigt. Eftersom reaktionen sker i vattenlösning kommer en del klorgas att vara löst i vattnet. Där kommer den i kontakt med rötterna. Nog inte så bra för växten.

Ur en vetenskaplig synvinkel har du ett statistiskt problem. Växter är olika rent genetiskt. Var du noga med att alla klyftor kom från samma lök? Annars kanske du har olika lökars egenskaper inblandade. Olika stora klyftor kan också ställa till det. Bara för att nämna några faktorer som kan ställa till det. Så med ett singelexperiment du gjort kan du få svårt att dra några riktiga slutsatser om hur giftigt något är. Sådana försök görs oftast i serier så man kan dra medelvärde och använda statistiska test på dem.

Ett experiment jag gjorde med mina elever för ett antal år sedan var att jämföra olika gödselgivor på långa och korta ärtor, odlade i sand. Vatten och ljus var lika. Vi fick riktigt snygga kurvor där längden gick ner vid dubbel giva. Korta ärtor med normalgiva blev längre än långa ärtor som led (ingen/för mycket gödsel). Visar arvet och miljöns påverkan.

Lycka till med dina fortsatta naturstudier!

Anders V

villut.se
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.