+- 10 meter, radie eller diameter?

Om en GPS indikerar +- 10 meter från hämtad koordinat, är det då 10 meter i radie eller 10 meter i diameter från den verkliga koordinaten?

Om det är radie (som jag tycker mig ana på en diffus bild hos Garmin, beskrivande WAAS) så är man ju egentligen inte mer än max 5 meter från den verkliga koordinaten om man nu utgår från att min GPS befinner sig i cirkelns centrum.

Någon som kan reda ut detta? I manualen står absolut ingenting.

Hur stor risk är det förresten att USA återupptar störningen av signalerna i samband med ett eventuellt anfall mot t.ex Usama bin Ladin?

/Johan
 
liten störning

Kan bara svara på din fråga angående risk för störning om USa börjar bomba.
Den risken torde vara liten eftersom de missiler som USA förlitar sig på behöver gps signalen för att kunna navigera, dvs de kan inte ha någon störning i systemet då.
Vid en militär aktion borde därför din gps vara mer exakt än vanligt.
hälsningar
/Henrik
 
Störning plus GPS

Störningen är kodad och därmed är bomberna lika precisa oavsett om de lägger på störningen eller ej. Syftet med störningen var ju att amerikanarna skulle ha full precision, men att övriga inte skulle kunna styra bomber med den.

Delvis är dock tanken med störning något utagerad, då man kan ha en fast station som i varje givet ögonblick talar om hur stor störningen är genom att jämföra med sin kända position.

Sannolikt kommer därför ingen störning.

Det är sannolikt så att felet anges som radie och säger Garmin därför att felet är upp till 10m så kan du alltså vara 10 m fel.
 
Angeånde SA eller inte SA

Från:Sam Wormley (swormley@cnde.iastate.edu)
Ämne:SPECIAL NOTICE (about SA)
Nyhetsgrupper:sci.geo.satellite-nav
View: (This is the only article in this thread) | Original Format
Datum:2001-09-27 06:20:13 PST


Ref: http://www.igeb.gov/sa.shtml

SPECIAL NOTICE
September 17, 2001

GPS Selective Availability (SA) has not been used since its deactivation by the
President on May 1, 2000. At that time, the United States Government stated that it
has no intent to ever use SA again. There has been no change in this policy.

It is important to note that, pursuant to both the United States GPS Policy and the
Federal Radionavigation Plan, the Global Positioning System and all other federally
provided radionavigation systems are responsive to the National Command Authorities.

For the most current information on the operational status of GPS and GPS-related
services, please refer to the U.S. Coast Guard Navigation Center, which is
responsible for disseminating operational GPS information to the civilian user
community.
 
Två svar

Först:
Den siffra man ser på GPS-en är ett värde som apparaten räknar ut, bland annat från data om var satelliterna befinner sig på himlen. Om alla synliga satelliter ligger mycket nära varandra får man t ex ett sämre värde än om de ligger utspridda. Signalerna från satelliter som ligger mycket nära horisonten går längre väg genom atmosfären och ger därför osäkrare värden.
Det värde som visas är ett statistiskt mått, men tyvärr har inte Garmin (och troligen inte de andra tillverkarna heller) talat om vad för slags värde det är. Men en rimlig gissning är att om värdet anges till 5 m så borde GPS-en befinna sig inom 5 m från rätt plats med ca 50 procents sannolikhet (dvs i 50 fall av 100). Om man dubblar det visade värdet (från 5 till 10) kan man räkna med att man med över 90 procents sannolikhet befinner sig inom 10 m från rätt posiiton.
Om jag inte har haft min GPS igång under några dagar har jag märkt att det ofta händer att jag startar GPS-en, och väntar tills jag får ett lågt och fint värde för felet, och sparar sedan platsen som waypoint. När jag sedan kommer tillbaka visar GPS-en ett värde som ligger något 10-tal meter från waypointen. Troligen beror det på att GPS-en först arbetat med gamla data om satelliternas positioner som den lagrat i minnet. Med tiden hämtar den hem färska data och gör därför en bättre beräkning.
Sedan:
Det är inte så troligt att man kopplar in SA igen, av flera skäl. Ett är att det idag finns så många som är beroende av GPS att man skulle ställa till med väldiga besvär. Ett annat är att för de ändamål som en terrorist kan använda en GPS så räcker det säkert med den noggrannhet som även en störd GPS ger.
Militärens egna aktiviteter berörs inte av SA, eftersom systemet sänder ut två helt olika signaler med helt olika egenskaper. Det är bara den mindre noggranna signalen som störs av SA. Den mer avancerade signalen har egenskaper som man håller hemliga så att främmande makt (och terrorister) överhuvudtaget inte inte ska kunna utnyttja den.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gitsan ställa in meter som avstång på spår Navigering 2
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
ekis Konvertera LatLong till meter Navigering 2
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
djwalle bra eller dåligt? Navigering 1
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
hsjn 60 CSx, Explorist XL, Crossover eller annan? Navigering 13
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
Freebrave X/Y eller Lat/Long Navigering 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.