Tillhör människan naturen ?

Jag blinkar!

Sen lite drygt två år tillbaka använder jag bara naturlig, ekologisk (herbal) tvål och tandkräm och deodorant utan metall (aluminium finns i 99% av alla deodoranter och det tas upp av kroppen genom huden).

Det är de hygienartiklar jag använder. Tycker också att det är överdrivet.

All mat jag äter är ekologiskt odlad. Helst raw-food.

Det finns ställen som säljer superbra produkter av det här slaget, jag bor i Stockholm så då är det väl lättare än på landsbygden. Rekommenderar butikerna Gryningen på Folkkungagatan och The Good Store på Bondegatan.
 
Människan är en del av nästan alla av de viktigaste biogeokemiska kretsloppen på Jorden. Genom varje människa strömmar hela tiden kolatomer, syreatomer, kväveatomer, järnjoner, natriumjoner etc om kommer från andra delar av ekosystemen, men även från atmosfären, från jorden och haven. Syret, tex, kommer från atmosfären, vari det utsöndras från fotosyntetiserande organismer, som tar syret från vattnet, som delvis produceras genom respirationen etc. Människan kan inte existera utan dessa fundamentala samband. Dessa kretslopp är självreglerande, även om detta inte innebär att plötsliga - icke-linjära förändringar kan ske. Problemet med människans påverkan av dessa system är att det förutom miljömedvetenhet inte finns någon naturlig självreglering av människans utsläpp av diverse saker. Det finns ingen negativ feedbackloop för förbränningen av fossila bränslen eller nedhuggningen av skog - förutom när dessa enheter tar slut. Detta är ett av grundproblemen med miljön: effekterna påverkar inte alltid oss personligen och orsak verkan förhållandet är svårt att se tydligt eftersom effekterna ackumuleras över långa tidrymder.

Som jag ser det är det, i skenet av liknande resonemang, ett fatalt misstag att tro att människan står över eller vid sidan av naturen. Dessa synsätt leder oss i villfarelsen att det är någon annan som påverkas av tex miljöförstörelse. Vi påverkas alla av dylika utsläpp, människor, djur, växter, bakterier etc...
 
Enligt mig gör den det.
[...]

Men för att komma till saken, det finns ju läkemedel som vi smetar på oss utanpå kroppen, salvor som smärtlindrar snabbt typ Zone, bara att gno in på värkande stället, det funkar oftast.

Vi har även anti-rökplåster som går rakt igenom huden och ger nikotin till blodet.

Det finns nog mer produkter, men de här får räcka så länge för att beskriva vad jag undrar över.
[...]

Sminket innehåller väl vad jag vet inte bara ofarliga ämnen tex...?

Kloret på simhallen...

[...]

Varför är det ingen som snackar om det problemet ?

Varför finns det bara "allergitestade" kroppsprodukter ?, varför inte bevisat giftiga kemikalier-fria kroppssprodukter ?
[...]

Det beror på att för att huden överhuvudtaget skall kunna ta upp ett ämne så behöver ämnets molekyl vara så pass liten att det kan tränga igenom huden.
Det är inte många ämnen som har den egenskapen, och det är tur. I annat fall så skulle vi läcka som ett såll.
Sen kan man ju diskutera om det ens är möjligt att bedöva en specifik muskel genom att smörja på en salva. Ytterst tveksamt. Det är som att gräva ett hål i vattnet och tro att hålet består.
Ta ett antirökplåster. Om du sätter på det på armen. Blir då armen icke röksugen?

Om man nu använder Zone. Hur blir det då i handen när man har kletat runt sin salva? Blir den då överdoserad eller vad?

Du skriver -varför pratar ingen om det problemet. Är det ett problem?

Allt går att sälja med mördande reklam. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...