Samspel om utnyttjandet av isarna.

Vad vill du ha för svar?

Fiskare är terrorister som slänger linor där jag ska paddla. Då är vi kanotister och skridskoåkare mot fiskare. Det är två mot ett. Då vinner vi.

Lägger vi sen till vandrare mot jägare är vi tre mot två. Vi vinner fortfarande!

Var det vad du ville höra :)
 
Jag kan förstå fiskarnas reaktioner. Dumma frågor och oljud mår ingen bra av. Själv undviker jag gärna områden med hål i. Man kan ju fråga sig vilken sorts terror som är värst - objektivt sett! Hål i isen med ett bräm av frusen snö och kanske med en krans av 'tusenbröder' (småabborre) kan vara direkt farliga i mörker eller dolda av snö.

T
 
Isarna borde vara stora nog åt båda grupperna.

Men om sportfiskarna skulle kunna ge fan i att skrämma doppingar, fiskgjusar, lommar och andra fåglar av boet under ruvningstid så skulle den ovan nämda indignationen över att störas av "terrorister" klinga något mindre falskt...
 
Kompromiss

Det går inte att åka skridskor när det är öppet vatten, men det går alldeles utmärkt att fiska då det är öppet vatten.

Således kör jag med följde.
Is=skridskoåkning
Öppet vatten= bad och kanot, och för 40-50 år sedan även fiska (eller kanske försöka fiska är närmare sanningen, då antalet fångade fiskar går att räkna på ena handens fingrar).

PS: Dom som känner mig väl vet att jag ibland har ovanan att bada fast jag är ute för att åka skridskor.

Per
 
Isarna borde vara stora nog åt båda grupperna....

Ja... man tycker ju att det borde räcka...

...och jag som kan känna mig lite småintolerant när jag tycker att joggingspåret är för trångt, både för mig och lösspringande pitbulls... men den här killen är ju snäppet värre.. .

Thomas
 
Sweet jesus...efter sex 6-kilosgäddor fick han bara 3 till efter att skridskoåkarna hade passerat. Stackars krake, nu fick ungarna gå hungriga igen.
 
Men om sportfiskarna skulle kunna ge fan i att skrämma doppingar, fiskgjusar, lommar och andra fåglar av boet under ruvningstid så skulle den ovan nämda indignationen över att störas av "terrorister" klinga något mindre falskt...

Menar du att "sportfiskare" utgör ett kollektiv av för fågellivet särskilt störande personer? Menar du att de särskiljer sig från andra grupper som rör sig i skog, mark och på vatten som t ex blomplockare, sommarstugeägare, båtägare, kanotister, vandrare, wind surfing-seglare, orienterare, badande barn etc som då och då skrämmer upp fåglar från sina bon? För övrigt torde det vara extremt ovanligt att "sportfiskare" skrämmer bort fiskgjusar från sina bon med tanke på att de ofta häckar i höga träd, icke sällan med ett visst avstånd till vatten.

När det gäller isfrågan så har jag ingen aning om hur det i praktiken fungerar eftersom jag i princip endast flugfiskar och väldigt sällan rör mig på isar. Personligen är jag dock allergisk mot "kollektivt friluftsliv" i stora grupper och det skulle för mig inte vara någon stor överaskning om det bland skridskokollektivet förekommer yber-attityder om deras självklara förkörsrätt på isen och att isfiske är ett lite bonnigt nöje för lantisar. ;)
 
Menar du att "sportfiskare" utgör ett kollektiv av för fågellivet särskilt störande personer?
Yep, det menar jag. Sportfiskare befinner sig ofta i båt på ett och samma ställe under lång tid (äggen hinner kallna när den ruvande fågeln går av och inte kan komma tillbaka) och de rör sig mycket strandnära och nära vassområden där många fågelarter häckar. Beträffande att fiskgjusar mfl inte skräms av boet när en person kommer nära "för att de bor i höga träd" så får det stå för dig. Eller tror du att fågelskyddsområden instiftas bara för att statsmakterna vill beröva allmänheten tillträde till attraktiva naturområden? Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men jag vill minnas att i en undersökning om bopreferenser så häckade ca 2/3 av fiskgjusarna i direkt anslutning till en sjö eller vattendrag. Största anledningen till att det inte blir en sjöhäckning är störningsfaktorer och brist på lämpliga boträd.

När det gäller isfrågan så har jag ingen aning om hur det i praktiken fungerar eftersom jag i princip endast flugfiskar och väldigt sällan rör mig på isar. Personligen är jag dock allergisk mot "kollektivt friluftsliv" i stora grupper och det skulle för mig inte vara någon stor överaskning om det bland skridskokollektivet förekommer yber-attityder om deras självklara förkörsrätt på isen och att isfiske är ett lite bonnigt nöje för lantisar.
Vem är det nu som klumpar ihop folk till "ett särskild störande kollektiv"?
 
Yep, det menar jag. Sportfiskare befinner sig ofta i båt på ett och samma ställe under lång tid (äggen hinner kallna när den ruvande fågeln går av och inte kan komma tillbaka) och de rör sig mycket strandnära och nära vassområden där många fågelarter häckar. Beträffande att fiskgjusar mfl inte skräms av boet när en person kommer nära "för att de bor i höga träd" så får det stå för dig. Eller tror du att fågelskyddsområden instiftas bara för att statsmakterna vill beröva allmänheten tillträde till attraktiva naturområden? Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men jag vill minnas att i en undersökning om bopreferenser så häckade ca 2/3 av fiskgjusarna i direkt anslutning till en sjö eller vattendrag. Största anledningen till att det inte blir en sjöhäckning är störningsfaktorer och brist på lämpliga boträd.

Som sportfiskare så känner jag helt enkelt inte igen den bild du förmedlar. Att sportfiskare ofta befinner sig i båt på ett och samma ställe är en grov förenkling och generalisering. De allra flesta sportfiskare begagnar sig nog inte av båt över huvud taget. Jag har själv ägnat mig åt sportfiske sedan jag var ung och den tid jag tillbringat i båt är nog mindre än en promille. Fågelskyddsområden ska naturligtvis respekteras men jag förutsätter att även andra sportfiskare än undertecknad följer de lokala regler och skyddstider som finns.

Vem är det nu som klumpar ihop folk till "ett särskild störande kollektiv"?

Det är jag som gör det men som jag skriver så bygger den föreställningen på personliga preferenser om friluftsliv i stora grupper och de förmodade attityderna om isfiskare bland skridskokollektivet är, om du läser noga ett förmodat antagande. Jag vet inte om det ligger till på det sättet, men jag skulle icke bli överaskad om så var fallet. Som jag också skrev.

F ö anser jag också att den is som finns borde räcka till alla och ömsesidig respekt borde råda.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...