Skridskofascister

Då utgår man ju alltid från att alla andra har sämre kompetens och mindre erfarenhet än en själv :)

Inte nödvändigtvis. Det kan likaväl handla om vilken risknivå och vilka konsekvenser man är beredd att acceptera.
T.ex. om jag skall vandra eller cykla långt bort från allmän väg så vill jag alltid att jag, eller gruppen tillsammans, har med tillräckligt grejer för att minst en i sällskapet skall kunna hålla värmen även om han/hon måste stanna och vänta på att bli fraktad ut och hem. Att (för några timmar) kunna hantera en situation där en i sällskapet inte längre kan hålla sig i rörelse för att hålla värmen tycker jag är en rimlig risk att förbereda sig för. Inte alltför osannolikt, och inte alltför bökigt att klara av heller.

Några av mina vänner hävdar dock, med hänvisning till att vi ännu aldrig behövt lämna någon längs spåret, att en sån händelse är alldeles för osannolik för att den skall behöva övervägas, och att skulle den inträffa så får man väl frysa då tills räddningstjänsten fått fram en 4-hjuling helt enkelt...

Marginell skillnad mellan deras och min erfarenhetsnivå, stor skillnad på vad vi anser vara acceptabla risker och konsekvenser.
 
Inte nödvändigtvis. Det kan likaväl handla om vilken risknivå och vilka konsekvenser man är beredd att acceptera.
T.ex. om jag skall vandra eller cykla långt bort från allmän väg så vill jag alltid att jag, eller gruppen tillsammans, har med tillräckligt grejer för att minst en i sällskapet skall kunna hålla värmen även om han/hon måste stanna och vänta på att bli fraktad ut och hem. Att (för några timmar) kunna hantera en situation där en i sällskapet inte längre kan hålla sig i rörelse för att hålla värmen tycker jag är en rimlig risk att förbereda sig för. Inte alltför osannolikt, och inte alltför bökigt att klara av heller.

Några av mina vänner hävdar dock, med hänvisning till att vi ännu aldrig behövt lämna någon längs spåret, att en sån händelse är alldeles för osannolik för att den skall behöva övervägas, och att skulle den inträffa så får man väl frysa då tills räddningstjänsten fått fram en 4-hjuling helt enkelt...

Marginell skillnad mellan deras och min erfarenhetsnivå, stor skillnad på vad vi anser vara acceptabla risker och konsekvenser.

Fast det jag citerade från GustavOh handlade om människor man möter , inte dom i det egna sällskapet.
 
OT: För övrigt vänder jag mig mot ett alltför slarvigt användande av epiteten fascister och nazister om folk man anser osympatiska, dà detta tenderar att urholka och urvattna ordens ursprungliga och mer grava betydelse. Tack för uppmärksamheten och âter till ämnet.
 
Varför lockar just långfärdsskridsko fram så heta känslor?

Någon som kan förklara utan att säga "fascist" eller "taliban" :)
 
Då utgår man ju alltid från att alla andra har sämre kompetens och mindre erfarenhet än en själv :)

Nej så menade jag inte!

Men om jag skulle mött några som verkade ha dålig koll på säkerheten så skulle faktiskt tankarna börja mala: "Tänk om dom råkar ut för en allvarlig olycka, som jag kunde förhindrat genom att stanna och prata med dom..."

Bättre då att utan att vara en besserwisser, stanna och prata lite med dom. Är det någon som verkligen inte har koll har jag kanske räddat livet på en medmänniska. Är det någon som har bättre koll än jag så kanske jag lär mig något nytt.

Är det någon som varken har koll eller uppskattar mina råd... ja då är det åtminstone inte mitt fel om Darwin är framme...
 
Nej så menade jag inte!

Men om jag skulle mött några som verkade ha dålig koll på säkerheten så skulle faktiskt tankarna börja mala: "Tänk om dom råkar ut för en allvarlig olycka, som jag kunde förhindrat genom att stanna och prata med dom..."

Bättre då att utan att vara en besserwisser, stanna och prata lite med dom. Är det någon som verkligen inte har koll har jag kanske räddat livet på en medmänniska. Är det någon som har bättre koll än jag så kanske jag lär mig något nytt.

Är det någon som varken har koll eller uppskattar mina råd... ja då är det åtminstone inte mitt fel om Darwin är framme...


Ahh ok :) Det svåra är väl att avgöra vilka som har dålig resp bra koll av dom du möter.
 
Varför lockar just långfärdsskridsko fram så heta känslor?

Någon som kan förklara utan att säga "fascist" eller "taliban" :)
Ordvalet kanske var olämpligt (men intressefångande!), men om man avser trångsynthet (trådämnet "Skridskotrångsynthet"? Nä, ligger inte lika bra i munnen) i allmänhet, så kan jag tänka mig att just skridskor väcker lite extra känslor. Den aktiviteten har exploderat på senare år, vilket har medfört rätt många incidenter, varav flera uppmärksammats i media. Skicka ut tusentals personer med varierande erfarenhet och iskunskap på isar som bara är några centimeter tjocka ->olyckor.

En del kan förebyggas med rimliga medel, en del inte. En del olyckor sker även vid pimpling på tidiga höst- och sena vårisar, men pimplare har ofta livslång erfarenhet av is, och de rör sig långsamt över små områden, till skillnad från skrinnarna. Rimligtvis har detta medfört ett rigoröst säkerhetstänkande (bra!), vilket hos vissa leder till en nedlåtande attityd (inte bra!) mot de som inte gör på precis samma sätt, även om vissa situationer faktiskt kan ge två helt olika bedömningar som båda är riktiga. Det är förstås ibland livsnödvändigt, och aldrig fel att ha våtdräkt och flytväst och hjälm och 40L-säck och och och, men det kanske inte är helt befogat heller alla gånger.


Som sagt har jag sett samma trångsynthet på sommar- och vinterfjället också, så den finns nog. Kanske är friluftsliv något som lockar fram känslan av att "Jag har minsann varit med förr och vet hur det här går till"? Kanske är det ett ämne där man gärna vill visa/bevisa sin kunskap?
 
Fast det jag citerade från GustavOh handlade om människor man möter , inte dom i det egna sällskapet.

Det påverkar inte resonemanget. Möter man några som ser klent utrustade ut så kan det antingen bero på att de är mindre erfarna och inte förstår bättre, eller att de är lika eller mer erfarna och helt enkelt är beredda att acceptera en högre risknivå.
Att jag nämnde det egna sällskapet var bara för att ge ett exempel på att erfarenhet är inte den enda faktorn som påverkar ens uppträdande och val av utrustning.
 
INågra av mina vänner hävdar dock, med hänvisning till att vi ännu aldrig behövt lämna någon längs spåret, att en sån händelse är alldeles för osannolik för att den skall behöva övervägas, och att skulle den inträffa så får man väl frysa då tills räddningstjänsten fått fram en 4-hjuling helt enkelt...

Marginell skillnad mellan deras och min erfarenhetsnivå, stor skillnad på vad vi anser vara acceptabla risker och konsekvenser.
Du får försöka få dem att förstå att man inte kan göra en riskbedömning enbart på grund av egna erfarenheter. Ett människoliv är alltför kort för att man ska hinna uppleva alla relevanta situationer.
 
Friluftsliv för mig handlar mycket om att ta ansvar för mig själv och njuta av naturen på mina förutsättningar. Det vore trevligare att få göra detta utan att bli nedstirrad av ett gäng sura främjare.

Hur brukar du agera vid andra tillfälllen om du träffar människor som du inte tycker bemöter dig på ett korrekt eller respektfullt sätt ?
 
Varför lockar just långfärdsskridsko fram så heta känslor?

Någon som kan förklara utan att säga "fascist" eller "taliban" :)

Jag kopplar det här fenomenet att köra benhårt på reglerna och fördömma alla som inte följer mallen till det på senare tid kraftigt ökade intresset för långfärdsskridskoåkning. Det gör att det finns en massa relativt nya ledare som har gått en massa korta kurser och varit på en massa träffar men faktiskt inte har särskillt stor erfarenhet av is. På dessa ledarkurser framhålls ofta vikten av säkerheten (självklart, de oerfarna ledarna ska ju leda ännu mer oerfarna deltagare). Sedan är de nya ledarna mycket noga med att följa de uppsatta reglerna. Det är ju i sig bra då de saknar erfarenhet för att bedömma när det går att göra på annat, potentiellt farligare vis, men tyvärr verkar inte alla dessa nya ledare alltid förstå att det finns folk utan ledarflagga men med deceniers erfarenhet av is som faktiskt kan mer än de själva. Hos ledare med mer erfarenhet tycker jag sällan att jag ser detta fenomen. Däremot verkar det inte vara kopplat till ålder.

För min egen del är det mycket detta som gjort att jag hållit mig ganska passiv i de skridskoklubbar jag varit med i och jag vet folk som tyvärr helt avstår från deltagande i klubbturer just på grund av den ledartyp jag beskrivit ovan.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...