GPS og Grøna Kartan

Svennis; sa:
Använd WGS84 och lat long konsekvent istället för de andra föråldrade systemen
Det är lätt att blanda ihop och göra fel avståndsfelet tyder på att du blandat olika kartdatum när du jämfört
Svennis

Om man ska pricka in en position på en karta så måste man använda kartans geodetiska datum. Om kartdatum är RT90 kan man inte använda WGS84. Att använda lat/long på Gröna kartan är inte heller så lyckat eftersom det rutnätet är glest och består av båglinjer med varierande avstånd. Det är mycket enklare att mäta upp en position om man använder det rätvinkliga och finmaskiga nätet, d.v.s. rikets nät.

0690; sa:
Hei ! I betraktning av at hele NATO,- så vidt jeg vet,-bruker UTM-systemet, så må vel kanskje disse landene også bruke WGS 84. Eller:Kan UTM nyttes sammen med et annet kartdatum?
Grøna kartan "Rogen 172A" har også UTM streker i margen, men jeg fant ikke riktig posisjon. Dette kan tyde på at jeg burde ha brukt kartdatum RT90 og følgelig at WGS 84 ikke er nødvendig for alle NATO -landene, men nå er vi inne i en annen diskusjon. S.R.

UTM är äldre än WGS84 och kan alltså brukas med andra kartdatum. Äldre norska kartor har t.ex. UTM-rutnät med kartdatum ED50. Man ser det på att rutnätet är svart i stället för blått som det är på moderna kartor. Vad beträffar UTM-nätet på Gröna kartan så står det på kartan att geodetiskt datum är ED50.

Enligt Norge 1:50000 är skillnaden mellan ED50 och WGS84 i UTM-zon 32 81 m i easting och 207 m i northing.

Hälsningar
Harald
 
Nok en gang, takk for svar!!Jeg har lært mye her.Mitt eksemplar av Grøna Kartan er "172 A Rogen, Fjellversion, Edition 2 Oktober 1994" Jeg finner ikke noe der om hvilket kartdatum som gjelder.Heller ikke på mine norske kart finner jeg noe om kartdatum.Mine kart er kanskje for gamle. I våre dager ville det vel være naturlig å opplyse på kartet om hvilket kartdatum som passer til det aktuelle rutenettet ??
Hilsen S.R.
 
0690; sa:
Nok en gang, takk for svar!!Jeg har lært mye her.Mitt eksemplar av Grøna Kartan er "172 A Rogen, Fjellversion, Edition 2 Oktober 1994" Jeg finner ikke noe der om hvilket kartdatum som gjelder.Heller ikke på mine norske kart finner jeg noe om kartdatum.Mine kart er kanskje for gamle. I våre dager ville det vel være naturlig å opplyse på kartet om hvilket kartdatum som passer til det aktuelle rutenettet ??
Hilsen S.R.

Om din karta är från 1994 bör det vara RT90. Det står lite grand i nedre högra hörnet (down right corner).

På ”Gröna kartan” från 1990- talet ”Rutnätet i svart anger Rikets koordinatnät 2.5 gon V RT90”

På ”Gröna kartan” från 1980-talet ”Rutnätet i svart anger Rikets koordinatnät 2.5 gon V 1938.

UTM koordinater anges i blått med kartdatum ED50.

Gradnätet i brunt ger latitud och longitud på Bessels ellipsoid räknade från ekvatorn resp Greenwich.

Gissningsvis är ED50 det som i Garmin heter European 1950.

Per Brune
 
Hei Per ! På mitt kart fra 1994 finner jeg:"Rutnæt i svart anger rikets koordinatnæt 2,5 gon V 1938". Altså er det RT90 som er riktig for mitt kart.
Takk for hjelpen ! Jeg skal skaffe meg noe litterur om bruk av GPS. Du har kanskje et forslag ? Hilsen S.R.
 
0690; sa:
Hei Per ! På mitt kart fra 1994 finner jeg:"Rutnæt i svart anger rikets koordinatnæt 2,5 gon V 1938". Altså er det RT90 som er riktig for mitt kart.
Takk for hjelpen ! Jeg skal skaffe meg noe litterur om bruk av GPS. Du har kanskje et forslag ? Hilsen S.R.

Dom på Lantmäteriverket har inte gjort sig kända för att jobba snabbt.

Eftersom din karta har V 1938 fastän den är från 1994, så har den inte det nu gällande RT90. V 1938 är så gammalt det inte finns i GPSen.

Jag vet inte hur mycket det skiljer mellan RT90 och V 1938. Det enklaste är nog att köpa en ny karta, kostar i Sverige ca 90-100 SEK.

Per Brune
 
Till att börja med så hör V:et till beteckningen på koordinatsystemet, 2,5 gon V alltså. Denna kryptiska beteckning betyder att medelmeridianen för projektionen går 2,5 gon (2 grader och 15 minuter) V om Stockholms gamla observatorium.

Geodetiskt datum 1938 betecknas numera RT 38 analogt med RT 90. RT står för rikstriangulering. RT 38 bygger på den andra rikstrianguleringen, RT 90 på den tredje. Skillnaden mellan dem är att RT 90 är noggrannare. Båda använder Bessels ellipsoid. Därför blir det ingen större skillnad i koordinaterna, i genomsnitt 1-2 m och max 5 m. Onödigt att köpa ny karta för den sakens skull alltså.

Större skillnader uppstår mellan geodetiska datum som använder olika referensellipsoider. Både WGS 84 och ED 50 (European Datum 1950) använder andra ellipsoider än RT 90. Dessutom är koordinatsystemen förskjutna och vridna i förhållande till varandra. Det gör att man får störe skillnader. Skillnaden mellan WGS 84 och RT 90 uppgår nog till 600-700 m där Sverre var, men inte till 3,5 km, så det felet måste ha någon annan orsak.
 
haraldn; sa:
Till att börja med så hör V:et till beteckningen på koordinatsystemet, 2,5 gon V alltså. Denna kryptiska beteckning betyder att medelmeridianen för projektionen går 2,5 gon (2 grader och 15 minuter) V om Stockholms gamla observatorium.

Geodetiskt datum 1938 betecknas numera RT 38 analogt med RT 90. RT står för rikstriangulering. RT 38 bygger på den andra rikstrianguleringen, RT 90 på den tredje. Skillnaden mellan dem är att RT 90 är noggrannare. Båda använder Bessels ellipsoid. Därför blir det ingen större skillnad i koordinaterna, i genomsnitt 1-2 m och max 5 m. Onödigt att köpa ny karta för den sakens skull alltså.

Större skillnader uppstår mellan geodetiska datum som använder olika referensellipsoider. Både WGS 84 och ED 50 (European Datum 1950) använder andra ellipsoider än RT 90. Dessutom är koordinatsystemen förskjutna och vridna i förhållande till varandra. Det gör att man får störe skillnader. Skillnaden mellan WGS 84 och RT 90 uppgår nog till 600-700 m där Sverre var, men inte till 3,5 km, så det felet måste ha någon annan orsak.

Tack Harald är att du är bättre att tolka Lantmäteriverkets text, än undertecknad.

Till mitt försvar för min fadäs ska tilläggas att på den ”gamla karta” jag kollade på är det en radbrytning före V så jag läste ihop V och 1938 till ”V 1938”

Så nu har jag också lärt mig något nytt om Rikets nät, och att jag kan behålla och använda mina gamla kartor så länge de håller ihop. Vissa vägar är visserligen felkatiga på de ”gamla kartorna” men sjöarna har ingen ändrat på.

/Per Brune
 
0690; sa:
Nok en gang, takk for svar!!Jeg har lært mye her.Mitt eksemplar av Grøna Kartan er "172 A Rogen, Fjellversion, Edition 2 Oktober 1994" Jeg finner ikke noe der om hvilket kartdatum som gjelder.Heller ikke på mine norske kart finner jeg noe om kartdatum.Mine kart er kanskje for gamle. I våre dager ville det vel være naturlig å opplyse på kartet om hvilket kartdatum som passer til det aktuelle rutenettet ??
Hilsen S.R.
Jeg har nå sett litt nærmere på mine nyere kart og finner at det der henvises til WGS 84 (norske) og RT90 (svenske) så jeg behøver ikke kjøpe så mange nye.
Takk igjen for all interessant informasjon!Hilsen S.R.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.