Naturskog avverkningar av Bergvik Skog AB!!!

HEj! Kunde inte hålla mig för att lägga mig i, Urskog? VAd jag har hört kallas det för gammelskog.

Nåja, VAd jag mer hört från naturvårdsverket är att skogsbolagen förra året avverkade 10% av skogen i sverige. I lagen står det att 1% får avverkas varje år.

Så vad är en Urskog? Jo en urskog är en skog med sitt egna orörda ekosystem till skillnad från (Kulturskogen) som avverkas efter 80-100 år. I södra sverige 100 och norra 80.
Skillnaden är att träden ruttnar ner och blir till nya träd. Kortfattat.

Detta är vad jag har hört. Rätta mig om jag har fel.
 
Mathias_hoving; sa:
HEj! Kunde inte hålla mig för att lägga mig i, Urskog? VAd jag har hört kallas det för gammelskog.

Så vad är en Urskog? Jo en urskog är en skog med sitt egna orörda ekosystem till skillnad från (Kulturskogen) som avverkas efter 80-100 år. I södra sverige 100 och norra 80.
Skillnaden är att träden ruttnar ner och blir till nya träd. Kortfattat.

Detta är vad jag har hört. Rätta mig om jag har fel.

Ja det låter väl som en helt ok definition. Men jag tror man brukar prata om naturskog snarare än urskog eller gammelskog om man skall inbegripa alla tänkbara typer av värdefull skog. Beroende på ett områdes förutsättningar behöver inte ålderskriteriet enbart vara avgörande för hur värdefull området ifråga är. Enbart ett ålderskriterium begränsar vad som kan kallas för naturskog, snarare tittar man på områdets kontinuitet i fråga om avsaknad av mänsklig inverkan/påverkan.

EU: s definition av naturskog
http://www.eionet.europa.eu/gemet/concept?cp=5502&langcode=no

Sen kan man ju passa på att vinka för ett klick för "gammelskogen" för att ytterligare köpa in värdefull naturskog

http://www.ettklickforskogen.se/

J
 
Mathias_hoving; sa:
Nåja, VAd jag mer hört från naturvårdsverket är att skogsbolagen förra året avverkade 10% av skogen i sverige. I lagen står det att 1% får avverkas varje år.

Var står detta i lagen? Skulle gärna vilja se den lagtexten.

Väl känt är att vi sedan oljekrisen inte har avverkat mer än den årliga tillväxten på skogen, enligt skogsstatistisk årsbok, även om vi på senare år börjat närma oss den årliga tillväxten oroväckande snabbt. Det ska bli spännande att se statestiken för 2005 och 2006 och se om avverkningarna av den stormfällda skogen efter Gudrun gör att vi når upp till nya historiska nivåer.

/A
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...