12V =DC -> 230V ~AC

Jag brukar plocka något överblivet i hyllan i verkstaden, men vanliga dödliga kan ju handla hos Elfa, elgrossist eller något företag som sysslar med elautomation.

Det finns allätande sådana reläer, som går på vad som helst mellan 24 VDC och 260 VAC. Då är det ju inte så noga hur strömmen ser ut i början.

Anders
 
Jo jag har hittat lite av varje när det gäller reläer men dom är förvisso ganska dyra men det beror nog mest på att jag inte hittat "rätt" relä än.

Men nu var det ju det som jag hittat på nätet för en liknande inverter och där stog ju följande på engelska

Supports Soft-Start-Technology : On power on of the inverter the consumers can be turned on before.


Och det får då jag till att relär är EJ nödvändigt då man tydligen med hjälp av det dom kallar softstart redan ha förbrukaren ansluten vid start av invertern :))

Och det är ju det jag är ute efter.

Nu kan det väl tyckas att jag är omständig som vil ha det på detta vis och inte kunna nöjja sig med att koppla in och ur i rätt ordning när man använder inverten .

Men det är bara det att jag skulle få koppla i och ur den kanske 20 gånger på en dag i så fall och då kanske ni bättre förstår vaför jag rotar i detta ämnet :)

Peter
 
Kan förmedla min ringa erfarenhet i ämnet. För ett par år sedan så monterade jag in en 150W omvandlare i båten främst avsedd för att kunna köra laptopen kontinuerligt samt få möjlighet att använda TV, laddare, lödkolv osv vid behov. Det visade sig dock att 60Watts TV'n drog lite väl häftiga strömmar i startögonblicket och gärna spräckte säkringen. Bortsett från det (vilket löstes med en lite kraftigare säkring) så funkade allt enligt plan, i nästan 2 säsonger.

Mitt ute på Vänern i taskigt väder så slockande laptopen, omvandlaren hade dött. Dåligt! Samt hoppsan var är vi igentligen, blev till att plocka fram papperskorten och besticken och köra på gammalt hederligt vis. Man blir snabbt bortskämd.

Till denna säsong tryckte jag dit en 300watts omvandlare samt köpte en billig DC-DC omvandlare från Clas i sjön. Just den som inte hade en plug passande DELL, fast det stod inte när jag beställde den och givetvis är det en DELL jag använder. Fixade dock en egen kontakt och den har sedan fungerat perfekt dagligen i över 3 veckor. Avger Ingen värme trots att DELLen ligger på gränsen av vad omvandlaren klarar, så verkningsgraden är nog god. Den stör dock VHF-radion lite grand, brusspärren får vridas upp något.

300watts omvandlaren bände jag genast upp och lödde i en kabel i serie med AV/PÅ knappen. Så av/på sköts numera uppe vid 220 voltsuttaget med en vanlig väggmonterad 220volts lampknapp. Fungerar lysande. Motorn i båten har dock ett eget startbatteri så den problematiken slipper jag.

Leif...
 
Kul att du ändå vågade testa en inverter igen efter att råkat ut för "strömmavbrott" mitt ute på vänern :-9

det var nog ett klokt val att du valde 300W denna gången då det blev lite snålt med 150W i ditt fall och kanske var det pågrund av dom påfrestningarna som just Tv,n gav som gjorde att din inverter 150W gav upp efter två säsonger.

Kanske var det ett fabrikationsfel vem vet.

Har faktiskt funderat på att göra som du och skaffa mig en vanlig DC-DC för att ha just i reserv.

Beträffande din lösning med att koppla in en kontakt så fungerar det nog bättre i ditt fall i en båt och bredvid väggutaget.

det blir lite trängre när man skall rota fram invertrn under passagerarstolen och slå av och på hela tiden.

Men kolla på din inverter om det står nått i stil med softstart för om det gör det så kanske du rent av kan koppla bort din seriekoppling.

(skadar ju inte att ha den kvar för att vara extra snäll mot invertern iofs)


PS :eek:m jag inte missminner mig så finns det olika typer av förbrukare som en inverter ej gillar så bra och några sådana skulle vara Kylskåp (även låg effekt), Lysrör fråga mig inte varför med dom skall man visst undvika .

Skulle visst vara att dom är nått i stil med en induktiv last hmm

Peter
 
Utan att föra det elektriska resonemanget alltför långt ifrån detta forums huvudämne, så fungerar en tocken inverter bäst med rent resistiv last. Där kommer strömmen samtidigt som spänningen, dvs. fasförskjutningen är noll.

En dator är en last som definitivt inte är resistiv. Kopplar jag in en "Power Meter" på den laptop jag skriver på nu (Sony Vaio), ser jag att den tar bara 30 W, men cos(fi) är bara 0,44. Däremot är den inte induktiv, utan kapacitiv.
Fasförskjutningen gör att den skenbara effekten är nästan 70 VA. Märkningen på laddaren säger 95-130 VA, vilket kanske stämmer när batteriet är urladdat.

En last av den typen ställer till betydligt mera problem för en inverter än en last som ligger nära, eller på, maxeffekten, om den större lasten är "snäll". Som en glödlampa eller så.
Nu är detta mätt med en enkel effektmätare, som bara begrundar grundtonen. En mer avancerad nätanalysator ger ett mer uttömmande svar, men det är heller inte lika lätt att förstå sig på, så jag bryr mig inte om att gå och hämta någon sådan. Det känns som att det kvittar i denna diskussion.

Dessutom är det så att belastningen är långt ifrån att vara linjär. Detta är något som gäller alla förbrukare där likriktning ingår. Den olinjära karakteristiken hos en diod skapar denna typ av belastningar, där kurvan på strömmen ser helt annorlunda ut än den på spänningen. Detta genererar en hord med övertoner, som ytterligare krånglar till det för en inverter. Speciellt om det är en "fin" sådan, som försöker tillverka något som liknar sinusvåg. Belastningen går nämligen stick i stäv mot vad invertern försöker åstadkomma.

Hoppas att jag nu inte satt alltför många myror i huvudet på er. Jag tycker att det är svårt att veta var jag ska sluta. För att det inte ska bli för detaljerat, blir det mest påståenden utan förklaringar. Det går naturligtvis att spinna vidare på det här i det närmaste i oändlighet, men det faller naturligtvis fullständigt utanför ramarna för detta forum.
Vill du veta mer är det kanske bäst att du hör av dig till mig "privat".

Anders
 
olsson826; sa:
Men kolla på din inverter om det står nått i stil med softstart för om det gör det så kanske du rent av kan koppla bort din seriekoppling.

(skadar ju inte att ha den kvar för att vara extra snäll mot invertern iofs)

Nja, min inkopplade brytare sitter i serie med on/off knappen på invertern så den bryter alltså inte på 230volts sidan. Man kan alltså plugga i en last och sedan slå på invertern, vilket inte är snällt enligt bruksanvisningen, men för farao så jämrans ömtålig kan man inte göra en konstruktion avsedd för vanligt folk.

Vore utgången så känslig så borde själva invertern innehålla ett tidsfördröjt relä, lastar de över det ansvaret på användaren så blir livslängden extremt kort på apparaterna.

Leif...
 
Roligt att se att problemen med invertern löst sig. I alla fall har jag lärt mig en del. Och det är väl därför vi engagerar oss. För ju mer man lär sig om elektronik ju mer vill man veta.

Slutar därför med roligt engelskt utryck

Confused, but on a higher level

Mvh

Larry
 
Det är ganska vanligt att man gör en apparat väldigt "ömtålig", om man tror att man kan skylla alla fel på användaren och tilltaget sparar en väsentlig del av tillverkningskostnaden.
Jakten på ören är ibland närmast religös.

Anders
 
Dålig kvalitet!?

Jag fick äta upp det här med dålig kvalitet om man med det menar att man inte får det man förväntar!

Vi beställde DC/DC-omvandlare för en månad sedan från vår leverantör på andra sidan jorden. Det måste anses vara usel kvalitet om jag istället igår fick, hör och häpna, 150W invertrar. Att skicka tillbaka kostar en förmögenhet. Enheterna är CE-märkta men uttaget är för UK/Euro-kontakter. Fungerar visserligen bra för datorer och liknande men ser konstigt ut.

Ni som följt debatten i denna tråd kan få hånflina på min bekostnad!!

Kvaliteten är enligt min definition dålig (inte vad jag förväntade)
Enligt andra på denna lista hög (bra tekniska prestanda).

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grym ny modell av etrex 12v > 3v Navigering 5
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.