European Met Office winter prediction 2007/8

From The European Met Office:

Early indications for Winter 2007/8 (December, January and February)

The North Atlantic Oscillation (NAO) is a phenomenon associated with winter fluctuations in temperatures, rainfall and storminess over much of Europe. When the NAO is in a positive phase westerly winds are stronger or more persistent, northern Europe tends to be warmer and wetter than average and southern Europe colder and drier. When the NAO is in a negative phase westerly winds are weaker or less persistent, northern Europe tends to be colder and drier and southern Europe warmer and wetter than average.

... the predicted winter NAO index for 2007/8 is weakly negative at -0.34 with a standard error of ±1.0. The relatively small amplitude of the predicted index relative to the error bar means there is little associated signal for below- or above-normal European winter temperatures or precipitation. However, the prediction is consistent with a cooler, drier winter over northern Europe as a whole than experienced in winter 2006/7, when the observed index was +1.1.

Full page on http://www.metoffice.gov.uk/research/seasonal/regional/nao/index.html

---
I know it doesn´t say much, but somehow it keeps me positive about coming winter...
/Rob.
 
Det här var intressant. Jag försökte förstå det här med NAO för några år sedan men hittade inga prognoser på den då.
Man kan ju från diagrammet på sidan som Rob länkar till se att för de bästa skridskovintrarna i Sverige på senare tid (85/86, 86/87, 95/96, 05/06) verkar NAO ha varit negativ men det är nog inte en helt klockren koppling, 02/03 var en bra skridskovinter vill jag minnas, har lite svårt att utläsa ur diagrammet om NAO var positiv eller negativ då.
Felmarginalen för prognosen för kommande vinter är för övrigt oroväckande stor.

-Palle
 
Alltid kul

med positiva prognoser, men när man studerar den dåliga överenstämmelsen mellan predicted och observed samtidigt med minnet av skridskovintrarna sedan 1960-talet ,så vågar jag inte tro att detta har något egentligt värde för oss som vill åka mera och häftigare långfärdsskridskoturer.

Thure
 
Finns det nåt bättre?

Det är nog trots allt det bästa vi har tillgängligt, och klart pålitligare än Enok Sarris renmagar eller Wolfgang Schröders vilda gissningar. Men man kan iofs föredra att inte veta eller tro något alls, utan bara vänta och se hur det sedan faktiskt blir....
 
Kort om NAO

Här finns mer att läsa för den som är intresserad: http://www.ldeo.columbia.edu/NAO/

Positiv NAO:
NAO+_s.gif


Negativ NAO:
NAO-_s.gif


NAO är skillnaden mellan lufttrycket på Azorerna och lufttrycket på Island. Vinterklimatet i Sverige är kopplat till NAO, eftersom det påverkar medel-vindriktningen, altså hur mycket varm fuktig Atlantluft vi får in. Korrelarionen r2 mellan vintertemperatur i norra skandinavien och NAO ligger kring 0,35 dvs ganska lågt.

Förutsägelsen för årets NAO är -0,34 +-1,0 , inte särskilt säkert i år altså.
 
Sökte på

fenomenet på SMHIs hemsida och hitta en referens angående svensk temperatur Chen, D. and Hellström, C. 1999. The influence of the North Atlantic Oscillation on the regional temperature
variability in Sweden: spatial and temporal variations, Tellus 51A, 505-516.

Den publikationen hittade jag inte på nätet men jag hittade en senare studie ett projektarbete i naturgeografi utfört under vårterminen 2002 på svenska skriven av Anna Andersson "TEMPERATURENS MELLANMÅNADSAVVIKELSER I SVERIGE OCH DERAS SAMBAND MED NORTH ATLANTIC OSCILLATION OCH ARCTIC OSCILLATION 1861-2000" där slutsatsen är "Det verkar inte finnas något större samband mellan temperaturavvikelserna och
North Atlantic Oscillation, men en viss påverkan går att se av den, detsamma gäller
för Arctic Oscillation." http://www.gvc2.gu.se/BIBLIO/B-serien/B325.pdf

Thure
 
.. slutsatsen är "Det verkar inte finnas något större samband mellan temperaturavvikelserna och North Atlantic Oscillation, men en viss påverkan går att se av den, detsamma gäller för Arctic Oscillation."
Thure

Hmmm, you are right. When I think of it now, it is quite "easy" for the Met Office to predict a cooler, drier winter. Even without any model, just from a statistical point of view, chances that 2007/8 will be worse compared to 2006/7 are not high. Said otherwise, an avarage winter is better than last one.

/Rob.
 
slutsatsen är "Det verkar inte finnas något större samband mellan temperaturavvikelserna och North Atlantic Oscillation, men en viss påverkan går att se av den, detsamma gäller för Arctic Oscillation."

Observera att det i denna rapport handlar om samband mellan NAO/AO och temperaturavvikelse mellan månader, alltså inte temperaturen i sig. I Chen&Hellströms artikel (länk nedan) så menar man att det finns ett samband mellan NAO och temperatur, citat från Summary and conclusions:

"For the whole period studied, the temperature anomaly and the NAOI are positively correlated both on an annual and a monthly basis. The NAOI correlations are all significant at the 99% level, except for southern Sweden in July, indicating that the NAO is an important factor in determining month-to-month and year-to-year variations of the Swedish temperature. "

Sambandet verkar dock inte helt självklart (för mig som lekman) men den starkaste korrelationen är för vintermånader (januari-mars) och särskilt i sydvästra Sverige.

Länk till artikel: http://www.gvc2.gu.se/ngeo/rcg/dc/pdf/chenhellstrom99.pdf

-Palle
 
Har inte satt mig

in i alla tekniktaliteter men är det inte så att "the temperature anomaly" och "temperaturavvikelse mellan månader" är jämförbara begrepp?

Mängden moln och nederbörd och egentligen istillväxt skulle kanske också vara intressanta att korrelera med.

Thure
 
men är det inte så att "the temperature anomaly" och "temperaturavvikelse mellan månader" är jämförbara begrepp?

Jag tror inte det, jag tror att "temperature anomaly" är temperaturavvikelse från normal månadstemperatur. Med "temperaturavvikelse mellan månader" avses temperaturskillnaden mellan två på varandra följande månader. Jag tror att syftet i Anna Anderssons arbete är att undersöka om det finns ett samband mellan NAO/AO och temperatursvängningar mellan månader . Har dock inte läst projektarbetet alltför noggrannt.

Mängden moln och nederbörd och egentligen istillväxt skulle kanske också vara intressanta att korrelera med.

Cecilia Hellström som är medförfattare till artikeln jag citerar ovan har doktorerat på nederbördsberoende:

http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=2936

Hittar dock inte avhandlingen på nätet, får väl cykla förbi geovetarcentrum någon kväll och se om jag kan låna ett ex.

-Palle
 
Kollade

respektive svenska artikel lite bättre och det förefaller som din tolkning är riktig Palle avseende vad man mätt.

Frågan om detta är användbart för långfärdsåkare eller inte kvarstår.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.