Nödutrustning för såväl korta som långa vandringar

Morfin är väl kanske mindre lyckat i alla fall om man är själv? Man kan bli ganska omdömeslös (med andra ord knäpp) av det?

Självklart måste det avägas ordentligt om man ska ta det. Sen påverkas jag inte av olika ämnen så som normala gör, blir inte pigg av koffein eller trött av sömnmedicin etc.
Tanken är väl mer åt att om man t ex bryter ett ben och man befinner sig mitt i en skog där det inte går att komma fram helikopter och även svårt med terrängfordon så kan det ta ganska långtid innan man får hjälp och då skulle man nog ångra att man inte tog med det kraftigaste medicinen man faktiskt råkar ha tillgång till.
 
Det finns en faktor med just morfinpreparat som är bra att veta om man tar eller ger det, nämligen att syresättningen av kroppen påverkas negativt. Jag har för mig att kroppen tolererar koldioxid i högre grad vilket gör att man helt enkelt andas mindre. Därför är det väldigt obra om man har skadat andningsapparaten eller om man är ensam utan nån som passar en. Jag har dessvärre glömt vid vilka doser det blir aktuellt, men nån annan här inne vet säkert.
 
Skulle också haft morfin i första hjälpen om jag haft tillgång. Har hört att dosering kan va svårt. Men tror säkert det kan vara till nytta vid allvarliga skador i vissa situationer på fället. Och det väger väl typ ingenting.
 
När jag hade sönder mitt ena knä ordentligt fick jag Tradolan utskrivet för att hantera värken.
Jag tog någon enstaka första dagarna men skulle tveka att ta någon om jag inte har ställt till det ordentligt för mig och har någon i sällskap. För som någon skrev tidigare, man blir inte smartare av dom.
 
Nej, man blir rätt borta - jag provade också bara någon enstaka när det var aktuellt,
och gillade inte hur avtrubbad man blev (förutom smärtfri). Men om de kan underlätta
väntetiden under den där timmen eller timmarna som man får ligga och invänta helikopter-
evakuering med ett öppet benbrott (e.dyl) så är de väl värda vikten att bära dem i nödpacken...
 
Mitt lilla kit :)

2st Panacod 500mg/30mg (Rec)
4st Tramadol 50mg (Rec)
4st Ibuprofen 400g
4st Pamol 500mg
2st Samarin 4g
2st Gaviscon
2st Ranitidin 150mg
2st Travello 2mg
1st Xylocain 5%
2st Imovane 5g (Rec)
FM salva
Första Förband (M7800-116010-2)
CAT
Plåster
Sårtvätt
Elastisk binda
Säkerhetsnålar
Skalpell
Andningsmask HLR
Sutur (nål/tråd)
Sutur tejp
Förstoringsglas
Spegel
Spruta
Kanyl
Traumasax
Pincett
Nål
Termometer (engångs)
Öronproppar
kirurghandskar
Paracord
Ståltråd
Persiennsnöre
Gummiband
Lumica (NSN 6260-01-178-5559)
Etc.

Skrev inte upp allt och allt är inte med på bilden och så har jag säkert glömt något...

Mvh troswe
 

Bilagor

  • IMG_20180322_053447.jpg
    IMG_20180322_053447.jpg
    35.3 KB · Visningar: 520
  • IMG_20180322_050749.jpg
    IMG_20180322_050749.jpg
    64.4 KB · Visningar: 543
Herregud, det där skulle jag få svårt att skrapa ihop hemma, trots att jag har rätt bra resurser på den fronten och aldrig att jag skulle bära med mig det om jag inte åkte till någon extremt oåtkomlig plats och hade för avsikt att stanna länge.
Jag har ett resekit ihopsatt av proffs för att ha med på resor till jävliga ställen, det är inte hälften så mycket i det och jag tycker mitt är i överkant.
 
Herregud, det där skulle jag få svårt att skrapa ihop hemma, trots att jag har rätt bra resurser på den fronten och aldrig att jag skulle bära med mig det om jag inte åkte till någon extremt oåtkomlig plats och hade för avsikt att stanna länge.
Jag har ett resekit ihopsatt av proffs för att ha med på resor till jävliga ställen, det är inte hälften så mycket i det och jag tycker mitt är i överkant.
Tror någon skojar med oss :)
Utöver ensamma långvandringar jobbar jag periodvis under primitiva förhållanden på en både varm och konflitkdrabbad plats på jorden, men inte ens dit tar jag med mycket mer än vad som listas nedan.

Senast jag kollade vägde mitt hygien- och sjukvårdskit - inkl kam, tvål, tandkräm & tandborste - 120 g.
Övrigt innehåll:
  • någon halv rulle idrottstejp (preventivt skavsårsskydd, tejpa ledskador/stukningar, fältreparationer av nästan allt, "plåster" till större/specialanpassade förband)
  • ett pyttestift av Försvarets Salva (vid behov med solskyddsfaktor),
  • några olika plåster, inkl stor
  • ett par sterilkompresser,
  • en liten karta steristrips,
  • en pyttepåse Dermatol-pulver + ett par sterila tops för applicering (snabbuttorkning, sammandragning och skydd av vätskande skav- och skrubbbsår), går tyvärr inte att köpa i Sverige,
  • några injektionstork (desinficering),
  • en karta alvedon.
Myggstift tillkommer om det är aktuellt (sällan för min del), men ska väl inte direkt räknas till "sjukvård".

Till riktigt långa vistelser på mindre civiliserade platser kan det tillkomma en pyttetub provisorisk tandfyllning (har dock aldrig behövt använda den) och ett par doser alvedon-suppar (aldrig behövt själv, däremot på barn som mådde så illa att oralt intag inte var möjligt).

Vätskeersättning ska väl också räknas till sjukvårdskittet, men man har den ju automatiskt med sig om man har lite salt och socker i matpåsen. Jag råkar ha plåtmage och har aldrig behövt den själv, men väl till svårt magsjuka, dehydrerade barn. Trots att det inte är särskilt aktuellt på vanliga fjällturer tycker jag alla borde lära sig doseringen - en enkel färdighet som faktiskt kan rädda liv.

Vattenreningsmedel kan ju också tillkomma i specialfall, men naturligtvis inte på nordiska fjällturer (ej heller högt uppe i andra europeiska berg). En nöddos följer med till mina Mellanöstern-vistelser, men har aldrig behövt användas.

Reparationsavdelningen vägde senast in på 110 g.
Innehåll:
  • fickkniv m. sax, skruvmejsel & pincett (Victorinox Classic, 22g),
  • nålar (en mckt grov, tråd, björntråd,
  • några grövre säkerhetsnålar (med kula, ej spiral, i "leden"),
  • en bit resårsnöre,
  • utbytbar blixtlås-löpare,
  • lite tandtråd (urstark till grovreparation, tvättlina m m),
  • lite lagningtejp till revor i vattentäta textilier inkl tälttyg.
Stånghylsa + reservstångdel till nödlagning resp. "riktig" lagning av tältstångsbrott bör också räknas till reparationsavdelningen, men ligger i tältpåsen och ingår inte i de 110 grammen. Samma med någon extra lättvikts-packrem (på ryggsäcken), reservspänne som passar till ryggsäckens och en bit tältlina (i tältpåsen).

Beroende på resans/turens längd, karaktär och utrustning som medföljer kan där bli specialanpassade kompletteringar.
En lite större fickkniv med bl tång (Victorinox deluxe Tinker) ersätter Classic, om det ska klättras och/eller åkas (alpin)skidor (metallgrejer med rörliga delar krånglar ibland).

Till långa utlandsvistelser enligt ovan medtas en minitub superlim, dito liquisole om skor ska utså mycket slitage, lite mer tejp etc.

Till "nödutrustning" bör man kanske också räkna extrabatterier till pannlampan och en nödbivacksäck. Jag är extremt känslig för nedkylning vid fysisk inaktivitet och bivacksäcken följer faktiskt alltid med på ensamturer. Dels är den en säkerhetsgrej vid toppbestigningar, när tält och sovsäck stannar i basläger, dels kan man faktiskt skada sig så mycket att man inte klarar att få upp tältet. Jag har hittills aldrig behövt använda nödbivacksäcken själv, däremot gjorde den nytta för en svårt skadad skidåkare som fick vänta ett bra tag på helikopterhämtning.
 
Hmm, missade den lilla okrossbara spegel jag brukar ha med när jag är ensam; inte för att vårda min skönhet, utan för att man inte kan se alla delar av sin kropp, om man är ensam. Typsituation: bortplockning av skräp/insekt ur ögat. Bra att signalera med också om det är solsken.
Glömde även visselpipan, som sitter fast på ryggsäcken.

Svårt att dra gränser för vad som ska räknas, och gränserna för själva begreppet "nöd". De mesta man har med använder man även annars.
Jag betraktar faktiskt min 48 grams brännare och 100 g gaspatron som nödutrustning - själva mathållningen hade jag utan problem klarat av utan någon varm tillagning, men en värmekälla kan göra stor skillnad vid ofrivilligt stillestånd, nerkylning, nedblötning etc.
Jag ser också till att alltid ha något relativt stort tygsjok i riktigt lysande signalfärg, men det har ju andra primära funktioner.
Socker och salt till både matlagning och vätskeersättning är ett annat exempel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.