Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gerber älskade gjutna aluminiumskaft, men cykelslang över är funkis.
Svarv och en bra pelarborr samt en slipmaskin kommer man långt med,
ett rejält bänkskruvstycke, några filar, brynen, bågfil och tålamod kommer man mycket långt med. Svets, ässja o städ börjar närma sig överkursen.
Lädret kräver sina don.

go tur
 
Ah, en gammal Gerber. Fina knivar från den tiden!
Ja man kan göra knivar med rätt så begränsad utrustning. Men slipmaskin och pelarborr vill man inte vara utan, nej. Sen får man ta beslut om man vill sköta värmebehandlingen själv, och hamna i det prylträsket också.
På tal om läder och don så har den här kniven fått ett slire idag.
f5XBxCN.jpg

XPjSk4K.jpg
 
Ah, en gammal Gerber. Fina knivar från den tiden!
Ja man kan göra knivar med rätt så begränsad utrustning. Men slipmaskin och pelarborr vill man inte vara utan, nej. Sen får man ta beslut om man vill sköta värmebehandlingen själv, och hamna i det prylträsket också.
På tal om läder och don så har den här kniven fått ett slire idag.

Fråga om nitarna... Hur får du dit dem i förhållande till sömmen? Du gör hål för nitarna och syr fram till dessa, och döljer sedan "sömändarna" med niten?
 
Fråga om nitarna... Hur får du dit dem i förhållande till sömmen? Du gör hål för nitarna och syr fram till dessa, och döljer sedan "sömändarna" med niten?

Hålen för nitarna motsvarar ett av de andra sömhålen. Jag går fram med tråden, slår fast niten och syr sedan vidare. Man får bara hålla rätt på tråden så den inte nitas fast på fel plats.
 
Det är just i denna källare i Köpenhamn jag har köpt mina lädermakargrejer. Mycket bra sortiment! Skindhuset heter affären dock bestämt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.