Döden för Svenska fjällen

Människan är idag lat av naturen, vi lever över dess tillgångar och att vi har upplevt itkracher samt finanskriser inom så kort tid är en väckarklocka.

Att folk lämnar landsbyggden för att söka rikedom i städerna tror jag kommer att förändras, allra helst när vi börjar se värdet i orörda naturområden där friluftsliv blir en populärare syssla inom tex. turistnäringen samt att vi inte kan gotta oss längre i kaviar etc. Vem vågar anställa i städerna idag om inga konsumerar i samma utsträckning som innan finanskrisen?

Ryssland är ju också ett land där människor upplever en frihet som vi skandinavier inte kan jämnföra oss med. Jag har ganska mycket kunder från de baltiska länderna och visst är dom nyrika, men man får jobba mycket med dom när det gäller att värna om våra naturresurser. Jag tror dom har fantastiska orörda naturområden men också kuster där inte en fisk vakar.

Dom behöver bara ha goda exempel och det måste vi i skandinavien kunna bistå med i massor, det finns ju några lyckade projekt där små samhällen har växt pga. man har lärt sig nyttja naturresurserna på ett bra sätt (Ishotellet). Problemet är att om inte människan börjar leva enklare, där alla bidrar med att ta sitt ansvar i miljöfrågor och som denna tråd startar en debatt i ämnet. Så får vi säkert se fler upplysta samhällen och stjärnfria himmlar i framtiden.

NG artikeln var mycket bra skriven och visst förstår jag att tända en massa ljus inte löser energifrågan. Det var bara lite ironi i jämnförelse med ett 1800-tals London tänt i facklor och visst kunde man säkert känna rökluften på rätt långt avstånd :D Man frågar ju sig om det är så miljövänligt att bränna sockerplantor för biobränsle?

Att driva ett företag idag ute på landsbyggden kräver ett stort engagemang, jag har fått erfara att samarbeten mellan lokala entrepenörer är livsviktigt och att få politiker förstå vikten av näringsliv där är en utmaning. Jag ser gärna återvinningsbar El, men även obebyggda naturområden där djurliv frodas och människan kan sitta tyst och njuta av en stjärnfylld himmel.

Det dröjer inte längre förrän vindkraft parkerna växer sig större ute vid havsbandet..
 
Det dröjer inte länge förrän vindkraftparkerna växer sig större ute vid havsbandet..

This is hardly surprising: if something is accorded a price (especially a fixed one) then companies will queue up to produce it

Citerat från http://www.independent.co.uk/opinio...be-a-sceptic-to-believe-that-now-1058032.html om Kyotoprotokollet som Peaceful förtjänstfullt länkar till i tråden om klimatförändring.

Hade man tagit klimathotet på allvar hade våra myndigheter stängt det ishotell Per nämner som exempel på förtjänstfullt nyttjande av naturresurser. För hotellet lever till stor del på turister som kommer med flyg från fjärran länder. Fast det förstås. Bygger man ståtliga vindkraftverk i fjällen kanske turisterna kommer ändå? ;)
 
Hindrar inte mig

Jag tror att vindkraftverk i fjällen inte hindrar fjällvandrarna att ge sig ut.
Jag kommer i alla fall besöka fjällen precis lika ofta vindkraftverk eller inte.

MVH
zzeezz

Vi har idag trettio vindkraftsverk i Jämtlands län. Beslut om ytterligare 112 st snurror är tagna och på planeringsstadiet befinner sig ännu 588 stycken ännu. De som finns idag har en höjd på mellan 15-120 meter, bland dem som planeras finns totalhöjder upp till 180 meter.

I planeringen finns förslag på antal snurror på olika platser. Vad sägs om;

Middagsfjället (bortom Åre) 83 stycken
Lillhärdal 90 st
Glötesvålen 30 st
Mörttjänsberget 30st
Skärvången 34 st
Bodhögarna 80 st
Björkvattnet 80 st
Ögonfögnaden 30 st
Stamåsen 40 st
Ope 28 st
...................m.m

Nu sitter jag med i en utredning som funderar över hur turismen och dess näringar kommer att påverkas av denna utbyggnad. Blir turistsatsningarna ödelagda, eller kommer turister bara gilla läget? Jag tycker hitills att folket inte fått komma till tals och jag funderar på om det bara är jag som reagerar starkt. Håller på att jobba med en enkät med frågor kom gärna med förslag på frågeställningar eller åsikter.
 
stilla undrar jag hur ryssland och de baltiska staterna löser sina problem med förnyelsebar energi?

Vad gäller de baltiska länderna så vet jag inte. Ryssarna däremot lär inte vara några föredömmen. Miljöhänsyn är en lyx rika människor (dvs inte ryssar) har råd med. Dessutom har landet egen olja och gas, och de är bestämda om att använda den. Å andra sidan minskar ryssarna frivilligt sin befolkning med 700 000 om året så de gör rätt mycket för att minska sitt miljöavtryck bara där.
 
This is hardly surprising: if something is accorded a price (especially a fixed one) then companies will queue up to produce it

Hade man tagit klimathotet på allvar hade våra myndigheter stängt det ishotell Per nämner som exempel på förtjänstfullt nyttjande av naturresurser. För hotellet lever till stor del på turister som kommer med flyg från fjärran länder.

Problemet är inte att vi reser, utan hur vi reser. Sverige är tex inte anslutet till Europs höghastighetstågnät, plus att landet är långt, så vi flyger i stället. Nu pratar dom om att _kanske_ bygga något om 20 år. Är rädd att det blir för lite och för sent.

Den största myten i hela klimatdebatten är att det kostar pengar att lösa problemen. Det gör det inte, man FÅR pengar om man löser klimatproblemet. Lösningen är nämligen att satsa sig ur situationen, och de satsningarna lönar sig ekonomiskt. Men vi sitter fast i en meningslös politisk debatt (den vetenskapliga debatten är redan avgjord) om huruvida det ens finns ett problem, så åtgärderna/satsningarna blir inte av eller görs för sent.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.