12V =DC -> 230V ~AC

Hej !

Är ny här på forumet men har ändå hunnit med att läsa en hel del äldre inlägg om framför allt GPS och Fugawi.

Har läst om problemen med strömtillförseln i bil men bestämde mig för att sattsa på en "omvandlare" 12 V dc till 230 V ac.

Nu till problemet som upstått efter att ha läst den medföljande bruksanvisningen.

Det står nämligen att "omvandlaren" skall kopplas ur eller bort från batteriet när man startar motorn ???

Likaså om man kopplar till en batteriladdare till batteriet.

Detta för att undvika skador på själva omformaren och kanske ochså dom anslutna prylarna (laddare till laptop)

Om det är någon som har erfarenhet av att använda en omformare till sin laptop i bil vore jag nyfiken på hur det hänger ihop


Jag tror personligen inte att det alls skall vara nödvändigt att koppla bort omformaren från bilbatteriet inte under start ögonblicket och inte ens när bilen laddas av generatorn under gång.

Någon som har någon åsikt ???

Mvh Peter
 
Ide!

Det kan vara så att omformaren inte uppfyller specen att leverera 220V om den får för lite spänning in. Dvs om man har ett spänningsfall på inkommande 12V. Det skulle kunna finnas enheter som då kan få problem (tom gå sönder) om de inte får 220V in utan något mellanting säg 160 V.


Om du har tänkt att ansluta en dator, som i sig innehåller en DC/DC så bör du inte få det minsta bekymmer då den säkert är gjord för att äta vilka inspänningar som helst. Det är tom ofta samma spänningsomvandlare i USA och Europa trots att de kör på halva inspänningen
 
Tack för ditt snabba svar !

det kan nog stämma det du säger men om jag försöker mig på den engelsa bruksanvisningen så tror jag närmare att det är en spänningshöjning in på 12 volt eller en peak (hög strömstöt) som tillverkaren av omformaren menar kan skada själva omformaren och kanske anslutna prylar likaså.

Nu tror jag iofs att själva laptoppen i detta fallet klarar det bra för den får ju sin ström genom orginal laddaren så att säga och om den uppstår någon "ström peak" så tar nog batteriet upp den som en buffert.

och som du nämner så tror jag inte att det är någon större fara för orginalladdaren heller.

Det jag undar lite över är om det är någon här som testat denna varianten av strömförsörjning till laptop?

och håller isåfall omformaren att vara inkopplad under start och drift av bilgenerqatorn eller skall man vara tvungen att ha ett extra 12 volts batteri ???

mvh Peter
 
Fabrikat och modell ?

Hej Peter och välkommen till Utsidan

Vilket fabrikat och modell är det på omvandlaren du har köpt ? Ger den ren sinus, fyrkantvåg eller modifierad fyrkantvåg ?

Det är möjligt att det blir en massa övertoner och annat skit som kan förstöra din elektronik om omvandlaren är för enkelt konstruerad. En kompis har eldat upp flera saker med en omformare som gav fyrkantvåg.

Läs på http://www.odelco.se/odelco.html Produkter--Inverter /omformare PDF filen från Oceanseglarklubbens tidning

Per Brune
 
Hej Per !

Tack för ditt välkommnande hit till Utsidan :)

Fabrikatet är jag faktiskt lite osäker på dessvärre det framgår knappt varken på kartongen eller i medfäljande bruksanvisning.

Det står något om HQ power och Velleman components.

Velleman har jag sett i bla
Elfa katalogen så dom är förmodligen ok.

Betäckningen är ialla fall PI 300 MN vilket i detta fall förmodligen inte säger oss eller dig något .

För övrigt är den inköpt hod Kjell & Company
och den har en angiven effekt på 300W jag valde det högre watt talet för att den ej skulle behöva jobba på max hela tiden men förmodligen skulle det räckt med en omformare som gav 150 w

Den ger ifrån sig modifierad sinusvåg och det är vad jag kunnat läsa mig till bättre än fyrkantsvåg som du redan sagt är lite ondsint mot det man kopplar in till den .

En omformare till ren sinusvåg kostar bra mycket mer på Kjell&company tar dom ca 1800:- för en 300 w när man får en modifierad fyrkantsvåg 300W för under 600:-

Har testat att driva den från ett externt 12 v bilbatteri under ca 3 timmar utan synbara problem änsålänge.

mvh Peter
 
Om man mäter spänningen över batteriet när man startar motorn så brukar man se ”spänningsspikar” på 100 V och däröver. Det beror på att det i startmotorn byggs upp enorma magnetfält som sparkar bakut mot batteriet. Batteriet dämpar spikarna men även ett bilbatteri har en inre resistans på flera hundradels ohm.

De DC/DC-omvandlare för bilar jag tittat på har RC-nät och spänningsregulator som spärrar ovan beskrivna spänningsspikar. Å andra sidan har jag sett personer som kör med DC/230V-omvandlare som sitter i cig-uttaget för jämnan. Cig-uttaget kopplas in då tändningen slås på så de omvandlarna borde få olämplig inspänning då motorn startas.
Kan du inte koppla in omvandlaren med ett relä som du manövrerar med en strömbrytare på instrumentbrädan. Fast det är lätt att glömma att slå från om man t ex får motorstopp och måste starta bilen på nytt. Man kan ju ha ett relä som slås till från en återfjädrande knapp på instrumentbrädan. Relät får hållström då tändningen är påslagen. Då klarar man omstart av motorn och det blir automatiserat fast kanske ändå lite krångligt…
/Harald
 
Hej !

Ja nu börjar det komma fram lite fakta i målet :)

om det nu är som du säger med att det alstras spänningar på uppemot 100 V så förstår jag att omformaren kan gå sönder .

Nu borde det iofs inte vara så svårt att fixa ihop nån relä historia som kopplar ur omformaren när man vrider på startmotorn för är det inte så att nästan all el i bilen momentant kopplas ur under det att du vrider på startnyckeln tro???

återstår endast en liten fråga till :)

Kan själva laddningen från generatorn skada omformaren ? tänker på att det stog i bruksanvisningen att man ej får ha batteriladdare ansluten när omformaren redan är ensluten.

Nu är väll laddspänningen 13,8 volt på en bilgennerator och omformarens max input volt är 15 volt

vad en vanlig batteriladdare har för ut volt vet jag ej men gissar på 13,8 och då uppstår ju återigen frågetecken på varför tillverkaren varnar för att koppla in batteriladdaren när omformaren är ansluten till batteriet. någon risk för ström peak där borde väl ändå vara minimal ??

mva Peter
 
Hej Jimmy !

Lite försent nu att lämna tillbaks omformaren har redan använt den

Dessutom kan det vara bra att ha tillgång till 220 v i bilen man kan ju tex ladda sina mobiltelefoner med orginal laddaren utan att behöva köpa billaddare

Har letat efter såna laddare som du hittat hos Elfa men har nästan alltid hittat nått med dom som gjort att jag ej litat på deras förmåga att klara av den uppgift dom är till för

detta pågrund av att en del "ser" för klena ut och bara kostar ca 350:- vilket bara i sig får mig att dra öronen åt mig sen finns det dom som är mycket dyra och då har det mest fallit på om jag har trott att dom passar just min dator och om dom kommer passa till den nya laptop som jag snart kommer att köpa.

Därför valde jag alternativet 12v till 230 v

Ni som redan testat får gärna höra av er för det vore kul att ta del av era erfarenheter.

mvh Peter
 
Citat:
vad en vanlig batteriladdare har för ut volt vet jag ej men gissar på 13,8 och då uppstår ju återigen frågetecken på varför tillverkaren varnar för att koppla in batteriladdaren när omformaren är ansluten till batteriet. någon risk för ström peak där borde väl ändå vara minimal ??
Slut citat.

En modern ”tänkande” batteriladdare ska helst vara ensam om bilbatteriet. I annat fall kan den missbedöma batteriets tillstånd och funktionen att övergå till underhållsladdning störs säkert om omformaren hänger på.

Kan se en viss poäng med att ha tillgång till 230 V i bilen. Annars får man ju ha en DC/DC-omvandlare för GPS, mobil, digitalkamera, ficklampa etc. Men visst finns det väl bra och billiga omvandlare. Kolla här:
http://www.clover.se/
Det finns ju även originalomvandlare från 12V till 5 V t ex till Garmins iQue men de är ju ganska dyra.
/Harald
 
Har övervägt en sådan men som sagt av olika anledningar föll ändå valet på en omformare.

Hade det nu inte varit för att jag läste bruksanvisningen innan jag instalerade omformaren i bilen så hade allt varit frid o fröjd ( förhoppningsvis) men som sagt det blev lite fler frågor att redan ut.

mvh Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grym ny modell av etrex 12v > 3v Navigering 5
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.