Hjälp, vilka pjäxor passar?

Hej! Jag har tidigare åkt på enkare skridskor som vilken känga som helst passat. I slutet av förra säsongen kom jag över ett par Lundhags Cruise till ett bra pris. På den är en salomon SNS-binding monterad. Till dessa har jag ingen pjäxa som passar, så jag måste skaffa mig ett par nya...

Jag trodde att Lundhags hade kängor som skulle fungera, men nu verkar det som om både Lundhags nyare och Alpinas kängor bara funkar till Rottefella-bindningar. Stämmer det? Och vad ska jag i så fall leta efter för känga istället?

Finns någon som har ett gott råd? Jag skulle bli SÅ tacksam!

/Ebba
 
Håller med dig

om att dessa olika system förvirrar och leder till trassel i form av att man kanske måste skaffa onödigt många olika skor.

Tidigare fanns en sko Alfa Hafjell som många gillade till SNS-systemet. Numera så finns många skor från Salomon Fisher m fl tillverkare som passar. Gå till en sportaffär som för längdskidutrustning så bör du hitta en hel del att välja på.

Personligen skulle jag välja en sko med gummisula för att den skall vara lämpligare att promenera i.

t ex http://www.teamsportia.se/produkter/langdakning/pjaxor/salomon-escape-5/
http://www.orscrosscountryskisdirect.com/salomon-escape-7-ski-boots-0708.html
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243265

Se också gamla trådar http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=23653
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35773

Thure
 
Svaret är Salomonpjäxor

Salomon har en ny pjäxa som heter XA5 Vet ej vilka andra som säljer den men jag köpte mina hos Pikmakarn i Bromma Den har ledad hälmanchett vilket jag gillar eftersom det ger mycket bra sidostabilitet utan att hindra rörligheten i längsled Jag tror faktiskt att det är en av de bästa pjäxorna för långfärddskridskoåkning
 
XA är inte SNS-profil

Salomon har en ny pjäxa som heter XA5 Vet ej vilka andra som säljer den men jag köpte mina hos Pikmakarn i Bromma Den har ledad hälmanchett vilket jag gillar eftersom det ger mycket bra sidostabilitet utan att hindra rörligheten i längsled Jag tror faktiskt att det är en av de bästa pjäxorna för långfärddskridskoåkning

XA är Salomons lite bredare system som tidigare hette BC (Back Country) dvs avsett för fjällskidåkning och liknande. Jag tycker det systemet är väl brett och tungt för skridskoändamål men det finns en hel del åkare som är nöjda med sådana skor och bindningar. Hittar man skor som man är nöjd med så kan det vara viktigare än att ha ett lättare system.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2736&art=345697


Thure
 
Senast ändrad:
.....
Tidigare fanns en sko Alfa Hafjell som många gillade till SNS-systemet. Numera så finns många skor från Salomon Fisher m fl tillverkare som passar. Gå till en sportaffär som för längdskidutrustning så bör du hitta en hel del att välja på.

Personligen skulle jag välja en sko med gummisula för att den skall vara lämpligare att promenera i.....

Thure

Jag råkar ha ett 10-tal Alfa Hafjell, de som Thure refererar till. Ägare är agenturen Erik Hansson men de ligger i mitt garage. Fantastiska skor i GoreTex med gummisula och passar SNS!
 
Vilken sula

Har hört att det finns två olika sulor, en grov och en ganska slät,mindre läplig för promenader mellan sjöar Vilken är det på dom du har
 
Har hört att det finns två olika sulor, en grov och en ganska slät,mindre läplig för promenader mellan sjöar Vilken är det på dom du har

Förmodar att frågan är ställd till mig?
Alfa Hafjell har en sula som är mycket styv men tillräckligt mjuk för att greppa på hal is (skulle kunna klassas som "vandrarkängorsula" ungefär). Att vandra mellan vikar och sjöar är absolut inget problem
 
Den grova

menar jag är att föredra vid promenader. På skridskois spelar det nog ingen roll. Det är t o m möjligt att det slätare sulan är styvare och ger bättre återfjädring jag vet helt enkelt inte.

Thure
 
"Personligen skulle jag välja en sko med gummisula för att den skall vara lämpligare att promenera i."

Detta vill jag ifrågasätta, hur mycket går du med pjäxorna i förhållande hur mycket du åker?
Bättre att ha en lätt och smidig pjäxa som är stabil, dvs en bra skid skejtpjäxa som kanske inte är perfekt att gå i men som svarar bra på isen.
 
"Personligen skulle jag välja en sko med gummisula för att den skall vara lämpligare att promenera i."

Detta vill jag ifrågasätta, hur mycket går du med pjäxorna i förhållande hur mycket du åker?
Bättre att ha en lätt och smidig pjäxa som är stabil, dvs en bra skid skejtpjäxa som kanske inte är perfekt att gå i men som svarar bra på isen.

Ofta går man åtskilliga kilometrar på en dag på varierande underlag. http://www.sssk.se/medlem/databas/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=305

Ett dilemma är att den ideala skridskopjäxan sitter tightare än den optimala vandringspjäxan.

Thure
 
Senast ändrad:
Detta vill jag ifrågasätta, hur mycket går du med pjäxorna i förhållande hur mycket du åker?

Fullt så enkelt är det ju inte, utan man måste ju också titta på hur mycket man förlorar under den ogynnsamma aktiviteten. Antag att du förlorar 10% åkprestanda av den promenadoptimerade pjäxan mot att du förlorar 50% promenadprestanda när du går i den åkoptimerade pjäxan. 50& av sulgreppet kan antagligen avgöra om du lyckas hålla dig stående eller inte, medan de sista % av skären sannolikt inte är lika viktiga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmumriken83 snabb hjälp ang. lundhagsbryne Långfärdskridsko 2
MBac Pronation under åkning, hjälp sökes! Långfärdskridsko 10
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
aspvid Hjälp med utrustning, please!!! Långfärdskridsko 7
MAGANOHA Hjälp med bindningar Långfärdskridsko 4
skogstösen Hjälp! Långfärdskridsko 9
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Jocka Nybörjare behöver hjälp! Långfärdskridsko 10
Retrovirus HJÄLP! Skridskon passar inte mina kängor! Långfärdskridsko 10
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
HJÄLP MEJ!!! Långfärdskridsko 3
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
revco8 Vilka sns skatepjäxor? Långfärdskridsko 23
monkeyboy Vilka tights åker ni i? Långfärdskridsko 16
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
kr-val Vilka flakincidenter känner du till? Långfärdskridsko 9
swedepeter vilka skridskor gäller? Långfärdskridsko 2
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
tango "Pinnskydd" NNN BC-pjäxor? Långfärdskridsko 17
tango Nya stabila pjäxor? Långfärdskridsko 12
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
sigvardson Pjäxor Långfärdskridsko 2
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
jjoh Pjäxor Långfärdskridsko 7
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.