Stavar/pikar

Hur går tankarna runt i skridskosverige ang alla pikstavar med remmar? Skaderisk vid fall, fingerbrott.
Vad händer vid plurrning? När jag är turledare hos oss i Vänersborg påpekar jag detta för de som använder stav/pik med rem. Hur gör ni andra?
 
Remmarna är ofta ivägen

Tycker att man kan rekommendera skridskoåkare att ta bort remmar från stavar.

På en rejäl fälpik kan en ställbar rem modell Lars Lison Almkvist användas för att variera handpositionen men jag föredrar personligen att ha flera handtag under varandra.

På min senaste hembyggda pik har jag använt ett kvastskaft av stålrör med samma ytterdiameter som cykelstyren. Överst ett handtag från Pikmakarn och under detta ett cykelhandtag.

Pikhuvudet av fyrkantaluminium 22 X 22 mm där jag borrat med hålborr i den övre änden för att få en plugg som jag limmat i nedre delen av stålröret.

Aluminiumhuvudet är koniskt tillfilat och i spetsen sitter ett aralditlimmat hårdmetallstift.

Hjälpstaven som är från pikmakaren stoppar jag in i stålröret genom ett hål i övre handtaget uppifrån. Samma slags handtag som på piken men överst på hjälpstavshandtaget sitter en 1/4 tums gängad bult upp och nedvänd som passar i kamerastativgängan.

Runt övre delen av pikröret en rörisolering som flytväst åt piken när denna används utan pikmakarstaven istoppad.

Mycket nöjd med denna pik/hjälpstavskombination efter en månads användning.

Obetydlig svajning i ispiksröret vid pikning. Bra känsla för isens bärighet både vid höstkärnisar och mjukare iskvaliteter.

Thure
 
Har hört en del om remmar = skaderisk

Måste dock framhålla att jag som tränade en del skidåkning förr har, vid behov, en utväxling på +30-40% när jag trycker till ordentligt m mina remförsedda lundhagspikar.

Ingen direkt skön upplevelse i längden då pikskrället väger in på knappa kilot (garanterad träningsvärk i axlarna) men när man ska ikapp gänget av någon anledning är de kanon.
/Oscar
 
Självklart är det gött att trycka på, särskilt i fjärdebrunn, men som turledare på is tänker jag på skaderisken, vid fall lr plurrning. Fingerfrakturer är inte skoj. Thure, sitter hjälpstaven löst i pikröret lr har den ngn låsning? Själv håller jag på och modifierar ett teleskopiskt rollerskaft till en pik. Intressant att testa den som pik.

Blasse
 
Remless

Jag har inte nån rem för händerna utan har satt mjukgummicykelhandtag på min kortade gamla Almgrenspik samt extrastaven ( med snabbfäste öglebult + slitsad VP-rörmuff.) Har dock behållit remmen kvar i piken, brukar vara bra att dra upp oförsiktiga råkövergångare med.
//Bengt
 
Tät passning

blasse w; sa:
Thure, sitter hjälpstaven löst i pikröret lr har den ngn låsning?
Blasse

Den sitter tight i sig själv. Så tight att färgen på månsstaven (pikmakarn heter Måns) slits bort pö om pö.

I andra konstellationer mellan hjälpstav och pikrör har jag åstadkommit tät passning med ett lagom stort hål i övre handtaget på piken eller med textiltejp runt översta dm av hjälpstaven.

Har också haft olika låsningar t ex den som fanns på Almgrens pikar för 10 år sedan och en egenkonstruktion med en läderbit och kardborreband men det tycker jag var sämre.

Thure
 
Re: Remless

Bengt F; sa:
Har dock behållit remmen kvar i piken, brukar vara bra att dra upp oförsiktiga råkövergångare med.
//Bengt

Med ett rejält pikhuvud på piken kan man räcka pikhandtaget till den plurrade och själv greppa bakom pikhuvudet när man drar upp blötingen.

Thure
 
Hemgjord fälpik

Hej här några länkar till tre bilder på min hemgjorda fälpik. Inspirerad av Lars Lison Almkvist.

Skaftet är ett plastat stålrör egentligen avsedd för städning.

Hjälpstaven är en stav från Måns pikmakaren.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=11117

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=11118

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=11138

Kanske kan ni få egna idéer av detta. Lycka till med era pikprojekt.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-12-31 kl 18:55]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.