Skrift om plogning av isbanor

Hej

Har för mig att det finns en skrift om plogning av skridskobanor på natrurisar som bla kommunförbundet har varit med och gett ut. Undrar om inte Anders Tyska också var med.

Någon som vet var man får tag på den? ISBN nr?

Tänkte sticka under näsan på kommunfolket här i staden som hittils har slagit ifrån sig med motiveringen att de inte får skicka ut anställda på isen.

/Anders
 
Hej

Har för mig att det finns en skrift om plogning av skridskobanor på natrurisar som bla kommunförbundet har varit med och gett ut. Undrar om inte Anders Tyska också var med.

Någon som vet var man får tag på den? ISBN nr?

Tänkte sticka under näsan på kommunfolket här i staden som hittils har slagit ifrån sig med motiveringen att de inte får skicka ut anställda på isen.

/Anders

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36678&highlight=ploga
 
OK tackar

Hur är det med juridiken igentligen?
Kommunfolket här i staden säger att de inte får skicka ut anställda på isen.

Finns många kommuner som plogar. Vad gäller?

Det är en fråga för kommunjuristen antar jag. Försäkringsfrågor finns berörda på http://uno.svekom.se/brsbibl/kata_documents/doc34883_1.pdf sidan 43-46.

Om jag som amatör får ha en uppfattning så är den att man kan skicka ut anställda förutsatt att de har lärts upp på ett korrekt sätt t ex via att auskultera hos en annan kommun.

Antar att ni lokalt har bra kunskap om ev riskställen på det aktuella vattenavsnittet t ex råkar som ofta kan vara ett problem på dylika slingor.

Det finns ett regelverk kring isvägar och är man tveksam till ansvarsfrågan kanske man skall ge ansvaret för att isen är lämplig för plogfordonen till en iskunnig person som får provborra isen som man gör t ex på Langas vid Saltoluokta.

Thure
 
Det är en fråga för kommunjuristen antar jag. Försäkringsfrågor finns berörda på http://uno.svekom.se/brsbibl/kata_documents/doc34883_1.pdf sidan 43-46.

Om jag som amatör får ha en uppfattning så är den att man kan skicka ut anställda förutsatt att de har lärts upp på ett korrekt sätt t ex via att auskultera hos en annan kommun.

Antar att ni lokalt har bra kunskap om ev riskställen på det aktuella vattenavsnittet t ex råkar som ofta kan vara ett problem på dylika slingor.

Det finns ett regelverk kring isvägar och är man tveksam till ansvarsfrågan kanske man skall ge ansvaret för att isen är lämplig för plogfordonen till en iskunnig person som får provborra isen som man gör t ex på Langas vid Saltoluokta.

Thure

Frågan har varit upp i kommunfullmäktige förut:

Här ett uttdrag ur ett protokoll från kommunfullmäktige i Arvika 2007-05-28:

"Medborgarförslag
En privatperson föreslår i ett medborgarförslag att en utredning
görs om möjligheten att ploga en bana runt Kyrkviken för
skridskoåkning.

Remiss
Medborgarförslaget remitterades till kommunstyrelsen.

Yttrande
Verksamheten Samhällsbyggnad, miljö och service uppger i
yttrande att frågan varit aktuell förut men inget har genomförts
med anledning av svårlösta frågor om säkerhet, ansvar och
försäkringar.

Utskottets förslag till kommunfullmäktige
Arvika kommun kan inte genomföra förslaget med hänsyn till
svårlösta frågor om säkerhet, ansvar och försäkringar."
 
Gör en utredning

Politikerna och tjänstemännen verkar inte roade men man kanske skall dra i rätt tåt. Verkar vara plats för ett nytt medborgarinitiativ. Snabbast sannolikt att någon själv plogar bana. Det har gjorts av privatpersoner tidigare t ex på Drevviken och Erstaviken söder om Stockholm. En trädgårdstraktor eller fyrhjulig motorcykel torde vara lämpligt fordon till att börja med.

Arvikas kyrkvik av Glafsfjorden torde vara en bra kandidat för en bana. Nära bebyggelsen bra parkeringsmöjligheter. Knappast några besvärande råkar och åutloppen har ni väl koll på.

Alternativet är att ni gör en utredning av kostnaden om ni vill att kommunen skall stå för den. Det finns ju lite underlag i Anders Tysks utredning. Begära offert från entreprenör?

Thure
 
Edsviken plogar vi.

D.v.s. Sollentuna Södra Scoutkår, i samarbete med Danderyds kommun.

Norrviken plogas av Sollentuna kommun såvitt jag vet (de har ju varit med och tagit fram den aktuella skriften).
 
Och Brunnsviken plogas av Solna kommun. Fast dom prioriterar inte plogningen där särskilt högt. Dom slutar alltid ploga efter vecka 9 (sportlovsveckan), dvs tidigare än både Eds- och Norrviken, även om vädret är bra några veckor till. Och snöar det mycket finns det risk för att Brunnsviken inte plogas alls, för då är plogbilen upptagen med att ploga vägar istället.
 
Isväg i Luleå

Tja!
Kom till Luleå och åk skridskor på 5 mil plogade isvägar. Inte alltid kanonis men fullt åkbart. Vi har ett 50 k långlopp mellan Piteå och Luleå också!

mvh
Anders I
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakan_l_borg Drevviken - plogning Långfärdskridsko 3
plast Plogade isbanor Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.