Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka?

Sprit är klart miljövänligare
- om det är bryggt på en mäsk baserad på ekologiskt odlad sockerrör, majs, vete eller potatis - och sedan destillerat via en apparat som är eldad med skogsavfall samt kylkondenserat av en naturlig bäck. Då blir CO2-avtrycket som absolut lägst...

Gasolblandningar framställs industriellt, och med råolja eller fossilgas som grundläggande råvara. Med därmed sammanhängande högre CO2-avtryck...

Välj själv om du vill vara en envis moonshiner eller vill vara en del av den moderna civilisationen... ;-)
 
Spriten

Tog en titt på länken och noterar att sprit klassificeras som "Ett miljövänligare alternativ", stämmer detta? Har nyligen testat att gå över till gas och noterar att vid gynnsamma förhållanden så kommer jag ner lite i vikt, dock beroende på längd kan vikten öka då gas kommer i färdiga tuber.
Nåväl, om sprit är miljövänligare då är jag inte säker på att jag önskar fortsätta med gas så tacksam ifall någon vet fakta runt detta.

Sprit har väl bara en fördel och det är att den är tyst. Möjligen nostalgifaktor med doften.
 
Smart. Kör man blomkål och ärtsoppa raktigenom behöver man bara ta med gas till en måltid (den första).
 
Minimalt ...

Satsa på ett rogivande vedkök av lättviktstyp ex. Bushbuddy. Jag köpte min 2011 och använde det uteslutande under min vandring från Hemavan till Abisko. Ett undantag dock, eftersom jag även hade en 100g gas med brännare kokade jag morgonkaffe i tältet en morgon i ösregn i väntan på båten som skulle ta mig över Riebnes.
 
Det är en väldigt, väldigt stor fördel men inte den enda. T ex så finns det att köpa på i princip varje bensinstation. (Man kan till och med göra det själv;))

Det var faktiskt inte en så dum idé. Att ha flera användningsområden för sakerna är ju en bra lösning. Jag kör alltid gas sommar och bensin vintertid men har en bekant som kokar egen sprit, den är verkligen UL (runt 97%) och erbjuder flera användningsområden! Kanske ska bygga ett rikitgt UL spritkök också. Antar att det är av en läskbukr som folk brukar göra det.
 
Sprit är klart miljövänligare
...
Välj själv om du vill vara en envis moonshiner eller vill vara en del av den moderna civilisationen... ;-)

Tack, då viktbesparingen är liten och enbart uppkommer vid gynnsamma förhållanden så tror jag att jag återfaller till min ungdomskarriär :)
Och med ovanstående argument så borde det ju t.o.m. vara lagligt, vem vill vara den som förstör vår framtid ;-) är inte det en del av dagens moderna civilisation, miljötänk?

Sprit har väl bara en fördel och det är att den är tyst. Möjligen nostalgifaktor med doften.
Tja miljövänligare t.ex. det är ju trots allt en timme mellan era inlägg så nog såg du det
 
Det var faktiskt inte en så dum idé. Att ha flera användningsområden för sakerna är ju en bra lösning. Jag kör alltid gas sommar och bensin vintertid men har en bekant som kokar egen sprit, den är verkligen UL (runt 97%) och erbjuder flera användningsområden! Kanske ska bygga ett rikitgt UL spritkök också. Antar att det är av en läskbukr som folk brukar göra det.

Du tänker på desinfektion förstår jag? Skulle nog även reducera det ENORMT besvärliga sotlager alla andra verkar få när de kör T-röd. (Själv får jag bara ett litet tunt sotskikt som egentligen inte är till något besvär alls.)
 
Spritkök är driftsäkert, många gaskök kan vara känsliga om någon råkar kliva på köket. Gasbehållaren kan läcka/gå hål på. I övrigt är gaskök effektivare.

Men för en vecka behöver du ca 2,5 dl T-RÖD om du lagar mat 2-3 ggr per dag till en person och har övat in precis den mängd som behövs för att koka ditt vatten.

Lycka till!
 
Tuff

Spritkök är driftsäkert, många gaskök kan vara känsliga om någon råkar kliva på köket. Gasbehållaren kan läcka/gå hål på. I övrigt är gaskök effektivare.

Men för en vecka behöver du ca 2,5 dl T-RÖD om du lagar mat 2-3 ggr per dag till en person och har övat in precis den mängd som behövs för att koka ditt vatten.

Lycka till!

Då måste du vara snål? Jag brukar tända lite mys på morgonen för få ut fukt ur tältet osv lika så när det regnar.
 
Spritkök är driftsäkert, många gaskök kan vara känsliga om någon råkar kliva på köket. Gasbehållaren kan läcka/gå hål på. I övrigt är gaskök effektivare.

Men för en vecka behöver du ca 2,5 dl T-RÖD om du lagar mat 2-3 ggr per dag till en person och har övat in precis den mängd som behövs för att koka ditt vatten.

Lycka till!

Det är nog mer ett riktmärke på vad man kan uppnå än ett råd till någon som ska på vandring men inte har riktig koll på vad man ska ta med sig. Det är trist att bli utan bränsle för att man inte är supereffektiv eller har ett kök som drar lite mer bränsle än det du använder. Om man inte testar ut noga innan tycker jag det är det bättre att ta lite mer än så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
k_b T-röd i Padjelanta? Fjällvandring 4
T-röd i Skottland ! Fjällvandring 1
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
edgepal Vad skall vi göra med fjällvärld? Fjällvandring 100
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
joa_bj Hur skall man resonera kring strumpor? Fjällvandring 14
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.