Skridskofascister

Roligare och roligare

Startade tråden för att gnälla lite över blängande på isen. Ven kunde ana att det fanns så här mycket att örgla (Klövsjömål för tjatanda, fritt översatt) om?! Det här var ju kul. Jag tror att jag startar några trådar om att VKV kajaker är farliga och att Hilleberg suger;-) Men då finns det nog en risk att forumet brakar ihop som en nattgammal is...

Förresten, vad tror ni om en tråd på ämnet om att lösa hälar är fel?

Puss och kram

/ Tomas
 
FÖRLÅT !!! Jag ber om ursäkt för min klumpiga formulering, det var inte alls meningen att peka ut dig på något sätt. Men det du skrev pekar mot just kärnan i det som diskuterades från början.

Om någon vitsas på is utan kunskap, kan denne person utsätta andra för risker om olyckan är framme, så man kan förstå dem som bryr sig. Samtidigt är det svårt att veta vad andra har för kunskap och erfarenhet, så det är dumt att dissa någon bara för att man tex inte har en fin klubbflagga hissad på förstemans rygga...

Åter igen, förlåt.
/Niklas

Knepig avvägning, där olika människor säkert gör olika bedömningar. Men det är ju lite som att t.ex. bekämpa rattfylla genom att försöka hindra förare från att köra sin bil om man på mer eller mindre lösa grunder misstänker att han kan vara rattfull. Man kanske har en alkomätare med sig och begär att han ska blåsa i den och kallar på polis om han vägrar -- man fångar nog en och annan rattfyllerist på det sättet, men framförallt skulle man förarga många nyktra förare som inte alls uppskattar att främmande personer begär att dom ska blåsa i alkomätare...

Nä, jag vill nog se mer påtagliga tecken på att någon verkligen saknar den iskunkap som behövs innan jag ingriper. Och det händer ibland -- en mild januaridag åkte jag på Ältasjön och skulle ta mig vidare på Brotorpskanalen. En annan åkare är också på väg in på Brotorpskanalen, men han saknar både ryggsäck och ispik. "Tänker du verkligen åka där utan ispik?", frågar jag honom och rekommenderar honom att istället åka efter mig, vilket han accepterade. Piken behövdes verkligen, det fanns många underfrätta partier på Brotorpskanalens is den dagen. På ett ställe knakade isen till rejält under mina fötter, och jag hörde honom flämta till när den gjorde det. Men isen höll där - vi åkte vidare men efter några hundra meter tyckte jag det blev lite väl många svaga partier, så jag vände. Tror det var en rätt nyttig upplevelse för den åkaren.

Men att i största allmänhet ingripa mot folk man inte tycker har bevisat sin iskunskap för sig -- nää!!! En god tumregel är kanske att fråga sig själv om man är beredd att lägga några minuter på att prata med personen i fråga. Tycker man att man inte har tid med det, då ska man låta människan vara helt i fred - inga "onda ögon" eller andra menande gester utan man åker bara vidare.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.