Förslag på hjälm

Varför känns inte hockeyhjälm rätt? Jag har en alpinhjälm. Dess fördelar är att den är varm och skyddar öronen fint, en nackdel är att den är tung.
 
Jag är tyvärr en av dem som inte använder hjälm. Mycket korkat men sånt e livet. Jag har bekant som använder en hjälm från poc. Han är mycket nöjd och om det blir så att jag köper en hjälm så kommer jag att gå på samma linje..

Hjälmen som du länkar till funkar garanterat lika bra...

/ Niklas Axelsson
 

Bilagor

  • L_POCFORNIXBACKCOUNTRY_1.jpg
    L_POCFORNIXBACKCOUNTRY_1.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,539
Hockeyhjälmar är gjorda för slagsmål... alpinhjälmar är FÖR varma. Mitt tips är cykelhjälm. Lätt och ventilerad, du kan ha pannband eller mössa eller inget alls under. Och det räcker ju faktiskt att den håller för EN smäll, så himla ofta vurpar du väl inte? Se till att använda en modell som sticker ut en bit framför ansiktet. Jag håller precis på att övertyga mig själv om att börja.
 
Jag har tyvärr sett ett exempel på där cykelhjälm inte hjälpte vid fall med skridskor - med mössa under hjälmen träffade huvudet isen under hjälmkanten - cykelhjälmen hamnar lätt högt om man har mössa under. Cykelhjälm skyddar också dåligt lågt i sidled - alpinhjälm är nog bäst ur skyddssynpunkt men du hör isen sämre och det blir varmt om man åker på lite.

/Patrik, som hitills åkt skridskor i mössa men skidor med skidhjälm
 
Forspaddlingshjälm funkar fint. Annars tycker jag Hockeyhjälm borde funka, bra med skydd och gjord för att svettas i
 
tänker också köpa hjälm

efter många år på isen och än så länge utan huvudskador, men lite andra skavanker varav det värsta är ett armbrott. Efter det har jag alltid armbågsskydd som jag tror minskar risken skador på armarna vid fall.
Men nu var ämnet hjälm och att jag också tänkt om är att vi i vår förening haft flera fall denna säsong med skador på huvud och ansikte där en hjälm säkert hjälpt.
Jag cyklar också året om och har då alltid hjälm.
Att jag ännu inte skaffat hjälm för lsk-åkning beror bl,a, på att jag svettas mycket och därför undrar jag om ngn vet om man kan tvätta fodret på ngn hjälm. Tex POC hjälmen som Niklas rekommenderar. Det står att den har EPS-foder, vad är det? Ventilationen är också en faktor jag kommer att titta på
Må så väl, Omar,
 
Senast ändrad:
Cykelhjälm i lämplig storlek för att funka med tunn resp tjockare mössa är mitt val. Större storlek och tjockare mössá när det är kallare och eller jag åker mindre aktivt. Alltså samma grejor jag använder vid vintercykling. Alpinhjälm funkar också men är tyngre. Är forshjälm tillräckligt stötdämpande??

Thure
 
Cykelhjälm i lämplig storlek för att funka med tunn resp tjockare mössa är mitt val. Större storlek och tjockare mössá när det är kallare och eller jag åker mindre aktivt. Alltså samma grejor jag använder vid vintercykling. Alpinhjälm funkar också men är tyngre. Är forshjälm tillräckligt stötdämpande??

Thure

Vet ej faktiskt att vi använder forshjälmar är mest för att vi redan har sådana. Dom har en stötupptagande inredning och ett hårt yttre skal. Dom går också ner lite i pannan och nacken. Jag har också en mtb cykelhjälm som jag använder den är lite rejälare än en vanlig cykelhjälm.

http://beluga.taheoutdoors.com/be_en/embrun.html
 
Cykelhjälm är rent förkastligt i ren säkerhetssynpunkt.

Denna typ är enbart optimerad för ge lågt luftmotstånd och ger minimalt skydd och är direkt dålig jämfört med en alpinhjälm.

En cykelhjälm sitter högt på huvudet och är långsmal för att ge bästa aerodynamik.
Den kan ge utökade vridskador då fram eller bakkant ger kraftigt moment vid stötar.
Dessutom ger den minimalt skydd vid fall direkt mot ansikte eller bakhuvud då hjälmens utformning gör att den skjuts på huvudet och kan dessutom ge skador på halsen efter rem som belastas hårdare än av en konventionell (rund) hjälm. Utökade nackskador är vanligt på grund av samma orsak och utökade vinklar.

En traditionell cykelhjälm är faktiskt inte ens bra att rekommendera för en cyklist som inte har tävlingsanspråk!!!

Så en bra ventilerad alpinhjälm med löstagbara öronmuffar eller åtminstone en hockeyhjälm är det enda som kan rekommenderas. Att åka utan hjälm är rent ut sagt idiotiskt... :)
 
Har helt motsatt uppfattning Rickard. Det finns bra vetenskapliga undersökningar som bevisar nyttan av cykelhjälmar i riktig användning.
Kan du visa på någon undersökning som visar på att alpinhjälmar är bättre skyddsmässigt vid hastigheter på ca 30 km/h?

Ansikte skyddas inte av cykelhjälmar och inte heller av alpinhjälmar om de inte har en bygel liknande hjälmar som används vid amerikansk fotboll, möjligen skyddas det av integralhjälm men ansiktet behöver inte skyddas det är tvärtom hjärnans broms.

Det där med luftmotstånd beträffande cykelhjälmar som du skriver tror jag inte alls på kan du utveckla det? (Vid tempocykling används speciella hjälmar med lågt luftmotstånd men det är en annan historia än vanliga cykelhjälmar.)

Du har en poäng om vridvåld men det finns nu cykelhjälmar med MIPS och en sån bör man välja om man köper hjälm idag. Vet du om det finns MIPS-hjälmar i storlekar över 62?

Thure
 
De hjälmar som används vid skateboarding och rollerderby ser väl ganska lämpliga ut?
Annars kan man ju titta på speedskating, de verkar ju köra med nått som liknar cykelhjälmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Förslag på ny ispik Långfärdskridsko 6
Förslag till komplement till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...