Vistan och MapSource

gpsw.co.uk offererade eTrex Vista £275 och MapSource
£ 100 men föreslog istället eTrex Vista Europe med MapSource installerad för £ 345,det blir £ 30 lägre.

Nu känns det som så att ha hela Europa i Vistan som något "overdoing" då det för min del är fördelaktigast att ha Skandinavien och framför allt Sverige från norr till söder.Alltså även den norra delen. Vad jag sett är att den nya mapsource v.5,0 inte täcker norr så värst bra.

Ni, som vet, finns det någon annan kombination av
gps och karta som skulle passa bättre för en som håller sig mera hemmavid.
 
3313; sa:
gpsw.co.uk offererade eTrex Vista £275 och MapSource
£ 100 men föreslog istället eTrex Vista Europe med MapSource installerad för £ 345,det blir £ 30 lägre.

Nu känns det som så att ha hela Europa i Vistan som något "overdoing" då det för min del är fördelaktigast att ha Skandinavien och framför allt Sverige från norr till söder.Alltså även den norra delen. Vad jag sett är att den nya mapsource v.5,0 inte täcker norr så värst bra.
Oj, det var en del att bita i men jag gör ett försök. Jag vet inget om hur GPS Warehouse väljer att paketera men jag gissar att den enda skillnaden är att det sistnämnda är ett paketpris på exakt samma produkter som du i det första fallet köper separat. Som jag sade i denna tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18776 så måste du kolla vilken MapSource-karta det handlar om eftersom du annars riskerar att jämföra äpplen och päron. Om vi nu förutsätter att det är den bästa och mest lämpliga kartan, MetroGuide i bägge fallen så är det totalt absolut omöjligt att få in hela Europa förladdat i Vistan. Enheten har 24 MB minne, varken mer eller mindre och det räcker till kanske en fjärdedel av Sverige med den kartan. Vilka delar skulle GPSW i så fall välja att förinstallera och vill du verkligen aldrig vara någon annanstans?

Enligt uppgift skall MG 5.0 täcka hela Sverige (och det mesta av övriga Europa) men täckningen i Norge och Finland är usel. Hittills har detta alltid berott på att företagen som GPS-tillverkarna (åtminstone dominanterna Garmin och Magellan) köper kartmaterialet av helt enkelt inte har mer kartor att sälja. Hittills har därför också GPS-tillverkarnas kartor täckningsmässigt följt varandra som ler och långhalm och det är alltid den som kommit ut med en senare version som haft aningen bättre täckning. Jag gissar att Magellan har eller väldigt snart kommer att komma med en motsvarighet till MG 5.0, med täckning av hela Sverige men samma brister i Norge och Finland.
 
Vistan och Mapsource

Tack PR för en bra förklaring med att man inte kan ha hela MetroGuide i Vistan.Nu vet jag att cd´n ska installeras i pc´n och från den plockar man ut den kartdel man vill till Vistan.
Jag gick ut till gpsw.co.uk och kollade att MG 5,0 levererades med GPS´en.Tyvärr kom tillbaka:

"The software is sealed and we do not know what is inside, if it is version 4 then this can be upgraded to 5 free of charge by Garmin".

Där fick jag, som behöver noggrann kartdel över norra Sverige nu till sommarn.

Jag får"grunna" lite och kanske måste vänta några veckor innan jag frågar igen.
 
Version 5 finns redan

Hej,
Såvitt jag kan förstå så finns MetroGuide v5.00 att beställa. Om det är version 4 förpackad tillsammans med GPSen är det bara att beställa en uppgraderingsCD från Garmin i England. De skickar den kostnadsfritt till Dig. Du får ju en fri upplåsningskod till den enligt gpsw.

Det ska alltså inte vara något problem för Dig att beställa redan nu.

Själv använder jag City Select tillsammans med GPS V och i förra veckan fick jag ver 5.00-CD med posten kostnadsfritt. Jag behövde dock betala för upplåsningskoden.
Såvitt jag har sett hittills verkar det vara riktigt bra kartor även över norra Sverige.
/Leif
 
Re: Version 5 finns redan

svlcm; sa:
Såvitt jag kan förstå så finns MetroGuide v5.00 att beställa. Om det är version 4 förpackad tillsammans med GPSen är det bara att beställa en uppgraderingsCD från Garmin i England. De skickar den kostnadsfritt till Dig. Du får ju en fri upplåsningskod till den enligt gpsw.
MetroGuide behöver inga upplåsningskoder. Om det är version 4 så tar det 8-12 veckor eller vad Garmin hotar med att få den utbytt. Är priset bra får man väl bita i det sura äpplet men jag tycker det är oseriöst av GPSW att inte kunna tala om vad det är för version, det lär väl stå på utsidan av asken. En dålig ursäkt för att tömma lagret och lägga besväret på kunden skulle jag säga.
Själv använder jag City Select tillsammans med GPS V och i förra veckan fick jag ver 5.00-CD med posten kostnadsfritt. Jag behövde dock betala för upplåsningskoden.
Såvitt jag har sett hittills verkar det vara riktigt bra kartor även över norra Sverige.
Intressant, varifrån fick du den? Jag kontaktade Sportmanship (som det står på Garmins webbplats att man skall göra) för över en månad sedan och bad att de skulle skicka den men har inte hört ett dugg.
 
Re: Re: Version 5 finns redan

PR; sa:
Intressant, varifrån fick du den? Jag kontaktade Sportmanship (som det står på Garmins webbplats att man skall göra) för över en månad sedan och bad att de skulle skicka den men har inte hört ett dugg.

Jag sökte också kontakt med Sportmanship, men deras intresse var svalt. Därför mailade jag istället till upgradeoffer.europe@garmin.com och jag fick svar direkt. CDn lanserades 24/3 och jag hade den kostnadsfritt i brevlådan 27/3. Bra service!
Sedan följde jag anvisningarna och köpte upplåsningskoden för hela europa online på Garmins hemsida. Helt suveränt!
/Leif
 
Re: Re: Re: Version 5 finns redan

svlcm; sa:
Jag sökte också kontakt med Sportmanship, men deras intresse var svalt. Därför mailade jag istället till upgradeoffer.europe@garmin.com och jag fick svar direkt. CDn lanserades 24/3 och jag hade den kostnadsfritt i brevlådan 27/3. Bra service!
Sedan följde jag anvisningarna och köpte upplåsningskoden för hela europa online på Garmins hemsida. Helt suveränt!
Tack Leif! Jag provade detsamma nu och fick åtminstone ett automatsvar att de skall skicka sakerna.

Har jag uppfattat det rätt att jag som bara har en region idag får både uppgraderingen och samtliga regioner för $100?

Jag förstår att Sportmanship inte är sugna på att stå för detta eftersom Garmin tar pengarna för uppgraderingen men man tycker de ändå för sin egen skull kunde hänvisa till Garmin istället för att bara skita i det. Det borde ju inte vara så jobbigt att svara på ett mejl och lägga ut en länk på hemsidan och bespara sina kunder en dålig erfarenhet :(
 
Re: Re: Re: Re: Version 5 finns redan

PR; sa:
Har jag uppfattat det rätt att jag som bara har en region idag får både uppgraderingen och samtliga regioner för $100?

Ja. Det är ett erbjudande Garmin tagit fram att Du får alla regionerna upplåsta för $100.
På sidan http://www.garmin.com/unlock/ står det klart och tydligt att det inte finns något pris för upplåsning av enstaka regioner.
/Leif
 
Re: Re: Re: Version 5 finns redan

Jag skickade e-post i måndags kväll, på tisdagen kommer en kompletterande fråga från dem och dagen efter ligger City Select 5.0 i brevlådan hos mig. Utmärkt service! Det lustiga är att brevet är poststämplat i Billdal så det är tydligen modellen för att få fart på Sportmanship, att prata direkt med Garmin och de säger till Sportmanship.

Tack igen för tipset Leif!
 
Sammanfattning.

Resultatet med den här linan blev beställning hos gpsw
Vista Europe + cig.adapter + MetroGuide. Köpet gjordes den 1 april och den 4 april
kl 12 kom lantbrevbärarn in genom dörrn med paketet.

Kostnad £ 404.79 = 5442.77 SEK med Credit Card.

Att sen min "gamla kompis" bara behövde 1 dag på Pryltorget gjorde inte saken sämre.

Tack Utsidan och alla ni som kommit med kloka råd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3313 Vistan,MapSource, bärbar dator Navigering 8
3313 Överföring MapSource till Vistan Navigering 1
Tony_Avesta Vistan och gummit...... Navigering 3
Garmin Vista Kablar till Garmin Vistan Navigering 2
Tony_Avesta Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!! Navigering 31
has28 Nya kartor Vistan ? Navigering 12
Rothorn Nedladdning av kartor på Vistan Navigering 7
Rothorn Nedladdning av kartor på Vistan Navigering 1
ÄventyrsUffe "Proximity Alarm" i Vistan? Navigering 11
INWE Batterimätaren i Vistan Navigering 2
wmthned Ta bort karta i Vistan ? Navigering 3
Tony_Avesta Tester av antenn och fäste till Vistan. Navigering 9
Garmin Vista Vistan Navigering 1
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
goranwi Sökfunktionen i Vistan Navigering 6
Siggebo Vistan dör Navigering 6
wmthned Avstånd i vistan för en nybörjare Navigering 2
Enicar eTrex Vistan i storstan Navigering 1
knutte56 Rutter i Vistan Navigering 12
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
frni Försvinner standardkartan i Vistan? Navigering 1
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.