Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-12-29, 12:58
Martin 0725 Martin 0725 är inte uppkopplad

Spötips till novis! Shimano 200B

Hej!
Behöver er hjälp att välja spö, det finns som vanligt alldeles för mycket att välja mellan

Jag kommer fiska från land och kommer använda beten upp till ca 30gram, göder en 20 år gammal dröm att en dag få en havsöring.
Jag har en Shimano Calcutta 200B och jag vill självklart få så långa kast som möjligt. Haspel kastar längre men jag gillar oldschool-multistyle.
Jag vill använda bägge händerna i kastet så det får gärna vara dubbelfattat. Nu till dilemmat: Jag gillar inte långa spön Tror det krockar med kastlängden (eller??)
Ni som kan marknaden, vad ska jag ha?
Tacksam för alla svar
Svara med citat
Gammal 2019-12-30, 14:07
swimwhizz swimwhizz är inte uppkopplad

Kortfattat, du ska ha ett spö på 9-11 fot klassat upp till runt 30 gram. Kortare spön ger kortare kastlängd. Vid HÖ-fiske kan lång kastlängd vara avgörande. 9 fot är inte så långt att det blir otympligt på något sätt.

Det finns i stort sett hur mycket som helst att välja på i detta segment.

Alla dessa spön är "dubbelfattade".

Sök lite på fiskesnack.com så lär du hitta mängder av tips och rekommendationer.
Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 16:22
fyad fyad är inte uppkopplad

Det finns inte alls hur mkt som helst att välja på längre. Tyvärr. Ett spö för multirulle kräfva en annan aktion och fördelning av spöringar än ett haspelspö. Kast med haspelrulle tarvar högre toppstyvhet än ett klassiskt spinnspö som har en djupare aktion. Då multirullens lina går ovanpå spöt krävs tätare spöringar.

Absoluta majoriteten av spinnspön för havsöring (och lax) är idag avsedda för haspelrulle.

9-11', 7-30 g eller 15-50 g funkar ok. Att du inte gillar långa spön bör du omvärdera. För två spön med samma aktion och kastvikt men olika längd så kommer det längre kasta längre, det kommer också drilla trevligare.
Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 16:28
fyad fyad är inte uppkopplad

Just det, tips 2. Skaffa vadare. Och ännu bättre, en liten julle. Båda kommer öka dina kansker rejält.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.

Logga in