Inställning

På hockey- och bandyrör sitter skon orubbligt fastnitad vid leveransen. Det innebär att fabrikanten räknat fram de rätta relationerna mellan skena och fot.
En liknande, enkel formel borde vara möjlig även för långfärdsskridsko, så att man slipper de evinnerliga försöken att nå en bra inställning. I synnerhet tunga och "burkiga" telemarkspjäxorna som Crispi tycker jag är väldigt svåra att placera rätt på skridskon. Som ledare vågar jag inte rekommendera dem till nybörjare längre.Det är ju inga billiga dojor det handlar om.
Det kan inte var omöjligt för fabriken att ange en hygglig grundinställning för vissa skridskor och pjäxor, som eventuellt kan finjusteras lite vid behov. Vad vi behöver är en "folkskridsko" och en "folkpjäxa", som vem som helst snabbt kan få någorlunda bra resultat med. Det är inte utan att man saknar de gamla gillbergarna, som knappast var några racerskrillor men heller aldrig krånglade och ställde till förtret. Skridsko-liksom skofabrikanterna lämnar konsumenten i sticket. Många, som inhandlat nog så dyra skor och skrillor, tröttnar och lägger av därför att de misslyckas med inställningen.
 
Senast ändrad:
Snälla, avslöja knepet!

Det är inte så svårt.

Vid det här laget har jag provat allt. Jag har försökt med två olika par telemarkspjäxor på Skyllermarks utan att lyckas. Det går inte att ta skär eller att vila på skäret. Utan stavar åker man omkull direkt.. Hur jag än skruvar fram och tillbaka blir det fel. Tidigare hade jag en numera utgången skidpjäxa av fabrikatet Akvila. Den var läskigt kall men fungerade i övrigt bra i ca 15 år.
Snälla - om inställningen är så enkelt, tala då om knepet.
 
Vid det här laget har jag provat allt. Jag har försökt med två olika par telemarkspjäxor på Skyllermarks utan att lyckas. Det går inte att ta skär eller att vila på skäret. Utan stavar åker man omkull direkt.. Hur jag än skruvar fram och tillbaka blir det fel. Tidigare hade jag en numera utgången skidpjäxa av fabrikatet Akvila. Den var läskigt kall men fungerade i övrigt bra i ca 15 år.
Snälla - om inställningen är så enkelt, tala då om knepet.

Testa att plocka av bindningen och lägg skridskon upp och ner med skenan uppåt. Ställ dig skridskorna med pjäxorna på skena och känn efter var du får bra balans. Markera på pjäxan var skenan ska gå om du har optimal balans. Montera sen på bindnigarna så skenan hammnar på rätt ställe under pjäxan.
 
Är skorna lämpliga

är första frågan du bör fundera på.

Alltför styva telemarkskor passar ytterst få skridskoåkare. Man är beroende av att kunna böja i fotleden för att få till vettiga skär.

Kanske kan åkaren välja att inte snöra översta paren snörhål/ hyskor.

Grundinställning är mitt på åkytan framåt bakåt och i sidled med skenan mellan stortå och "pektå" fram samt 40% från hälens insida baktill.

Finns skisser på detta. http://www.sssk.se/utrustning/index.htm#_Ref347158976

Thure
 
Senast ändrad:
Testa att plocka av bindningen och lägg skridskon upp och ner med skenan uppåt. Ställ dig skridskorna med pjäxorna på skena och känn efter var du får bra balans. Markera på pjäxan var skenan ska gå om du har optimal balans. Montera sen på bindnigarna så skenan hammnar på rätt ställe under pjäxan.


Jag har gjort det.
 
På hockey- och bandyrör sitter skon orubbligt fastnitad vid leveransen. Det innebär att fabrikanten räknat fram de rätta relationerna mellan skena och fot.

Räknat fram tror jag är väldigt osannolikt, och att det finns en enväldigt "rätt" relation tror jag inte heller. Däremot har de hittat en modell som funkar tillräckligt bra för tillräckligt många.
Dock finns det handbyggda/modifierade skridskor för proffsen, så perfekt är nog inte industrilösningen heller.

Dessutom är ju omständigheterna kring åkningen såpass annorlunda att jag tror att man skall vara försiktig med vilka jämförelser man gör.

..En liknande, enkel formel borde vara möjlig även för långfärdsskridsko,
Men den finns ju:
1) skenan skall gå från rakt över hälen till mitt mellan stor-och pektå
2) Med skridskon uppochner skall man vingla lika mycket inåt som utåt om man kliver upp på skenan.

. ..Det kan inte vara omöjligt för fabriken att ange en hygglig grundinställning för vissa skridskor och pjäxor, som eventuellt kan finjusteras lite vid behov.
Det blir ganska fort en rätt omfångsrik lista om man skall ta hänsyn till folk som vill åka med kängor som de redan har, även om det skulle kunna funka för paket som säljs.
Nu är det ju så att det är BUTIKEN, och inte käng- eller skridskoleverantören som komponerar paketen, så frågan är vem som egentligen skulle ansvara för att utfärda rekommendationstabellen.

. ..Vad vi behöver är en "folkskridsko" och en "folkpjäxa"...
Vi HAR "folkskridskor" och "folkpjäxor i form av "möjapaketen" som Stadium, intersport och liknande brukar erbjuda varje vinter. Helt OK grejer att både börja och fortsätta med, även om rembindningarna är lite tråkigt långsamma om det blir en uppbruten tur.

....som vem som helst snabbt kan få någorlunda bra resultat med....
Men är det verkligen möjligt för "vem som helst"? För att kunna åka "direkt" så behöver du en viss balans och styrka i benen, OAVSETT hur bra utrustningen passar dig.
Har du inte det så måste du ha hängivenheten att gneta på tills du övat upp det som saknas.
Har man varken hängivenhet eller de rätta förkunskaperna så kommer inte ens en fullständigt perfekt utrustning att rädda situationen.

Sen har du ju själva åkningen också. För att det skall bli en sån som åker med på turer så måste man hitta nån som både gillar utomhusvistelse ( även under skiftande väder) och fysisk ansträngning och dessutom har tid till att ägna sig åt sådant flera timmar i sträck. Kanske inte så lätt alla gånger för folk med familj...
...Skridsko-liksom skofabrikanterna lämnar konsumenten i sticket.
På samma sätt som cykelfabrikanten lämnar konsumenten i sticket om/när sadel/styrposition inte riktigt funkar, och kajakleverantören inte erbjuder personlig sits -och pedalanpassning, och ryggsäcksleverantören inte erbjuder intrimning av axelremmar och avbärarbälte osv.
Nånstans uppstår alltid ett gränssnitt mellan anatomin och utrustningen, och det är bara anatomins innehavare som kan tala om vad som funkar för varje given kombination.
.... Många, som inhandlat nog så dyra skor och skrillor, tröttnar och lägger av därför att de misslyckas med inställningen.

Eller är det så att de helt enkelt upptäckt att de tycker att skridsko är mera jobbigt/tidskrävande än roligt?
Att folk ger upp hobbies efter ansenliga investeringar är ju ingen nyhet precis, detsamma händer ju med motionscyklar, radiostyrda bilar/båtar/flygplan, en och annan dykutrustning, golfset, joggingskor, landsvägscyklar, osv osv. Jag tror inte smärre tillkortakommanden i utrustningen är den främsta orsaken till detta fenomen.
 
Det kan inte var omöjligt för fabriken att ange en hygglig grundinställning för vissa skridskor och pjäxor, som eventuellt kan finjusteras lite vid behov. Vad vi behöver är en "folkskridsko" och en "folkpjäxa", som vem som helst snabbt kan få någorlunda bra resultat med.

Jag gick in och köpte ett par ganska vanliga enkla skridskor, och vanliga skor, förra året. Personalen i butiken monterade och justerade bindningen. Och det funkar alldeles utmärkt! Skulle jag vilja justera inställningen men inte lyckas skulle jag be om hjälp, jag tror många av dom som säljer skridskor är duktiga på detta. Jag gör samma sak med växlarna på min cykel jag begriper inte hur dom lyckas justera växlarna :)

/Niklas
 
Många inställningsmöjligheter är inte alltid av godo (läs, uppväger inte sunkig teknik:)

Jag har byggt mina grillor enl Fälklubbens glapp-modell, generation 6. Dvs med helt flytande fram och bakklys. Jag har nog fan justerat om dem 20 ggr utan att tycka att jag har hittat riktigt rätt :/ Gör nog en ny grundinställning ikväll mha uppochner vänd skridsko inför lördagens premiär :eek:

Ställa in växlar är enkelt. Kolla http://www.happymtb.org (läsvärt) eller http://parktools.com för proffshjälp. En grundmodell för alla växlar. Sedan är det bara att lyssna in rätt inställning (låter det lite i både gång och växlingar går de bra) :)

Bra karl reder sig själv...eller
 
Vad vi behöver är en "folkskridsko" och en "folkpjäxa", som vem som helst snabbt kan få någorlunda bra resultat med. .

Hjulet är uppfunnet!

Med en vanlig löshälsskridsko är det ju bara att snöra och åka. Nu kommer säkert påståenden att man "måste" ha en löshäls-skrilla som man kan justera hälen på ca 4 millimeter....men nej det funkar bra som det är (även om det kan vara optimalt med en liten sidojustering).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...