"känna på sig var vädersträcken går"................................................

Lena Börjesson på Fosen fhsk har funderat och provat navigation med och utan hjälpmedel.
Det går bra att segla till Island med bara sinnena i trim.
Visst kan man bli vill i väderstrecken men det brukar snart rätta till sig.
Söderhavets gamla navigatörer kunde kanske inte peka ut var de befann sig på ett sjökort men de visste i vilken riktning målet låg.
Nu släcks fyrar. för några år sen släcktes min Garmin när pentagon? gjorde om signalerna. Då gäller det att ha is i skåpet och brevduvor i boxarna...hur hittar dom?
 
Tycker sjalv att jag har ett bra sinne for vaderstrack och kan ofta peka ut norr med ett 10-tal graders felmarginal.
Nar jag under 1,5 ar studerade i Umea var jag dock helt borta. Dar hade jag uppfattningen att norr var soder och tvartom. Detta var forstas inget problem efter att jag lart mig men det var lite otackt att satta sig pa bussen och aka norrut mot Stockholm... Det fungerade alldeles utmarkt att orientera sig i terrangen med tvartomtekniken, dock kopte jag en kompass under denna tid:)

Detta problem har jag aldrig upplevt nagon annanstans och har fortfarande inte hittat nagon vettig forklaring.
 
Tycker sjalv att jag har ett bra sinne for vaderstrack och kan ofta peka ut norr med ett 10-tal graders felmarginal.
Nar jag under 1,5 ar studerade i Umea var jag dock helt borta. Dar hade jag uppfattningen att norr var soder och tvartom. Detta var forstas inget problem efter att jag lart mig men det var lite otackt att satta sig pa bussen och aka norrut mot Stockholm... Det fungerade alldeles utmarkt att orientera sig i terrangen med tvartomtekniken, dock kopte jag en kompass under denna tid:)

Detta problem har jag aldrig upplevt nagon annanstans och har fortfarande inte hittat nagon vettig forklaring.

VA!?

Den enda gången det slagit fel skedde i Övertorneå, och precis som för dig knasade det rejält och blev tvärtom. Kanske beror det på deviation eller nåt? Det slår runt för oss 'känsliga' ?


peter
 
Jag känner igen mig hos MP-Moller, jag är helt lost på Södermalm i Stockholm. Annars brukar jag kunna orientera mig rätt bra.
Den inbyggda kompassen som det snackas om, kan det vara så att vi tolkar var solen står i förhållande till klockan på nåt vis utan att vi tänker på det?

/Rasmus
 
Och jag är helt lost i Härnösand, som ligger på ostkusten men citykärnan ligger på västsidan av Härnön, vilket jag inte kan få in i huvudet.

När man befinner sig i en stad på ostkusten så ska utsikten från city vara åt öster. Kan man inte lagstifta om det?
 
Och jag är helt lost i Härnösand, som ligger på ostkusten men citykärnan ligger på västsidan av Härnön, vilket jag inte kan få in i huvudet.

När man befinner sig i en stad på ostkusten så ska utsikten från city vara åt öster. Kan man inte lagstifta om det?

Jag vet att Reinfelt har fulllt upp med att samla pengar till ett bröllop har jag hört, men efter det så är det väl lugnt, då kunde man ta upp det med honom då det förvirrar befolkningen.
 
Utan att känna till lokala avvikelser i Umetrakten kan jag säga detta.
Efter en lång karriär som orienterare med mycket nattorientering och under delvis vidriga förhållanden som tät dimma och liknade konstaterar jag att jag som människa inte har något lokalsinne i stil vad med en del djur tycks ha som kan känna av jordmagnetiskt fält.
Däremot kan man öva upp sitt sinne att ta in de små yttre intryck som oftast finns och jag har normalt inget problem med att gå ut i okänd skog och gå långa sträckor och ändå veta var bilen står. Men då finns det ju ofta vind, lutningar vid berg/fjäll, ljus från nåt håll, det är nästan aldrig helt tyst (utom vid tätt snöfall) mm. mm.
Vid brist på dessa intryck räcker det med att ramla omkull på natten för att direkt kunna springa i helt omvänd riktning utan att märka det, jag har gjort det! Men hitintills har inte kompassen haft fel så lita på den...
Men jag har samma problem som HåkanF, i ett varuhus är jag snabbt bortkollrad, för lite träning helt enkelt!
 
Jag läste om en "man", han hade bytt kön från kvinna till man, som med de manliga hormonerna han åt hade fått lokalsinne. Som kvinna kunde han inte hitta men efter könsbytet kunde han. Det är ganska intressant.

/Rasmus
 
Med risk att ge sig in på kraftigt minerat område vill jag nog instämma med Rasmus.
Sen kan man ju spekulera om det beror på att historiskt är det väl männen som ägnat sig mest åt jakt (eller ?) och därmed övat upp förmågan att navigera och hålla reda på var man är geografiskt.
Eller är det att vi lekte mer i skogen redan när vi var små?
Det gäller att ta vara på de (få ?) områden där vi män kan vara lite bättre...
 
Undra hur många av de som anser sig ha en inbyggd kompass skulle klara av att peka ut norr +/-10 grader om man satte en bindel framför ögonen och åkte en sväng med bilen först....
Själv tycker jag att jag har en förmåga att hålla reda på var jag är i förhållande till var jag har varit, därav vet jag ungefär i vilken riktning bilen står osv. Det är även därför jag, likt många andra, är totalt vilse när man går in i ena änden av ett köpcentrum och ut i andra.
 
Undra hur många av de som anser sig ha en inbyggd kompass skulle klara av att peka ut norr +/-10 grader om man satte en bindel framför ögonen och åkte en sväng med bilen först....
Själv tycker jag att jag har en förmåga att hålla reda på var jag är i förhållande till var jag har varit, därav vet jag ungefär i vilken riktning bilen står osv. Det är även därför jag, likt många andra, är totalt vilse när man går in i ena änden av ett köpcentrum och ut i andra.

Nja, norr är ju alltid norrut, och har inte så mycket med lokalsinne att göra.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Homann Känna på 60csx + FriPro i Göteborg? Navigering 12
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.